به گزارش فرصت امروز به نقل از قرن نو نوشت، یک کارشناس صنعت خودرو گفت: آغاز واردات خودرو هیچ تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی ندارد و انتظار برای کاهش قیمت خودرو چندان معقول نیست.
امیرحسن کاکایی در پاسخ به این سئوال که آیا واردات خودروهای خارجی می تواند زمینه را برای تعدیل بازار مهیا نماید؟ گفت: این روزها شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی هستیم و خودرویی که قرار است وارد ایران شود اصلا در این رنج قیمتی نیست که بتواند تاثیری به جا بگذارد.
وی با تاکید بر اینکه بحران بازار خودرو تنها معطوف به عدم واردات نیست، به گران شدن هزینه تولید اشاره کرد و گفت: ادبیات اقتصادی باید در این حوزه مد نظر قرار گیرد. در حالی که مقامات دولتی تمرکز خود را بر مبارزه با گرانفروشی گذاشته اند، از تورم و عامل گرانی غفلت شده است.
وی تاکید کرد: موضوع در ایران اصلا گرانفروشی نیست بلکه گران تمام شدن تولید است. تورم سبب شده قیمت تولید بالا برود و در نتیجه محصولات گران شوند.
وی تاکید کرد: تا زمانی که اقتصاد به سمت تولید کالاهایی با ارزش بیشتر نرود، مسائل و مشکلات ما حل نخواهد شد.
به گفته وی در حوزه صنعت خودرو نیز با همین معضل مواجهیم. تولیدات ایران به لحاظ کیفی و استاندارد و دانش و فناوری عقبتر از استاندارد جهانی هستند اما در قیمت همپای آنها حرکت میکنند. به این ترتیب از یک سو لازم است تورم مهار شود و از سوی دیگر تولید کالایی با کیفیت و دانش و فناوری بالا مد نظر قرار گیرد.
وی اضافه کرد: چطور است که دم از تولید میزنند اما می خواهند با باز کردن در واردات بازار را مهار کنند . سئوال ما این است که اگر وضعیت ارزی بهبود یافته چرا نمودی ندارد و ما تنها در مساله واردات خودرو باید این نمود را ببینیم.
کاکایی اضافه کرد: بودجه کشور و روش مدیریت مسئولان بر مبنای مصرف گرایی و واردات استوار است، در مورد خودرو هم اتفاق رخ داده است . سالها واردات خودرو ممنوع بوده تا صنعت خودرو در ایران پا بگیرد . حالا باید به این سئوال پاسخ داده شود که چه عوامل و ساختارهایی مانع از تحقق این هدف شده است. اگر قرار است در مورد هر کالایی که کم می آوردند واردات را برای متعادل سازی جایگزین می کنند، چرا از ابتدا با استناد به سیاست حمایت از تولید داخلی واردات را ممنوع کردند و به بازار شوک دادند؟
او با اشاره به اینکه کسی به دنبال رفع مشکل نیست، ادامه داد: من مخالف واردات نیستم اما میدانم واردات شاید به صورت موقتی بتواند زمینه را برای کنترل بازار مهیا کند اما در عمل تا وقتی تولید در کشوری افزایش نیابد، بحران ریشهای حل نخواهد شد.
وی با اشاره به اینکه افزایش هزینه واد اولیه عامل مهم رشد قیمت کالای نهایی در صنعتی چون خودروسازی است، ادامه داد: وقتی خامفروشی ارزش دارد و سودده است، به طوری که سال گذشته فولاد مبارکه 70هزار میلیارد تومان سود کرده که نشان می دهد خام فروشی و ماده اولیه فروشی برای ما تبدیل به ارزش شده است و تولید واقعی کشور و صنایع رشد نمی کند لذا در میان مدت و بلندمدت، واردات بر روی بازار خودرو و سایر بازارها تاثیر منفی برجا خواهد گذاشت.
جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی