به گزارش فرصت امروز به نقل از دیجیاتو، سال گذشته شرکت های خودروساز توانستند در خردادماه و آذرماه دو مجوز افزایش قیمت را دریافت کنند. خودروسازان در اردیبهشت ماه به طور میانگین قیمت محصولات تولیدی خود را حدود 9 درصد افزایش دادند. آذرماه بعد از یک کش و قوس در نهایت شرکت های خودروساز توانستند مجوز افزایش 18 درصدی قیمت محصولات تولیدی خود را دریافت کنند. تفاوت دور اول و دوم افزایش قیمت در این بود که مجوز اول را شورای رقابت صادر کرد و مجوز دوم را ستاد تنظیم بازار به خودروسازان اعطا کرد. اما طی نیمه اول سال جاری خودروسازان نتوانستند قیمت محصولات خود را افزایش دهند، اما حالا سخنگوی وزارت صمت می گوید: «خودروسازان افزایش هزینه های خود را به سازمان حمایت اعلام می کنند و در صورت موافقت ستاد تنظیم بازار، قیمت محصولات تولیدی شرکت های خودروساز افزایش خواهد یافت. خودروسازان درباره زیان انباشته مطالبی را عنوان می کنند اما مهم اینجاست آیا باید این زیان انباشته از محل افزایش قیمت ها جبران شود، مصرف کننده چه گناهی دارد که باید از جیب او زیان خودروسازان پرداخت شود.»
وی در ادامه افزود: «البته مسیر صدور مجوز افزایش قیمت ها را ما نبسته ایم و خودروسازان می توانند متناسب با افزایش هزینه های تولید درخواست های خود را به سازمان حمایت ارسال کنند تا در ستاد تنظیم بازار این موضوع مورد بررسی قرار گیرد اما باید این نکته را بدانند که باید اصلاح ساختارها صورت گیرد.»
با این حال قالیباف تاکید کرد که تا زمانی که خودروسازان گام های اساسی برای اصلاح ساختارهای خود برندارند نمی توان انتظار داشت که با افزایش قیمت زیانشان را جبران کنند؛ هر چند اقداماتی در راستای اصلاح ساختارها انجام گرفته است.