به گزارش فرصت امروز به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که بازار خودروی کشور طی روزهای ابتدایی این هفته با ثبات نسبی مواجه بود، بار دیگر از ناحیه ارز تحریک شد تا منحنی قیمت صعودی جدید را تجربه کند.
طی چند روزی که از نیمه اول فروردین امسال گذشت، بازار خودرو روی دور افزایش قیمت بود؛ منهای هفته گذشته که به دلیل تعطیلات عید فطر و آرام گرفتن بازار ارز، منحنی قیمت خودرو نیز تقریبا ترمز کرد. به گفته کارشناسان و فعالان بازار، اوج گیری قیمت در بازار خودرو، متاثر از چهار مولفه اصلی بوده است؛ نخست رشد انتظارات تورمی، دوم صعود قیمت ارز، سوم اخبار مربوط به منتفی شدن واردات، و چهارم کمبود عرضه.
تا پیش از نوروز ۱۴۰۱، امید به حصول «توافق» و احیای برجام نسبتا بالا بود، از همین رو انتظارات تورمی و قیمت ارز نیز اوج نگرفته بودند. این در حالی است که با گذشت دو سه هفته از فروردین، امیدها به احیای برجام و لغو تحریم (تحت تاثیر اخبار منفی از سوی منابع داخلی و خارجی) کاهش یافت. این کافی بود تا انتظارات تورمی دوباره بالا رفته و بازارها را نیز به دنبال خود بکشاند. در این بین، بازار خودرو که در این حداقل چهار سال گذشته از بازار ارز پیروی کرده، با صعود قیمت (ناشی از رشد قیمت ارز) مواجه شد. در کنار انتظارات تورمی و قیمت ارز، مساله دیگری که منحنی قیمت خودرو را در بازار تحریک کرد، انتشار اخبار مربوط به تداوم ممنوعیت واردات خودرو به کشور بود. تا پیش از نوروز امسال، اخبار مربوط به واردات خودرو نسبتا مثبت بود و شهروندان انتظار داشتند با لغو ممنوعیت تقریبا چهارساله، بار دیگر پای خودروهای خارجی به کشور باز شود. این موضوع سبب شد خیلی ها به هوای آنکه قیمت در آینده پایین خواهد آمد و خودروهای خارجی مهمان کشور می شوند، برای خرید دست نگه دارند و از آن سو برخی نیز فروشنده شده بودند.
با این حال، پس از تعطیلات نوروز اخبار مختلفی مبنی بر احتمال تمدید ممنوعیت واردات خودرو منتشر و این موضوع سبب شد امیدها برای ازسرگیری ورود خودرو به کشور کمرنگ شود. همین موضوع بهانه لازم را برای افزایش قیمت خودرو در بازار ایجاد کرد و منحنی قیمت که پیش تر از ناحیه انتظارات تورمی و ارز تحریک شده بود، با سرعتی بیشتر صعود خود را ادامه داد. به همه این موارد، باید کمبود عرضه را نیز اضافه کرد؛ مساله ای که نقش آن در رشد قیمت خودرو طی سال جاری قابل انکار نیست. خودروسازان در فروردین افتی سنگین را در بخش تولید (نسبت به ماه مشابه سال گذشته) تجربه کردند و بنا به گفته فعالان بازار، با وجود برگزاری چند طرح فروش، محصول چندانی به بازار ارائه نشد. در حال حاضر نیز با توجه به تغییر پلت فرم فروش (راه اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو) طرح های فروش خودروسازان متوقف و محصولی به بازار عرضه نمی شود.
بنا به گفته فعالان بازار، منحنی قیمت در هفته گذشته به دلیل تعطیلات عید فطر و بسته بودن چندروزه بازارها، به نوعی متوقف بوده، با این حال طی این هفته باز هم سر به صعود گذاشته است. سوخت اصلی پرواز دوباره قیمت خودرو را در هفته جاری، ارز تامین کرده، هرچند البته توقف فروش خودروسازان نیز در این ماجرا اثرگذار بوده است. این هفته قیمت ارز باز هم صعودی شد، تا جایی که گفته می شود دلار در حال فتح کانال ۳۰ هزارتومانی است. از آنجا که تحولات قیمتی در بازار ارز معمولا روی بازار خودرو نیز تاثیر می گذارد، صعود این هفته دلار سبب شده بر قیمت خودروهای داخلی افزوده شود. اینکه قیمت خودرویی مانند پراید در عرض چند روز پنج میلیون تومان بالا رفته، به خوبی نشان می دهد که در بازار خودروی کشور این روزها چه خبر است.
