به گزارش فرصت امروز به نقل از دنیای اقتصاد، وزیر صمت گفت: در شرایط فعلی تصمیمی برای افزایش قیمت خودروها و گران شدن آنها نداریم.
سید رضا فاطمی امین امروز یکشنبه در خاتمه بازدید از گروه خودروسازی سایپا اظهار کرد: صنعت خودروی ایران از نظر ظرفیت نیروی انسانی و زیرساخت های نصب شده، مناسب است. این صنعت هرچند مسائل و چالش های زیادی دارد و از این بابت باید به مردم و مشتریان حق داد، اما قابل احیا و اصلاح است. در ماه های گذشته تمرکز اولیه ما روی موضوع تولید و افزایش تولید بود. وقتی تولید افزایش می یابد گردش مالی شرکت ها اتفاق افتاده، قیمت تمام شده کاهش یافته، شرکت های قطعه ساز به حرکت می افتند و بهبود کیفیت را می توان انتظار داشت.
وزیر صمت اضافه کرد: نکته دوم، حرکت به سمت تغییر محصول است، زیرا بخش عمده ای از بی کیفیتی که مردم در خصوص خودروها اشاره دارند، ناشی از پلتفرم های قدیمی در خودروهایی همچون تیبا، سمند و پژو ۴۰۵ است که خیلی قابل اصلاح نیستند. ایران خودرو در سال جاری ۸۰ هزار دستگاه خودروی تارا و سایپا ۸۰ هزار دستگاه خودروی شاهین را جایگزین محصولات قدیمی خواهند کرد که تغییر ریل و حرکت به سمت خودروهای جدید است.
وی افزود: از این پس باید بیشتر روی محصولات جدید متمرکز باشیم، خودروهایی همچون تارا و شاهین از کیفیت مناسبی برخوردارند، اما قیمت های بالایی دارند که برای آحاد جامعه قابل دسترسی نیستند. در تلاشیم خودروهایی با قیمت های پایین تر در کشور تولید کنیم.
فاطمی امین تاکید کرد: وضعیت صنعت خودرو کشور هنوز قابل دفاع نیست، اما نسبت به حدود ۶ ماه گذشته رشد قابل توجهی داشته و مشکلات آن یک به یک در حال رفع است.
خودرو گران نمی شود
وزیر صنعت معدن و تجارت در مورد افزایش قیمت کارخانه ای خودرو، گفت: در شرایط فعلی تصمیمی برای افزایش قیمت خودروها و گران شدن آنها نداریم.
فاطمی امین در ادامه با اشاره به برنامه دو ساله تعریف شده برای صنعت خودرو، خاطرنشان کرد: امروز تا حدود زیادی مشکل تولید خودرو حل شده است. سال گذشته ۷۰ هزار خودرو ناقص در کف پارکینگ خودروسازان وجود داشت و متوسط عبور مستقیم خودرو در شرکتی نظیر سایپا تنها ۱۸ درصد بود که مشکلات زیادی را ایجاد می کرد.
وزیر صمت اضافه کرد: امروز عبور مستقیم خودرو از خط تولید به بازار در ایران خودرو به ۱۰۰ درصد و در سایپا به ۹۷ درصد رسیده است.
فاطمی امین گفت: اجرای اقدامات دیگری نیز در نقشه راه صنعت خودرو آغاز شده که از آن جمله مبارزه با کالاهای یدکی قاچاق قابل اشاره است که ۳۰ درصد بازار لوازم یدکی خودرو را تشکیل می داد. در سایر موضوعات از جمله تنوع محصول، بهبود کیفیت، اصلاح ساختار مالکیت خودروسازان و غیره به طورکلی در ۹ محور، برنامه هایی تهیه شده و از خودروسازان نیز خواسته ایم که در همین راستا حرکت کند.
وی در خصوص قانون جوانی جمعیت خاطرنشان کرد: این طرح از سوی مجلس شورای اسلامی مصوب شده و دو خودروساز بزرگ کشور را در قبال آن متعهد کرده است که باید مطابق قانون اجرا شده و کارهای آن به پیش بروند.
جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی