به گزارش فرصت امروز به نقل از تجارت نیوز، محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در بیست و یک تیر در توئیتی نوشت: شورای عالی بورس و اوراق بهادار، امروز عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صمت مصوب کرد. بنابر این مقرر شد برخی کلاس های خودرویی با هماهنگی وزارت صمت به طور کامل در بورس کالا عرضه شوند.
به نقل از خبرنگاران جوان، آغاز کلاف ماجرای عرضه خودرو در بورس کالا به اینجا باز می گردد که اولین خودروی پذیرشی شاهین بود که بنا شد حداقل ۸۰ درصد از تولید سالانه این خودرو در بستر بورس کالا مورد معامله قرار گیرد و اکنون این محصول در انتظار عرضه است.
۲۲ اردیبهشت حسن الهیاری، مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت در نامه ای با عنوان درخواست تجدید نظر در فرآیند پذیرش خودرو به مدیرعامل بورس کالای ایران اعلام کرده بود که باید از عرضه خودرو در بورس کالا ممانعت شود.
اما بعد از گذشت ۶ روز از این نامه اولین عرضه خودرو در بورس کالا رقم خورد. در نخستین روز از عرضه خودروی کارا در بورس کالا، ۱۰۳ دستگاه از این خودرو شامل ۵۸ دستگاه کارا دو کابین و ۴۵ دستگاه کارا تک کابین در تالار خودرو بورس معامله شد. از این حجم ۵۵ دستگاه در تالار معاملات و ۴۸ دستگاه در سیستم معاملات مچینگ داد و ستد شد.
بعد از آن نیز دو خودروی فیدیلیتی و دیگنیتی هم در بورس کالا پذیرش شدند.
۱۸ خرداد عرضه خودرو در بورس کالا به دستور معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت، متوقف شد و تصمیم نهایی آن به شورای عالی بورس واگذار شد.
رسول علی محمدی، فعال در بورس کالا گفت: برای این که عرضه خودرو در بورس کالا تداوم پیدا کند باید تمام عرضه خودرو، در بورس کالا انجام گیرد تا بتوان بررسی درستی از نحوه عرضه انجام داد. اگر عرضه ها ناقص باشد و تنها خودروهای خاصی در بورس کالا عرضه شوند, قطعا به عنوان یک سیاست شکست خورده از این طرح یاد خواهد شد. در کل نباید استثنای برای عرضه در بورس کالا در نظر گرفته شود.
فعالان صنعت خودرو و بورس کالا معتقدند؛ اگر این عرضه ها به صورت اوصولی درست و رعایت تمام نکات انجام گیرد بخشی از مشکل صنعت خودرو که مربوط به وجود اختلاف بین قیمت کارخانه و قیمت بازار است در این رویداد مرتفع می شود.
تمام خودروها در بورس کالا عرضه شود
مهدی بیات منش، کارشناس حوزه بورس کالا گفت: اگر بنابر عرضه کامل و صفر تا صد انواع خودرو در بورس کالا باشد موافق این طرح هستم در غیر این صورت اگر بنا بر استفاده ابزاری از بورس کالا برای فروش محصولات لوکس و خودروهایی که بعضا قیمت غیر منصفانه و گران قیمت دارند، است به شدت با آن مخالفم.
چراکه در غیر این صورت گره ای از مشکلات مردم باز نمی شود. طبیعتا در صورت در دسترس بودن یک کالا و عدم نیاز به قرعه کشی، در یک بازه زمانی شاهد کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار خواهیم بود که این مورد می تواند با عرضه در بورس کالا رقم خورد.
اما به گفته وی، عرضه خودرو در بورس کالا مخالفانی هم دارد که علت اصلی مخالفت آن ها به سبب بورس کالا نیست، چراکه مسیر بورس کالا همراه با شفافیت بوده و این خودرو است که به سبب آن که یک محصول تکمیل شده مناسب برای عرضه در بورس کالا نیست و بورس کالا باید تنها برای عرضه کالاهای واسطه ای باشد.
کارشناس حوزه بورس کالا می گوید: در کل و به نظر به جای عرضه قطره چکانی خودروهای پرتیراژ از طریق قرعه کشی می توان از پتانسیل بورس کالا استفاده کرد تا حداقل برخی از آمارها و اتفاقات شفاف شود. حتی برای واردات خودرو نیز می توان از بورس کالا بهره برد. همواره در واردات مساله سودهای باد آورده مطرح می شود که این موضوع را بورس کالا با آمارهای خود می تواند حل کند.
با عرضه خودرو در بورس قرعه کشی حذف می شود
احمد رحیمی، مدیر عملیات عرضه بورس گفت: با عرضه خودرو در بورس کالا، تخصیص خودرو از فرآیند قرعه کشی خارج شده و علی القاعده زیان شرکت های خودروساز در صورت فروش با قیمت واقعی کاهش یافته و شرکت ها به سمت سودآوری خواهند رفت.
مصرف کننده نهایی در یک حراج منصفانه حضور پیدا کرده و خودروی مورد نیاز خود را به قیمت نهایی که مدنظر دارد خرید خواهد کرد. در این معامله شرکت فروشنده خودرو نیز مبلغ پرداختی خریدار کالا را به صورت کامل دریافت نموده و در نهایت سود ناشی از اختلاف قیمت بین بازار کالا و کارخانه به حساب تولیدکننده کالا واریز خواهد شد.
گروه صنعتی ایران خودرو با هدف شفاف سازی فروش محصولات و حذف تدریجی قرعه کشی، برای عرضه خودرو در بورس کالا اقدام کرده که در نخستین گام، بخشی از تولیدات دو مدل هایما S ۵ و S ۷ از این طریق به فروش خواهد رسید. در خودروسازی سایپا نیز شاهین طلایه دار عرضه در بورس شده است.