به گزارش فرصت امروز به نقل از ایرنا، کاهش قیمت ها در بازار که به طور مشخص از هفته گذشته با قوت یافتن موضوع واردات خودرو و همچنین شفاف شدن عرضه و تقاضا در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد.
در گروه سایپا هر دستگاه پراید ۱۳۱ حدود ۱۷۹ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ (مدل ۹۹) بین ۱۹۹ تا ۲۰۱ میلیون تومان، تیبا صندوق دار ۱۹۴ میلیون تومان، تیبا ۲ حدود ۲۰۳ میلیون تومان، کوئیک معمولی ۲۱۳ میلیون تومان، کوئیک آر (دو رنگ) ۲۲۸ میلیون تومان و ساینا ۲۱۳ میلیون تومان قیمت گذاری شد.
همچنین در گروه ایران خودرو، هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بین ۲۹۹ تا ۳۰۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (مدل ۹۹) ۳۴۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق دار (مدل ۱۴۰۰) ۳۵۷ میلیون تومان، سمند ال. ایکس بین ۲۹۸ تا ۳۰۰ میلیون تومان، رانا ۲۹۱ میلیون تومان، پژو پارس معمولی ۳۰۵ میلیون تومان، پژو پارس با موتور تی. یو۵ حدود ۳۷۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده ای ۳۹۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک (مدل ۱۴۰۰) حدود ۵۶۵ میلیون تومان ارزشگذاری شد.
برپایه این گزارش، هرچند برخلاف هفته های گذشته تعداد فروشندگان در بازار به مراتب بیشتر شده، با این حال بازار همچنان در رکود کامل به سر می برد و خبری از خرید و فروش ها نیست.
تعرفه ورودی خودروها چقدر خو اهد بود؟
کارشناسان می گویند اکنون همه منتظر اعلام جزئیات واردات خودرو هستند که قرار است چه خودروهایی، در چه بازه قیمتی و با چه مشخصاتی و با چه تعرفه هایی وارد شود. در این میان نرخ تعرفه ورودی خودروها از نظر کارشناسان به عنوان یکی از مهمترین عوامل تلقی می شود.
به اعتقاد کارشناسان، اگر خواهان رقابتی شدن بازار و برداشته شدن قرعه کشی ها هستیم باید تعرفه های ورودی خودروها کاهش یابد و واردات خودروهای ارزان قیمت با نرخ تعرفه پایین انجام شود. در این صورت تقاضای کاذب موجود در بازار خواهد شکست.
«سعید موتمنی» رییس اتحادیه نمایشگاه داران پایتخت در این زمینه به ایرنا گفت: قیمت ها این روزها نسبت به ایام پایانی سال گذشته با ۱۳ درصد افزایش از سوی فروشندگان عنوان می شود، اما مطرح شدن موضوع واردات سبب شده تا اثر روانی آن را شاهد باشیم و فروشندگان قیمت های پایین تری برای خودروهای خود عنوان کنند.
وی به قیمت گذاری برخی خودروهای جدید چینی در بازار اشاره کرد که با نرخ های بالایی اعلام شده و افزود: همین مساله سبب حرکت محتاط تر فروشندگان شده است.
این مقام صنفی معتقد است: زمانی خرید و فروش ها در بازار به راه می افتد که جزئیات طرح واردات خودرو مشخص شده باشد که به این ترتیب، بازار از بلاتکلیفی خارج خواهد شد.
وی تصریح کرد: افزایش قیمت ها در ماه ها و هفته های گذشته سرسام آور بود و به طور مثال اختلاف قیمت ۱۵۰ میلیون تومانی بین بازار و کارخانه در خودروی پژو ۲۰۶ تپ۲ وجود دارد.
موتمنی اظهار داشت: نیاز ماهانه بازار خودروی ایران بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار دستگاه است و فاصله زیاد عرضه و تقاضا سبب شده تا حتی یک روز وقفه در عرضه خودرو، فاصله قیمتی ایجاد کند که بازگشت به نرخ اولیه تا هفته ها قابل جبران نباشد.
در این زمینه، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت نیز به ایرنا گفت: امروز آخرین روز از ممنوعیت ورود خودرو به کشور است و ما نیز همچنان منتظر ابلاغ دولت در این زمینه هستیم.
«عبدالله توکلی لاهیجانی» خاطرنشان کرد: وزارت صمت پیشنهادات خود را در زمینه واردات خودرو عنوان کرده، اما هنوز جزئیات اعلام نشده است و امیدواریم طی یکی دو روز آینده اعلام شود.
جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی