بیش از ۱۵۰ روز قیمت خودرو ثابت بود و حتی قیمت برخی از خودروها، چون تیبا، دنا، رانا و سمند در بازار ریزش پیدا کرد و مردم بعد از مدت ها کاهش قیمت انواع خودرو ها را به چشم دیدند، اما چند روزی است که بازار خودرو دوباره با نوسان قیمت روبه رو شده است.
به گزارش فرصت امروز به نقل از شهرآرانیوز، براساس گزارش میدانی روز گذشته، قیمت انواع خودرو از ۳ میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان گران شده و بیشترین افزایش قیمت مربوط به محصولات پژو بوده است.دلالانی که حضورشان در بازار خودرو کمرنگ شده بود و به این اطمینان رسیده بودند که نمی توانند مانند گذشته بازار خودرو را دچار آشفتگی کنند، این روز ها دوباره فعال شدند و می خواهند بازار خودرو را به نفع خود مدیریت کنند.
گزارش میدانی ما حاکی از آن است که قیمت پژو ۲۰۶ که سه هفته گذشته ۲۹۷ میلیون تومان بود به ۳۰۸ میلیون تومان رسیده است.
فعالان بازار خودرو اعتقاد دارند که التهابات اخیر در کشور باعث شده آرامش از بازار خودرو فاصله بگیرد و برخی افراد دوباره در این بازار تعیین کننده قیمت ها شوند.
با کاهش عرضه خودرو توسط فعالان بازار، طبیعی است که قیمت خودرو سیر صعودی به خود بگیرد. از طرفی این اتفاق در مورد خودرو های کارکرده هم رخ داده است، قیمت انواع خودرو های کارکرده رو به افزایش است به گونه ای که بین ۲ تا ۱۴ میلیون تومان افزایش قیمت وجود داشته است.
اگر واردات خودرو انجام شود بازار خودرو به سرعت به ثبات می رسد و دلالان از این حوزه خارج خواهند شد.
برای آنکه فاصله قیمت کارخانه و بازار به حداقل برسد و دیگر دلالان به بهانه های مختلف وارد این بازار نشوند و دست شان در جیب مردم نرود قرار است وزارت صمت نسبت به اصلاح و بازنگری قیمت خودرو اقدام کند. بر همین اساس باتوجه به افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه های لجستیک و افزایش دستمزد ها قیمت انواع خودرو ها بزودی اصلاح خواهد شد و این فرایندی است که وزارت صمت از حدود دو هفته پیش آغاز کرده است. در حال حاضر آنالیز قیمت خودروسازان دریافت شده و با بررسی هایی که در سازمان حمایت، شورای رقابت و وزارت صمت انجام شده اصلاح قیمت های خودروسازان درحال انجام است.
در این میان سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو درباره اینکه آیا روند افزایش قیمت خودرو در هفته های آینده ادامه دار خواهد بود، گفت: برای آنکه افزایش قیمت خودرو متوقف شود ضروری است که عرضه خودرو توسط خودروسازان افزایش پیدا کند؛ بازار خودرو تابع عرضه و تقاضا است. اگر عرضه بیشتر شود اثر خود را در بازار می گذارد؛ اگر میزان عرضه جوابگوی تقاضا بود فاصله قیمت محصولات شرکت های خودروساز از کارخانه تا بازار حداقل ۱۰ درصد بود نه ۱۰۰ درصد.
او تصریح کرد: خودرو یک کالای مصرفی است که امروز تبدیل به یک کالای سرمایه ای شده است. اگر محدودیت در عرضه نداشتیم قیمت این کالا با کوچک ترین نوسان ارزی تغییر نمی کرد.
مؤتمنی با اشاره به ریزش نرخ خودرو هایی که در ۲ ماه گذشته افزایش تولید داشتند، افزود: قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ تیرماه با ارز ۲۸ هزار تومانی حدود ۵۶۰ میلیون تومان بود این در حالی است که امروز همین خودرو با ارز ۳۳ هزار تومانی حدود ۴۷۸ میلیون تومان به فروش می رسد چراکه تعداد فاکتور کردن این خودرو توسط خودروساز بیشتر شده است.