موجودی کم بازارهای خودروهای نو و دست دوم را متحول می کند و قیمت ها را افزایش می دهد.
به گزارش فرصت امروز به نقل از ایسنا، خرید خودرو در سال گذشته یک تجربه عجیب بوده است. کمبود نیمه هادی ها برای وسایل نقلیه از سال گذشته و مشکلات زنجیره تامین مداوم، تعداد خودروهای جدید موجود را به شدت کاهش داده است و حتی با ۵ دلار به ازای هر گالن برای بنزین یا بیشتر، تقاضا برای خودروها بسیار بیشتر از عرضه است و قیمت ها را افزایش می دهد.
نیک وولارد، مدیر ارشد تجزیه و تحلیل تجاری در TrueCar، یک وب سایت قیمت گذاری و اطلاعات خودرو به فورچون گفت: کمبود تراشه همچنان به نوعی عامل اصلی کاهش عرضه خودروهای جدید است. با کاهش عرضه، شاهد افزایش قیمت ها برای خودروهای جدید بوده ایم و این روند همچنان ادامه دارد.
قیمت یک خودروی جدید در حال حاضر ۱۲.۶ درصد از سال گذشته افزایش یافته است. افزایش قیمت خودرو به عامل اصلی افزایش تورم در کشور تبدیل شده است. آخرین شاخص قیمت مصرف کننده که تورم را در ایالات متحده اندازه گیری می کند، نشان داد که قیمت همه کالاها به طور متوسط ۸.۶ درصد در سال گذشته افزایش یافته است و وسایل نقلیه جدید و خودروهای دست دوم سهم بزرگی در این افزایش داشته اند.
بر اساس گزارش فورچون، ماه ها، چندین خودروساز بزرگ کاهش مستمری در فروش خودرو در ایالات متحده بوده اند. فروش فورد در ماه مه ۴.۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، در حالی که خودروهای ساخت خارج از این وضعیت بدتر بوده اند. فروش هیوندای ۳۰ درصد کاهش یافت، هوندا ۵۷.۳ درصد خودروهای کمتری فروخت و مزدا نیز فروش ۶۳.۷ درصدی را نسبت به سال گذشته گزارش کرد.
خریداران احتمالی خودرو نیز خرید خودرو را به تعویق می اندازند. قیمت خودروهای نو و دست دوم به هم مرتبط هستند. کمبود وسایل نقلیه جدید بلافاصله تقاضا برای خودروهای دست دوم را افزایش می دهد و در آنجا نیز کمبود ایجاد می کند. قیمت خودروهای دست دوم در اوایل سال جاری در حال افزایش بود و از آن زمان تا کنون بازار انحراف بیشتری پیدا کرده است.
قیمت خودروها و کامیون های دست دوم طی سال گذشته ۱۶ درصد و ۵۰ درصد بیشتر از قبل از همه گیری افزایش یافته است. در بسیاری از موارد، یک ماشین دست دوم حتی گران تر از یک ماشین جدید از همان مدل است.
جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی