به گزارش تجارت نیوز، امروز اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بررسی مفاد و چارچوب های آئین نامه اجرایی واردات خودرو می پردازند. مسئولان وزارت صمت و بانک مرکزی هم در این جلسه حضور دارند. اما آیا دو طرف به توافق می رسند؟
گفتنی است که آئین نامه واردات خودرو بین سال های ۹۶ تا ۱۴۰۱ دست خوش تغییراتی شتابزده و اجباری شد. علت عمده این تصمیمات تحریم های آمریکا و البته فقدان مدیریت مناسب شمرده می شود. به دنبال این تصمیمات بسیاری از واردکنندگان خودرو متضرر شدند و اموال آن ها برای چند سال در پشت درهای گمرک ایران باقی ماند.
به گزارش فرصت امروز به نقل از تجارت نیوز، در حال حاضر واردکنندگان خودرو منتظر تصمیمات مجلس و تغییرات مفاد و آیین نامه واردات خودرو هستند با این امید که بتوانند زیان خود را جبران کنند.
امیرحسن کاکائی، تحلیلگر صنعت خودرو، در این باره به تجارت نیوز گفت: موضوعی که مجلس می خواهد در مورد آن بحث کند، آیین نامه واردات خودروست؛ اما بعید است که امروز مجلس، وزارت صمت و بانک مرکزی بتوانند به توافق برسند. تقریبا محال است.
واردات خودرو فقط برای ثروتمندان
کاکائی در ادامه بیان کرد: قواعد واردات چیست؟ مهم ترین معیار واردات خودرو سقف و تعرفه آن است. در حالت عادی خودرو ۲۰ هزار تا ۴۰ هزار دلاری وارد ایران می شود. اگر تعرفه ها را در نظر بگیریم. خودروی ۲۰ هزار دلاری با قیمت ۴۲ هزار دلار به دست مردم می رسد. این یعنی فقط پولدارها می توانند خودرو خارجی بخرند. اما وکلای مجلس می گویند ما خودرو ارزان می خواهیم.
او ادامه داد: ارزان ترین خودرو ۱۰ هزار دلار است که با تعرفه ۲۱ هزار دلار می شود. این قیمت هم مشکل مدعیان مجلس را حل نمی کند. آن ها می خواهند طبقه متوسط و پایین جامعه را بهرمند کنند. بنابراین سعی می کنند آیین نامه را از انضباط فنی خارج کنند. از سوی دیگر، سعی می کنند تعرفه را پایین بیاورند.
بانک مرکزی هم مخالف وزارت صمت است؟
این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت تشریح کرد: در جلسه امروز کمیسیون درباره تعرفه واردات خودرو بحث می شود. مطمئناً بانک مرکزی مهم ترین مخالف این طرح است. مسئولان این بانک مجبورند به منافع بلندمدت تر فکر کنند. زیرا اگر قیمت ارز بالا برود باید پاسخگو باشند. این تضادی است که در مجلس مورد بحث قرار می گیرد. البته وزارت صمت می خواهد کار به هر حالتی انجام شود چون برایش منافع تبلیغاتی دارد.
وی اضافه کرد کرد: علاوه بر این، غیرممکن است که مجلس و دو سازمان دیگر بتوانند طرحی ارائه دهند که ایجاد رقابت کند. اگر قرار باشد به هر قیمتی واردات خودرو انجام شود، باید انحصاری عمل کنند. ارز محدود است. وقتی کنترل را از مصرف برمی داریم تقاضای ارز بالا می رود. این امر باعث بالا رفتن قیمت ها می شود، به ویژه اگر ارز کم باشد.
او تصریح کرد: اگر تقاضا را آزاد بگذاریم با شوک وحشتناکی در قیمت ها مواجه می شویم. این روش مستعد فساد زیادی است. تنها راه انحصار است. بنابراین رانت شکل می گیرد.
کاکائی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولان بهترین تصمیم را برای کل مملکت بگیرند. اگر تسلیم هیجانات جامعه شوند، اوضاع نامساعدی در ماه های آینده ایجاد می شود. این جریانی نیست که به نفع عامه مردم باشد. خودرو جزو اولویت های کشور نیست.
جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی