کشور ترکیه از محبوب ترین کشورها است که بین دو قاره اروپا و آسیا تقسیم شده است. بلیط های تهران به استانبول و استانبول به تهرران از پرقروش ترین بلیط های آژانس های مسافرتی هستند.
در هر زمانی از سال افراد زیادی سروکارشان با سفارت ترکیه است. کشورهای زیادی ازجمله ایران می توانند بدون ویزا به ترکیه سفر کنند، ولی این دلیل بر آن نیست که سر کارکنان سفارت ترکیه شلوغ نباشد. شاید برای شما جالب باشد که در سفارت چه می گذرد و هریک از کارمندان سفارت چه وظایفی دارند و چه مهارتهایی می دانند.
افرادی که در سفارتخانه کار می کنند به ترتیب منصب عبارت هستند از سفیر دولت که تقریبا همه کاره و رکن اصلی سفارتخانه است. پس از آن کاردار سفارت است که جانشین سفیر است. بعد از آن کارمندان سفارت هستند که توسط سفیر یا دولت آن کشور از میان مردم کشور میزبان یا شهروندان سایر کشورها انتخاب می شوند. رکن بعدی یک سفارتخانه پلیس دیپلمات است که وظیفه حراست و امنیت سفارتخانه را به عهده دارد.
افرادی که می خواهند در سفارت ترکیه استخدام شوند، می توانند ابتدا به صورت قراردادی کار کنند و پس از قبولی در مصاحبه استخدام شوند. در مصاحبه ای که کارمندان باید انجام دهند، مواردی نظیر دانش و اطلاعات، تسلط بر فرهنگ عمومی و همچنین تسلط بر زبان خارجی مورد ارزیابی قرار می گیرد.
این افراد همچنین می توانند در قسمت هایی مانند دبیرخانه، ترجمه، امور اداری، مکاتبات کامپیوتری، بایگانی، فتوکپی و غیره مشغول به کار شوند. همچنین هر فرد پیش از اینکه کارمند سفارتخانه شود باید مدارکی را ارائه دهد. این مدارک عبارت هستند از دادخواست متقاضی همراه با ذکر آدرس، آخرین مدرک تحصیلی که ترجمه آنها تایید شده باشد، رزومه و عکس پرسنلی، همچنین اگر بر زبانهای بین المللی تسلط دارد باید کارنامه آن را ارائه دهد.
اظهارنامه عدم مشکل در سربازی و کارت پایان خدمت، کپی پاسپورت و مدارکی که مجوز کار وی را نشان بدهد، از دیگر مدارک مورد نیاز است. عدم سوء سابقه نیز کنار ارائه این مدارک از اهمیت بالایی برخوردار است.
کسانی که در سفارت ترکیه استخدام شده و مسغول به کار می شوند لازم است ویژگی ها و شرایطی را داشته باشند. اولین مورد تحصیلات است. فرد باید فارغ التحصیل حداقل با مدرک دیپلم باشد. مورد بعدی لزوم تسلط بر زبان ترکی استانبولی یا یک زبان بین المللی مانند انگلیسی است. از دیگر موارد این است که فرد نباید وابستگی نظامی داشته باشد. داوطلب استخدام باید سربازی رفته باشد و همچنین از سلامت روان برخوردار باشد. دانش کافی در امور کامپیوتر نیز از شروط دیگر این استخدام است. همچنین فرد، با دریافت مجوز کار می تواند استخدام شود.
درحقیقت سفارتخانه ها درواقع منافع کشور را حفظ می کنند. برای حفظ این منافع، خود در کشوری دیگر میهمان هستند. یکی از وظایف مهم سفیر یا سرکنسول مشاوره و رایزنی درمورد مسائل مختلف با کشور میزبان است. این وظیفه درکنار ده ها وظایف دیگر یک سفارت ازجمله صدور ویزا، تعیین وقت سفارت، وساطت های بین المللی، کمک به شهروندان مقیم کشور میزبان و موارد دیگر که به کشور خود و شهروندان خود در آن کشور مرتیط می شود قرار گرفته است.
مهم ترین کار یک سفارتخانه ازجمله سفارت ترکیه، صدور ویزا برای متقاضیان است. اگر فردی برای کار فوری نیاز به گرفتن ویزای ترکیه داشته باشد، باید از مدتی قبل اقدام به این عمل کند تا اختلالی در کار او پیش نیاید. درواقع ممکن است پس از درخواست ویزا ماه ها طول بکشد تا از طرف سفارت با فرد درخواست کننده تماس بگیرند.
درحقیقت گرفتن ویزا مهم ترین بخش این سفر پیش از رزرو بلیط هواپیما رفت و برگشت تهران به استانبول و استانبول به تهران است. پس از اینکه تماس حاصل شد، فرد باید با مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزا به سفارتخانه برود. اگر ویزای فرد کاری، تحصیلی یا حتی توریستی باشد، باید خود را برای مصاحبه آماده کند.
این مصاحبه را کارمندان مربوطه، با زبان اصلی آن کشور یعنی ترکی استانبولی یا زبان بین المللی انگلیسی انجام می دهند. مواردی که در این مصاحبه از فرد پرسیده می شود مربوط به انگیزه های شخصی آن فرد برای سفر به ترکیه است. اگر فرد برای ویزای تحصیلی اقدام کرده باشد، باید از انگیزه خود برای بعد از تحصیل بگوید. این مصاحبه برای آن است که سفارت ترکیه مطمئن شود سفر فرد به این کشور آسیبی درپی نخواهدداشت. درغیر این صورت حتی ممکن است برخی را در لیست سیاه قرار دهد.
درکل می توان به این نتیجه رسید که کارمندان سفارتخانه ترکیه با مشغله بالا و حجم زیادی از کار مواجه هستند. طبیعتا مزایایی برای آنها وجود دارد ولی نمی توان از مسولیت و وظایف موجود چشم پوشی کرد. اگر برای سفر به ترکیه کارهای مربوط به سفارت را انجام داده اید، کافی است سری به چارت بلیط ها بزنید و مناسب ترین بلیط رفت و برگشت تهران به استانبول و استانبول به تهران را انتخاب کنید.