به گزارش فرصت امروز به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مدیرعامل ایساکو گفت: مواد اولیه ساخت قطعات خودرو با نرخ روز دلار به فروش می رسند و در سال های اخیر قیمت آنها چند برابر شده که باعث افزایش قیمت تمام شده خودرو می شود.
بابک سلاجقه افزود: خودرو از مواد فلزی، مواد پتروشیمی و موادی که از خارج می آوریم تشکیل شده است. هم اکنون مواد فلزی و پتروشیمی داخلی با قیمت های آزاد و براساس قیمت دلار به فروش می رسند. مواد وارداتی هم به خاطر تحریم ها، گران تر به دست ما می رسند که همه اینها بر قیمت تمام شده خودرو اثر می گذارند.
وی گفت: به طور مثال درخت سیم کشی یا دسته سیمی که در خودرو به کار می رود دارای ترمینال هایی است که از مواد فلزی با فناوری بالا تولید می شوند. در سال های گذشته این مواد وارداتی بودند و امکان تولید آن ها در داخل کشور نبود، اکنون تولید آن ها داخلی شده، اما با قیمت بسیار بالایی به ما می فروشند یا مواد پتروشیمی موردنیاز برای ساخت بسیاری از قطعات را با اینکه تولید داخل هستند، نسبت به گذشته با چند برابر قیمت تهیه می کنیم.
سلاجقه افزود: از طرفی کیفیت قطعات هم تا حد زیادی به کیفیت مواد اولیه بستگی دارد. اکنون ما ناچاریم اغلب مواد اولیه را از داخل تامین کنیم. در خصوص کیفیت، بار ها به تولید کنندگان مواد اولیه موضوعات را منتقل کرده ایم و در این زمینه فقط خودروساز مقصر نیست بلکه باید به نقش صنایع دیگر هم توجه داشت.
جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی