روح الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در برنامه رویداد رادیوگفتگو درباره آخرین مباحث مطرح شده در این کمیسیون در خصوص چالش های موجود بازار خودرو و نامشخص بودن مصوبه مجلس برای واردات خودرو در حالی که وارد پنجمین ماه از سال ۱۴۰۱ شده ایم گفت: در بحث خودرو، مردم نسبت به قیمت خودرو و کیفیت آن نگرانی هایی دارند و مجلس ترجیحا کمیسیون صنایع و معادن به این نتیجه رسید که به منظور ارتقا کیفیت خودرو و کاهش قیمت تمام شده، ضرورتا باید خودروسازان داخلی کشور رقبایی را پیش روی خود داشته باشند.
وی افزود: در کمیسیون صنایع و معادن، بحث واردات خودرو را در بودجه سال ۱۴۰۱ با شرایطی مصوب کردیم که هم خودروی سواری و هم کِشنده ماشین های کشاورزی و سنگین در زمینه راهسازی وارد شوند.
عباسپور در ادامه گفت: شورای نگهبان مصوبات را تایید و دولت هم موافقت خود را اعلام کرد و هیئت نظارت نیز علیرغم مخالفت هایش با مصوبات همراهی کرد؛ در حال حاضر آیین نامه اجرایی اش در هیئت دولت در حال نوشته شدن و محرمانه است؛ از وضعیت آیین نامه داخلی چیزی اطلاع نداریم که این آیین نامه به چه شکلی نوشته شده است.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: باید مصوبات تصویب شود، دولت و وزیر صمت اعلام کرده اند برنامه هایی برای ارتقا کیفیت و افزایش تولید در نظر دارند، اما تا زمانی که خودرو دو نرخی و ارزش پول ملی ما پایین باشد، مردم سرمایه و منابعشان را به خرید خودرو، ملک و ارز و ... اختصاص می دهند و متاسفانه این وضعیت ادامه دارد.
اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار
عباسپور با اشاره به اینکه نیاز به خودرو در کشور سالانه ۵۰۰ خودرو است و شرایط فعلی بازار جوابگوی نیاز بازار نیست، گفت: واقعیت این است که افراد به خاطر اختلاف قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان در کارخانه و بازار ثبت نام می کنند و خودروساز ها با هر کیفیتی خودرو را به مشتریان ارائه می دهند و آن ها نیز می خرند.
وی درباره اینکه آیا مجددا در قالب آیین نامه دولت، واردات خودرو باز هم در اختیار خودروساز ها قرار می گیرد یا خیر، گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با این موضوع مخالف است برای این که اگر واردات انحصاری در اختیار خودروسازان مخصوصا دو خودروساز قرار گیرد، انتظار و هدفی که قانونگذار از واردات خودرو دارد، برآورده نمی شود.
جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی