قطعاً تابه حال نام لوگو و یا آرم را شنیده اید و برای برخی از شما این سؤال به وجود آمده است که لوگو چیست؟ اگر به اطراف خود نگاه کنید قطعاً می توانید لوگو و آرم را روی محصولات مختلف مشاهده کنید. امروزه زندگی ما در دنیای ارتباطات، تبلیغات و گرافیک صورت می گیرد. برای دیده شدن و جذب مخاطبان ثابت برای محصولات و خدمات به یک لوگو نیاز دارید. تاریخچهٔ لوگو به زمان انسان های نخستین بازمی گردد در آن زمان برای رساندن منظور خود بر روی سنگ ها حکاکی می کردند. واژه آرم از زبان یونانی برگرفته شده و به زبان فارسی ورود پیداکرده است. می توان بر روی سکه های قدیمی و نشان هایی که برای حیوانات ساخته می شد و… که به یادگار مانده اند، انواع مختلف لوگوها را مشاهده کرد. امروزه اغلب کسب وکارها برای معرفی خود، اقدام به طراحی لوگو می کنند.
گاهی برخی از شرکت های مطرح دنیا، لوگوی خود را دوباره طراحی کرده و یا تغییراتی بر روی همان لوگو ایجاد می کنند. تغییرات اعمال شده بر روی لوگو باعث دیده شدن و به چشم آمدن شرکت می شود. این تغییرات شامل اندازه لوگو، عوض کردن نوع فونت، رنگ آرم و یا تغییر کلی در شکل لوگو می شود و لوگویی جدید طراحی می شود. طراحی لوگو باید توسط شخص متخصص در این حوزه انجام شود.
لوگو را با نام های نشان واره یا آرم نیز می شناسیم. آرم، کاری گرافیکی حاصل شده از علائم دیداری است که با ترکیب حروف، اشکال، اعداد و… به وجود آمده است. لوگوی طراحی شده برای شما باعث می شود که شرکت، دفتر، محصولات، خدمات و دیگر موارد مربوط به شما، با دیگران متمایز شود و مخاطبان شما را بشناسند. می توان گفت لوگو به کار شما هویت می بخشد و دیگران شما را با این هویت خواهند شناخت.
در یک تعریف ساده از نشان واره می توان گفت: لوگو نمادی مختصر از نام کسب وکار است که باعث ماندگاری در ذهن مخاطب می شود. هدف از طراحی لوگو، دیده شدن برند، ثبت و ماندگاری سریع در ذهن مخاطب است. طراحی آرم باید به گونه ای باشد که وقتی مخاطب آن را دید، مفهوم و پیام آرم را به سرعت دریافت کند و به یاد بسپارد. بسیاری از اشخاص گمان می کنند به دلیل اینکه آرم یا لوگو یک عنصر بصری است، طراحی آرم نیز کاری هنری محسوب می شود؛ درحالی که طراحی لوگو ابزاری استراتژیک است که امکان قابل شناسایی بودن را به شرکت ها می دهد.
برای طراحی لوگو باید مراحلی را بگذرانید؛ این مراحل عبارت اند از:
نام تجاری علاوه بر لوگو از اجزای دیگری نیز تأثیر می پذیرد که عبارت اند از: نحوه طراحی وب سایت، محتوای نوشتاری و تصویری و... هدف تمام این موارد تشکیل هویت نام تجاری و موفقیت شما است.
به دو روش از درون و بیرون می توانید برای طرح لوگویتان ایده بگیرید. در ابتدا لوگوهایی که روزانه با آن ها مواجه می شوید را بررسی کنید؛ سپس می توانید با سرچ کردن در گوگل و صفحه های Pinterest و Behance می توانید ایده های خوبی کسب کنید. روش دیگر نیز توجه به الهامات درونی است. می توانید مدت زمانی را صرف ایده پردازی کنید تا طرحی متناسب ارائه دهید. با ایجاد اتاق فکر و کمک از دیگران می توانید به ایده های خوبی برسید.
در طراحی لوگو عناصر مختلفی به کار می رود و این فرایند همچون دیگر فرایندها سبک های مختلفی دارد. طرح لوگوی شما باید با عناصر هویت برندتان و ایده کارتان تطبیق داشته باشد؛ به طورمثال، اگر عناصر کسب وکار شما در ساده ترین حالت ممکن هستند، بهتر است یک لوگوی مینیمال داشته باشد.
طراحی آرم به روش های مختلفی انجام می شود و نیاز است قبل از طراحی، نوع موردنظر را انتخاب کنید. انواع لوگو عبارت اند از: لوگو تایپوگرافی، آرم یا لوگوی تصویری، تلفیقی، لوگوی انتزاعی، مونوگرام و سمبل ها
اگر در نظر دارید یک تایپوگرافی، مونوگرام یا ترکیبی از آن ها را خلق کنید، باید بهترین فونت را برای آرم خود بررسی و انتخاب کنید.
لوگوها ازنظر رنگ به سه دسته سیاه وسفید، تک رنگ و رنگی تقسیم می شوند. رنگ ها قدرت عظیمی بر ماندگاری در ذهن مخاطب دارند. در زمان انتخاب طرح رنگی برای لوگو باید به دو مورد توجه کنید:
1_عکس العمل موردانتظار از مشتریان
2_افزایش شناخت برندتان
پس از انتخاب عناصر با کمک یک ابزار لوگوساز همه عناصر را کنار هم قرار دهید تا لوگوی شما از ایده به خلق برسد. هوش مصنوعی تا پایان طراحی، مرحله به مرحله به شما کمک می کنند.
برای تنظیم بهتر و اصلاح نیاز است که به گزینه ویرایش رجوع کنید. می توانید از طراح گرافیک دیگری بخواهید تا طرح را اصلاح کند و یا پیشنهاد هایی در راستای ارتقای طرح به شما ارائه کند.
پس از گذراندن ۸ مرحله قبل و در صورت رضایت از طرح باید برای انتخاب طرح اصلی تصمیم نهایی را بگیرید. بهتر است از چند نفر درباره ی طرح سؤال بپرسید و نظر آن ها را نیز جویا شوید.
پس از تصمیم نهایی و انتخاب طرح می توانید از آرم خود استفاده کنید و آن را منتشر کنید. در آخر لوگو را وارد برند بوک خود کنید؛ زیرا باعث رشد و تکامل برند می شود و ظاهر کسب وکار نیز حرفه ای و ثابت باقی خواهد ماند.
یک طراحی خوب شامل ویژگی هایی می شود. برای اینکه یک لوگوی خوب ارائه دهید، باید بتواند بین صاحب لوگو و تجارتی که در آن مشغول است، ارتباطی دوطرفه برقرار نمایید. یک آرم موفق باید موضوع، مفهوم و خصوصیات برند را نمایان کند و مخاطب بتواند به سرعت متوجه مفهوم نشان واره شود. به طورکلی یک آرم خوب و موفق به کسب وکار شما اعتبار می بخشد. لوگو در طی زمان باید تکامل پیدا کند و با ورود طرح ها و مدهای مختلف، ماندگاری خود را حفظ کند. یک طراحی لوگو باکیفیت باید قابلیت چاپ سیاه وسفید و رنگی در سایزهای متفاوت را داشته باشد. مفهوم، کیفیت و ظاهر آن نباید تغییر کند. یکی از ویژگی های مهم طراحی لوگو خوب که امروزه بسیار کاربرد دارد، این است که هنگام استفاده از آن به صورت آنلاین مشکلی ایجاد نشود.
لوگوی طراحی شده و مورداستفاده شما حتماً باید مختص به شما باشد و قبل از شما کسی از آن استفاده نکرده باشد تا بتوان آن را ثبت کرد. به طورکلی طراحی لوگو باید منحصربه فرد، ساده، گویا و در ارتباط با موضوع کسب وکار باشد؛ جذابیت بصری داشته باشد و به ذهن مخاطب ورود پیدا کند.
قطعاً با نگاهی گذرا و ساده به اطراف خود می توانید لوگوهای مختلفی را تماشا کنید. امروزه بسیاری از کسب وکارها لوگوی مخصوص به خود را دارند. آرم، یک عنصر گرافیکی است که با چیدمان حروف، کلمات، تصاویر، اعداد و… در کنار هم و یا به صورت انفرادی، به کسب وکار شما هویت می دهد. آرم باعث می شود تا مخاطب شما را بشناسد و در ذهن خود حفظ کند.
لوگوها انواع مختلفی دارند که شامل ترکیبی، انتزاعی، تایپوگرافی، تصویری، نمادین، مینیمال، کلاسیک، مسکات، سه بعدی و امبلم می شود. طراحی لوگو توسط متخصص این حوزه صورت می پذیرد و برای سفارش لوگو باید از کسی که در این حوزه تخصص دارد، کمک بخواهید. شما خود نیز می توانید یک لوگو طراحی کنید؛ فقط نیاز دارید مواردی را رعایت کنید تا به خلق یک لوگو دست پیدا کنید. لوگوی طراحی شده باید در کمال سادگی و زیبایی بتواند مفهوم را به سرعت به ذهن مخاطب انتقال دهد تا مخاطب بتواند در ذهن خود بسپارد. طرح های شلوغ و طرح هایی که نیاز به تأمل بیشتری برای درک مفهوم دارند، در ذهن ماندگار نمی شوند.