هرچند افزایش قیمت ارز دلیل اصلی سرعت گرفتن دوباره قیمت خودرو در هفته جاری بوده، با این حال نمی توان از تاثیر توقف طرح های فروش خودروسازان نیز غافل شد. با دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت، از این پس فروش خودرو در سامانه یکپارچه ای که برای آن تعریف شده، انجام می شود. بر این اساس، فروش محصولات ایران خودرو و سایپا و برخی خودروسازان بخش خصوصی، از هفته آینده در این سامانه انجام می شود و خودروسازان در قرعه کشی نیز دخل و تصرفی نخواهند داشت. با توجه به وعده وزارت صمت مبنی بر ازسرگیری فروش خودرو طی هفته آینده، به نظر می رسد اگر بازار ارز جهشی جدید را تجربه نکند، از سرعت افزایش قیمت کاسته خواهد شد. این در حالی است که در بازار خودرو همچنان دست بالا را انتظارات تورمی و قیمت ارز دارند و اثرگذاری آنها بر منحنی قیمت، فعلا بیش از میزان عرضه است.
بی تاثیری خبر آزادی واردات بر بازار؟
اما افزایش قیمت خودرو در این هفته در حالی است که طی چند روز گذشته اخبار مثبتی مبنی بر لغو ممنوعیت واردات خودرو منتشر شد. با توجه به اینکه در گذشته انتشار اخبار مربوط به آزادی واردات، اثر کاهشی روی منحنی قیمت داشت، انتظار می رفت این اتفاق در هفته جاری نیز رخ بدهد؛ با این حال گویا اخبار موردنظر چندان اثری از خود به جا نگذاشته اند. به نظر می رسد این موضوع (آزادی واردات) با توجه به انتشار اخبار مختلف طی چند ماه گذشته، به نوعی لوث شده و تا رسما اعلام نشود که ورود خودرو به کشور آزاد شده و از سر گرفته می شود، منحنی قیمت را کنترل یا نزولی نخواهد کرد. آن طور که فعالان بازار می گویند، منحنی قیمت تاثیری از اخبار مربوط به احتمال ازسرگیری واردات خودرو نگرفته و اگر هم گرفته، در سایه رشد قیمت ارز خنثی شده است. طی چند روز گذشته خبرهای مختلفی مبنی بر آزادی واردات خودرو منتشر شد، از جمله اینکه عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد دولت برای ازسرگیری واردات نیازی به مجوز این مجمع ندارد.
پیش تر گمان می رفت مجمع تشخیص مانع ازسرگیری واردات خودرو است و دولت نیز چون نمی خواهد به دور زدن سیاست های کلی نظام متهم شود، احتمالا تا وقتی نظر مثبت مجمع تشخیص و هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام را جلب نکند، واردات را آزاد نخواهد کرد. این در حالی است که اولا مجمع تشخیص با واردات مشروط خودرو (طبق طرح مجلس شورای اسلامی) موافقت کرد و ثانیا برخی اعضای آن می گویند دولت برای ازسرگیری ورود خودرو به کشور مختار و آزاد است. از طرفی، سخنگوی دولت نیز هفته گذشته اعلام کرد طرح ازسرگیری واردات خودرو در هیات دولت مطرح شد و در دست بررسی قرار دارد. به همه اینها باید بیانات اخیر رهبر انقلاب در مورد مساله واردات و خودروسازان را اضافه کرد. ایشان سه روز پیش در دیدار با جمعی از کارگران عنوان کردند «واردات بی رویه خنجری بر قلب تولید است، با این حال خودروسازان از این حرف سوءاستفاده نکنند، چون وضع آنها تعریفی ندارد و مقصود جاهایی است که کیفیت خوب دارند». پس از بیانات رهبری، بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان، نقد دوباره خودروسازی را توسط ایشان یادآوری و تاکید کردند که برای کاستن از التهاب بازار و تحریک شرکت های خودروساز به بهبود کیفیت، باید از ابزار واردات استفاده کرد.
مجموع این خبرها نشان از این دارد که مسیر واردات خودرو باز شده و دولت می تواندپس از فرا رسیدن تاریخ انقضای مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مبنی بر ممنوعیت چهار سال واردات (در پایان اردیبهشت امسال)، مجوز آزادی واردات خودرو را صادر و آیین نامه مربوطه را تدوین و ابلاغ کند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، با ورود خودروهای جدید به کشور، بازار خودرو به خصوص در بخش محصولات خارجی افت قیمت را تجربه خواهد کرد. بنابراین به نظر می رسد با جدی شدن مساله آزادسازی واردات در هفته های پیش رو، منحنی قیمت متاثر از این ماجرا افت کرده یا حداقل به ثبات برسد، البته اگر انتظارات تورمی و قیمت ارز جهش نکنند. به موازات این موضوع، افزایش سرعت تولید خودرو و ازسرگیری طرح های فروش هم می تواند در کاستن سرعت افزایش قیمت یا حتی توقف و نزولی کردن آن موثر باشد. از طرفی، خودروسازان وعده داده اند که از دو سه هفته دیگر تمام محصولات خود را به صورت کامل تولید خواهند کرد، بنابراین خودروی ناقص توسط آنها تولید نخواهد شد. اگر این وعده محقق شود، عرضه خودرو به بازار روند بهتری را به خود می گیرد و این موضوع می تواند دست خودروسازان را برای عرضه بیشتر باز کرده و از تقاضای بازار آزاد بکاهد و در کنترل قیمت موثر واقع شود.
جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی