جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شباهت های شگفت انگیز گونه های صنایع دستی ایران و جهان

شباهت های شگفت انگیز گونه های صنایع دستی ایران و جهان

صنایع دستی از از پررونق ترین بازارهای جهانی است و محصولات کار دست که با تلفیقی از خلاقیت، هنر و فرهنگ تولید می شوند، طرفداران زیادی در میان مردم سراسر دنیا دارند. اگر می خواهید با گونه های مختلف صنایع دستی و شباهت هایی که میان آنها در ایران و سایر کشورها وجود دارد آشنا شوید، تا انتهای همراه ما باشید.

اهمیت صنایع دستی در ایران و جهان

صنایع دستی از قدیمی ترین هنرهای سنتی در کشورهای مختلف است که ریشه در تمدن و فرهنگ آنها دارد. از آنجایی که در بعضی مراحل یا تمام بخش ها از دست برای تولید محصولات مختلف استفاده شده و مواد اولیه نیز به صورت بومی تهیه می شود، ارزش خرید این محصولات نیز تا حد زیادی افزایش پیدا می کند. به علاوه، معمولا خبری از مواد شیمیایی در صنایع دستی نیست و بیش از هر چیزی، ذوق هنری، باورها و نگاهی که فرهنگ و سازنده اثر آن به جهان دارد را می توان در این محصولات پیدا کرد.

با توجه به کیفیت بالای صنایع دستی اصیل، بازار مربوط به این هنر در کشورهای سراسر جهان از جمله کشورهای آسیای شرقی، بسیار پررونق بوده و کشورهای مختلفی مانند هند، ویتنام، تایلند، بنگلادش، چین، ژاپن و ... حضوری پررنگ تر از همیشه در این حوزه دارند. به تازگی نیز طرحی با عنوان «سبز و دیجیتال» در ایران آغاز شده است که در آن، کسب و کارهای سبز پیرامون دریاچه ارومیه در بستری که فروشگاه های آنلاین مخلتف از جمله آرانیک ایجاد کرده اند، می توانند تازه ترین صنایع دستی را با قیمتی مناسب به دست مشتریان برسانند.

گونه های مختلف صنایع دستی

در محصولات ساخت دست انسان، از مواد بسیار مختلفی مانند چرم، چوب، شیشه، پشم، سنگ، فلز و ... استفاده می شود و نمونه های مختلف آنها را در بسیاری از کشورهای جهان از جمله هند و چین می توان مشاهده کرد. اگرچه در کنار ایران، سایر کشورها نیز فرهنگی غنی با صنایع دستی بسیار جذاب دارند، اما به واسطه ارتباط تجاری و سلطه ایران بر بسیاری از کشورهای آسیایی، صنایع دستی بسیاری از این کشورها با اقتباس از طرح های ایرانی تولید شده اند.

در ادامه، ضمن معرفی برخی از محبوب ترین صنایع دستی، نگاهی به شباهت های میان این محصولات در ایران و جهان خواهیم داشت.

شباهت های شگفت انگیز گونه های صنایع دستی ایران و جهان

قالی بافی و فرش بافی

قالی بافی یکی از قدیمی ترین هنرهای دست در ایران است که قدمت آن به چند هزار سال پیش می رسد و صنایع دستی این حوزه را تقریبا در تمام کشورهای دوست دار این هنر می توان پیدا کرد. در تولید فرش های ایرانی معمولا از موادی مانند پشم، ابریشم، گل ابریشم و ترکیب دیگر نخ ها استفاده می شود و طرح ها و الگوهای آنها در سراسر جهان شهرت زیادی دارند.

امروزه هند و چین نیز به یکی از تولیدکنندگان اصلی فرش در میان کشورهای آسیایی تبدیل شده اند. هنر فرش بافی در هند، از اواخر قرن شانزدهم به صورت جدی در این کشور دنبال می شود و در بسیاری از محصولات آنها می توان به خوبی رد پای نقشه ها و طرح های ایرانی شهرهای مختلفی مثل همدان، تبریز و مشهد را پیدا کرد. به علاوه، بسیاری از نقشه های هندی مانند بته سرابندی، بته خرقه ای هندی و بته میری هندی با داشتن طرح هایی مانند لچک و ترنج بته دار با اقتباس از نقشه های ایرانی تولید می شوند.

خوشبختانه انواع قالی وفرش در فروشگاه صنایع دستی آرانیک نیز به فروش می رسد.

کفش بافی و گیوه بافی

کفش بافی و گیوه بافی از محبوب ترین و پررونق ترین صنایع دستی در ایران هستند که تاریخچه آن را در بسیاری از شهرهای قدیمی از جمله زنجان، کرمانشاه و تبریز می توان پیدا کرد. در تولید گیوه و کفش ایرانی عموما از موادی مانند پوست دباغی شده، چرم، ابریشم، پشم، پارچه و نخ تابیده استفاده می شود و گیوه ها معمولا رنگی سفید دارند. فروش بالا و محبوبیت بالای گیوه در بازار جهانی از گذشته های دور، سبب شده تا کشور هند نیز با روی آوردن به هنر گیوه بافی، محصولاتی با طرح های مشابه نمونه های ایرانی تولید کند. در گیوه هندی نیز معمولا از چرم، پشم و ابریشم استفاده می شود. هند البته در زمینه تولید کفش با استفاده از چوب های بامبو نیز شهرت زیادی دارد.

شباهت های شگفت انگیز گونه های صنایع دستی ایران و جهان

کوزه گری و سفال گری

علاوه بر ایران، کوزه و سفال از پرفروش ترین صنایع دستی در بسیاری از کشورهای آسیایی از جمله ژاپن و ویتنام هستند. به واسطه قدمت چند هزار ساله این هنر در ایران، محصولات سفالی ایرانی از گذشته در بسیاری از کشورها به فروش می رسیدند و همین مسئله باعث شده تا نمونه طرح های ایرانی را در محصولات بسیاری از کشورها از جمله هند و چین ببینیم.

صنایع سنگی

کنده کاری روی سنگ یکی از قدیمی ترین هنرها در خلق اشیا و ابزارهای مختلف در میان تمام کشورها بوده و ریشه های آن را در کشورهایی مانند هند، ژاپن و مصر می توان پیدا کرد. در کنار کنده کاری، ویژگی های منحصر به فرد سنگ، مردم را بر آن داشت تا از آن برای کوبیدن مواد مختلف در قالب هاون سنگی کوچک و بزرگ یا درست کردن ظرف استفاده کنند. بعد از ایران، هند و مصر، کشورهای دیگری مانند ترکیه نیز به استفاده از سنگ یا کنده کاری روی آن در صنایع دستی روی آوردند.

خرید صنایع دستی با بهترین قیمت

صنایع دستی به واسطه زحمت زیاد در تولید و استفاده از مواد اولیه مرغوب، معمولا با قیمتی بالا به فروش می رسند و برای تهیه آنها، بهتر است سراغ فروشندگان معتبر بروید تا بهترین محصول با بالاترین کیفیت در اختیارتان قرار بگیرد.

آرانیک یکی از قدیمی ترین و معتبرترین فروشگاه های آنلاین است که انواع صنایع دستی اصیل ایرانی از جمله فرش، قالی، قالیچه، گیوه، کفش، زیورآلات، مجسمه و انواع ظروف مسی، سرامیکی و ... را با بهترین قیمت در اختیار علاقه مندان سراسر ایران قرار می دهد. آرانیک همچنین در راستای طرح دریاچه ارومیه و به واسطه همکاری با دفتر توسعه ملل متحد، بسیاری از صنایع دستی را با حاشیه سود صفر عرضه می کند تا بتواند در مسیر معرفی و رونق هنر صنایع دستی ایرانی، سهیم باشد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/bqiCzMGS
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه