یک کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر ما در سال های گذشته سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو را وارد می کردیم و برای مضیقه ارزی فکر دیگری می کردیم، مجبور نبودیم به خودروساز تکلیف کنیم تا خودرو را به قیمت دستوری به بازار عرضه کند.
حسن کریمی سنجری نیز در کلاب هاوس گفت: دولت به دلیل تمام سیاست گذاری های غلطی که مرتکب شده است، با روشی با نام قرعه کشی می خواهد فروش خودرو به نرخ کارخانه را مدیریت کند و یک اشتباه و یک خطای راهبردی در سیاست گذاری برای تنظیم گری بازار، این خطاهای متعدد بعدی را به وجود می آورد.
وی افزود: اگر ما در سال های گذشته سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو را وارد می کردیم و برای مضیقه ارزی فکر دیگری می کردیم، مجبور نبودیم به خودروساز تکلیف کنیم تا خودرو را به قیمت دستوری به بازار عرضه کند. در عین حال، یک روش بلیط بخت آزمایی به نام قرعه کشی راه بیاندزیم و انقدر صدمه به زیرساخت های شرکت های خودروساز بزنیم و این همه استرس را به بازار تحمیل کنیم. گفتنی است که در چنین فضایی نظام دلالی بسیار رشد خواهد کرد.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: طرف عرضه تضعیف می شود و با روشی به نام قرعه کشی طرف تقاضا که باید مدیریت شود، تحریک شده است و حتی افرادی که متقاضی نبوده اند نیز برای استفاده از مزیت قرعه کشی وارد این چرخه شده اند.
کریمی سنجری تاکید کرد: در این چرخه صنعت خودرویی داریم که هزاران میلیارد تومان زیان دیده و بخشی از بدنه خود را صرف روزمرگی خود کرده است و در کنار آن، نظام دلالی را توسعه داده ایم تنها به این دلیل که ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد نکنیم و این همه حجمه را هم روی خودروساز و هم بر روی سیاست گذار وارد کنیم و مردم را نیز ناراضی کنیم.
جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی