یکشنبه, ۷ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Sun, 28 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امروز به نقل از روزنامه ایران، طی حداقل سه سال گذشته، هر زمان که قیمت خودروهای داخلی در بازار ثابت می ماند، سودجویان با کاهش عرضه خودرو در بازار شرایطی را فراهم می کردند که قیمت خودرو دوباره افزایشی شود. در این میان زور دولت گذشته به این گروه نمی رسید، چرا که بیش از ۲ هزار شرکت فروش خودرو در کشور وجود دارد که آنها تعیین می کنند قیمت خودرو به چه سمت و سویی برود. در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم هم نوسان قیمت خودرو وجود داشت اما از نیمه دوم سال گذشته به مرور از میزان نوسان بازار خودرو کاسته شد و اکنون به استناد صحبت فعالان این حوزه و نمایشگاه داران برای اولین بار طی حداقل سه سال گذشته قیمت خودرو طی یک ماه گذشته ثابت بوده است.

مرتضی جعفری از کسانی است که توقف رشد قیمت را محال می دانست. این نمایشگاه دار به «ایران» گفت: «طی چند ماه اخیر بشدت فروش ما کاهشی شده اما در مقطع فعلی و بعد از چندین ماه تجربه نوسان، قیمت خودروها ثابت شده است، البته تلاش هایی برای افزایش قیمت خودروها صورت می گیرد اما چون این امر سراسری نیست، نمی تواند بر کل بازار اثر بگذارد.» این نمایشگاه دار یادآور شد: «از یک ماه گذشته تاکنون قیمت خودرو هیچ تغییری نداشته و این روند باعث می شود که به مرور زمان فاصله قیمت کارخانه و بازار کاهش پیدا کند، لذا در حال حاضر پیش بینی ما این است که قیمت خودرو طی روزهای آینده کاهشی خواهد شد.»

۱۰ دلیلی که باعث شد تا قیمت خودرو در ماه های اخیر ثابت بماند

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو نیز در گفت و گویی کوتاه به «ایران» گفت: «بازار خودرو به شدت دچار رکود شده است و مردم انگیزه و رغبتی برای خرید خودرو ندارند، لذا با افزایش عرضه خودرو توسط شرکت های خودروساز، می توان امیدوار بود که قیمت خودرو در بازار کاهش پیدا می کند و مردم برای خرید خودرو تمایل پیدا می کنند.»

اما چه اتفاقی افتاد که بازار خودرو، روزهای آرامی را سپری می کند؟

اصلاح روند تولید

اولین دلیل به سیاست های دولت سیزدهم بر می گردد؛ سیاستگذاران برخلاف دوره های گذشته سعی کردند که برای ثبات در قیمت خودرو، مبدأ یعنی فرایند تولید و توزیع را اصلاح کنند. از این رو از خودروسازان خواسته شد که نسبت به افزایش تولید خودرو و تکمیل خودروهای ناقص اقدام کنند. در دولت گذشته به جای آنکه فشار بر افزایش تولید خودرو باشد، سیاستگذار بازار را رصد می کرد و به دنبال حذف واسطه ها و سودجویان بود، چنین سیاستی کارا و اثرگذار نبود چرا که سودجویان می دانستند چگونه بازار خودرو را به هم بریزند تا سودهای میلیونی ببرند. آنگونه که وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داده بعد از حداقل ۴ سال قرار است امسال، ایران به تولید ۱,۵ میلیون دستگاه خودرو برسد. با این اتفاق بازار خودرو از هر گونه تنش دور می شود و مردم بدون دغدغه می توانند خودرو خریداری کنند.

توزیع بدون فساد

دومین دلیل که بازار خودرو روزهای آرامی را سپری می کند، به توزیع مناسب خودرو برمی گردد. وزارت صمت با ایجاد سامانه یکپارچه فروش خودرو، احتمال بروز هرگونه فساد و خطا را گرفت و مردم در یک فضای مطمئن و به دور از ابهام می توانند در فرایند قرعه کشی خودرو قرار بگیرند.

حذف قرعه کشی در برخی از فروش ها

سومین دلیل در کاهش التهاب بازار خودرو مربوط به حذف قرعه کشی در برخی از خودروها است؛ از آنجا که برخی از محصولات خودروسازان افزایش تولید داشته است، وزارت صمت از خودروسازان خواست که در قالب فروش مشارکت در تولید و پیش فروش نسبت به عرضه خودرو اقدام کنند، این امر سبب شد که مردم در قالب فروش های مدت دار از بازار خودرو خارج شوند، چرا که اطمینان پیدا می کنند بعد از چند ماه می توانند به خودروی ثبت نامی خود دسترسی پیدا کنند.

رشد تولید و عرضه خودرو

چهارمین دلیل به افزایش عرضه خودرو برمی گردد، طی بهار امسال ۲۴۶ هزار و ۵۸۳ دستگاه خودرو تحویل مشتریان شده که نسبت به سال گذشته رشد ۳۶ درصدی داشته است. همچنین در مدت یاد شده ۱۶۷ هزار و ۷۰۱ دستگاه خودروی کامل تولید شد، آماری که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ رشد ۲۸۹ درصدی داشته است. طی سال های اخیر تولید خودروی ناقص و دپوی آن در پارکینگ، یک روند طبیعی و عادی شده بود و خیلی از متقاضیان خودرو باید ماه های طولانی منتظر می ماندند تا خودروساز نسبت به تکمیل خودرو اقدام کند، این امر ضمن کاهش کیفیت باعث می شد که فرد برای خرید خودرو سراغ بازار برود و بعد از آنکه خودرواش آماده می شد آن را در بازار به فروش برساند. در دولت سیزدهم این چرخه معیوب حذف شد و اکنون خودروسازان اجازه ندارند خودروی ناقص تولید و آن را در پارکینگ نگهداری کنند.

واردات خودرو

پنجمین دلیل آرامش بازار که البته نقش بسزایی هم داشته است به واردات خودرو بر می گردد. دولت رئیسی تصمیم گرفت برای پایان دادن به انحصار خودروسازان، ایجاد فضای رقابتی و کنترل قیمت ها در بازار، ممنوعیت سه ساله واردات خودرو را حذف کند و اجازه دهد که خودرو وارد کشور شود. البته با تأکیداتی که وزیر صمت داشته، قرار نیست درهای واردات برای خودروهای گران قیمت و لوکس باز شود، از همین رو واردکنندگان می توانند خودروهایی را وارد کشور کنند که خیلی ها امکان خرید آن را داشته باشند. در حقیقت خودروهای وارداتی رقیب خودروهای داخلی می شود. شنیده ها حکایت از آن دارد که از شهریورماه واردات خودرو انجام می شود.

تب خرید فروکش کرد

ششمین دلیل که باعث شد بازار خودرو از نوسان قیمت فاصله بگیرد، فروکش کردن تب خرید مردم است. خیلی از خریداران خودرو دست از خرید کشیدند و منتظر سیاست های جدید دولت در برابر واردات هستند. گروهی دیگر نیز امیدوار هستند که اسمشان از قرعه کشی فروش ها خارج شود تا پول وارد جیب دلالان نکنند.

دست رد به افزایش قیمت

هفتمین علت که بسیار اثرگذار بوده، مقاومت ستاد تنظیم بازار در برابر افزایش قیمت خودرو است. در حالی که خودروسازان با زیان انباشته ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت گذشته روبه رو هستند (به استناد مرکز پژوهش های مجلس) و طی ماه های قبل چند بار درخواست افزایش قیمت به ستاد تنظیم بازار ارائه کردند، این ستاد دست رد به سینه خودروسازان زد؛ لذا مردم با اطمینان از اینکه قیمت کارخانه ای خودرو بالا نمی رود منتظر آن هستند که در قرعه کشی ها برنده شوند.

عدم کشش بازار

هشتمین دلیل مربوط به عدم کشش بازار برای خرید خودروهای بالاتر از قیمت های فعلی است. از آنجا که قیمت خودروها در بازار بسیار بالا رفته است، گروهی از مردم با آنکه نیاز به خودرو دارند اما دست از خرید کشیدند. این گروه برای آنکه صاحب یک دستگاه خودرو شوند نیازمند وام یا فروش اقساطی خودرو توسط خودروساز هستند که قاعدتاً در شرایط فعلی این امر امکان پذیر نیست، اما با افزایش تولید و واردات خودرو به طور قطع خودروسازان به سمت فروش اقساطی حرکت خواهند کرد.

توقف خرید احتکاری

نهمین علت این است که در دولت روحانی به جهت عدم ثبات در متغیرهای اقتصادی و نوسان در بخش های مختلف، صاحبان پول و ثروت برای حفظ ارزش پول خود به سمت خرید خودرو می رفتند اما در این دوره با سیگنال هایی که در بازار خودرو وجود دارد، سرمایه گذار به خرید احتکاری خودرو ترغیب نمی شود، از همین رو این نوع تقاضا از بازار خودرو حذف شده است.

تولد خودروهای جدید

دهمین علت که می تواند تا حدودی اثرگذار باشد، مربوط به کسانی است که در حال حاضر خودرو دارند و می خواهند خودروی خود را ارتقا دهند. این افراد منتظر خودروهای جدیدی هستند که وزارت صمت و خودروسازان وعده آن را داده اند. روز گذشته منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت در این باره گفت که خودروسازان داخلی، خودروهای اقتصادی خود را از اوایل مردادماه به صورت رسمی رونمایی خواهند کرد.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

جدول کامل قیمت محصولات ایران خودرو

جدول کامل قیمت محصولات سایپا

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/qPKX56Vm
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه