جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

تکثیرکردن گیاهان آپارتمانی

2 سال پیش ( 1401/2/18 )
 

تکثیرکردن گیاهان آپارتمانی

مقدمه

هزینه خرید بالای گیاهان آپارتمانی مهم‌ترین مشکلیه که ما را از خرید گیاه دلخواهمان به تعداد بالا منصرف کرده و باعث شده که زمان رفتن به بازار یا خرید آنلاین گل و گیاه تعداد زیادی از گل و گیاه را خریداری نکنیم . پس اگر عاشق گل و گیاه هستید و دوست دارید که تمام قسمت های منزل سر سبز و شاداب باشه،این مدل خریدها به دلتان نخواهد نشست.

اما راه حل این مشکل تکثیر گیاهان آپارتمانی است.با تکثیر گیاهان آپارتمانی می‌ توانید از یک گیاه به تعداد بالا داشته باشید و طبق سلیقه خود آن را در دکور منزل یا تراس قرار دهید و هزینه زیادی را بابت این همه زیبایی خرج نکرده اید و علاوه بر آن با استفاده از کود کشاورزی مناسب میتوانید رشد آن را چند برابر کنید . اگر از گل و گیاه در خانه یا محل کار نگهداری میکنید میتوانید از کودهای خانگی اگری راز در بسته های کوچک و اقتصادی استفاده کنید .ما در این مقاله توضیحات کامل را برای شما توضیح خواهیم داد .برای دیدن مقالات بیشتر به فروشگاه آنلاین کشاورزی اگری راز سر بزنید.

تکثیر گیاهان آپارتمانی

تکثیر گیاه به‌ معنای ازدیاد گیاه به روش غیر جنسی می باشد .تکثیر یعنی ایجاد یک گیاه کامل از گیاه مادری که به روش‌ های مختلف می‌توان آن را انجام داد. مواردی که بتوانید در خانه انجام‌ شان دهید شامل

  • کاشت بذر
  • گرفتن قلمه از برگ
  • قلمه از ساقه
  • پاجوش
  • خوابانیدن ساقه می باشد. 

نکات مهم تکثیر گیاهان خانگی

  1. گیاهان جوان نسبت به گیاهان بالغ نیازمند مراقبت بیشتری هستند.
  2. اگر ریشه‌ دهی در خاک است از خاک مناسب و سبک مثل کوکوپیت ،پرلیت،پشم سنگ و ... و اگر ریشه‌ دهی در آب است از آب بدون کلر و املاح معدنی استفاده کنید.
  3. هورمون ریشه زایی برای قلمه گرفتن گزینه مناسبی می باشد، زیرا شانس موفقیت ما از قلمه گیری را افزایش می‌ دهد.
  4. در طول فرایند تکثیر تمام ابزار مورد استفاده شامل چاقو، قیچی، گلدان و… باید تمیز و استریل شود.
  5. تکه ای از ساقه را که دارای دو تا چهار گره است، به طول 8 تا 14 سانتی‌ متر جدا کرده و در بستر انتخابی مناسب قرار دهید.
  6. برای کاشت قلمه در خاک حتما گلدانی را انتخاب کنید که دارای زهکش مناسب باشد و آب اضافی از طریق سوراخ‌ های ته گلدان به راحتی خارج شود .
  7. برای جلوگیری از قارچی شدن، می‌ توانید مقدار کمی پودر قارچ‌ کش به آنها اضافه کنید.
  8. برای قلمه‌ گیری از برگ، برگی سالم را همراه دم­برگش از گیاه جدا کنید و دم­برگ آنرا درون خاک قرار بدهید

کاشت بذر

راحت‌ ترین روش تکثیر در منزل کاشت بذر گیاه میباشد که باید نکاتی از جمله

  • قوه نامیه بذر : باید توجه کنید که مدت زیادی در انبار نگه داشته نشده باشند و قوه نامیه بذر از بین نرفته باشد.
  • دمای مناسب و نور مناسب گیاه را تامین کنید
  • آبیاری و زهکش گلدان مناسب باشد
  • و در آخر منتظر رشد گیاهتان باشید.

گرفتن قلمه از برگ و ساقه

برای اینکه قلمه زدن را شروع کنید ابتدا باید یک گیاه سالم را به‌ عنوان گیاه مادر برای قلمه زدن انتخاب کرده و گیاهانی را که دچار بیماری‌ ها و آفات هستند یا برگ‌ های خشک و پژمرده دارند انتخاب نکنید. بهتر است که از ساقه‌ های سبز و غیرچوبی را برای قلمه زدن استفاده کنید. ساقه‌ ای را انتخاب کنید که دارای گره باشد و گل‌ های جدیددر آن رشد می‌ کند. اول از همه قیچی و وسایل را استریل کنید و قلمه را جدا کنید .خاک مناسب و سبک مثل کوکوپیت را در گلدان بریزید و با یک مداد درون خاک حفره ایجاد کنید.قلمه را ابتدا در هورمون ریشه زایی قرار دهید و بعد آن را در خاک بگذارید . قلمه را داخل خاک محکم کنید. آن را به‌آرامی با اسپری آب بدهید و در جایی مناسب ب نور با کیفیت قرار دهید.

پاجوش

پاجوش را می توان از پایه مادری (از ریشه) جدا كرده و برای تكثیر، مستقیماً در گلدان مناسب کاشت.

البته، دقت كنید كه پاجوش ها، همراه با ریشه باشند.هرگز پاجوش جوان را انتخاب نکنید.


خوابانیدن ساقه

برای تکثیر کردن به روش خواباندن ساقه ابتدا باید ساقه گیاه را در خاک مرطوب یا پیت ماس قرار دهیم و از ساقه مادری جدا نکنیم یعنی در حالیکه به گیاه مادری متصل هست آن را در خاک قرار دهید که در این روش پس از تولید ریشه گیاه جدید را از گیاه مادر جدا میکنیم و در گلدان دیگرقرار می دهیم.بهترین حسن این روش این است که موادغذایی و ماده قندی و آب و هورمون ها از گیاه مادری به شاخه خوابیده شده در خاک به راحتی انتقال میدهد و گیاه جدید دچار استرس های مختلف نمیشود.

ریشه‌ دهی و تکثیر در آب یا خاک؟

روش ریشه‌ دهی در خاک باعث کاهش مراحل تکثیر شده، زمانیکه قلمه خود را در آب ریشه دار کنیم نیاز به انتقال دادن در خاک مناسب می باشد اما باید در توجه کنیم که ریشه دهی در خاک نیاز به نگهداری بیشتری دارد ،از طرفی دیگر برخی گیاهان مناسب برای ریشه دار کردن در آب نیستند و بایستی در خاک ریشه دار شوند.

تکثیرکردن گیاهان آپارتمانی

روش های تکثیر گیاهان آپارتمانی مختلف

قلمه ساقه

 آرالیا- آزاله آ- آویز- ابوتیلون- استنوکارپوس-اشیانتوس- برگ انجیری- فیلودندرون- برونفلزیا- زبرینا- بگونیا-بواردیا-پاپیتال- پوتوس- پلکترانتوس- پلیونیا- پپرومیا-پودوکارپوس- پیله آ- بنجامین- کاج مطبق- کاملیا- کروتون- کرساندرا- کلرودندروم- ساکسی فراکا- گل ساعتی- سی تو سوس- سونریلا- شفلرا، فیکوس- گاردنیا- ژینورا- هلکسین- مومی- هیپوستس- یوکا- حسن یوسف-برگ بیدی

بذر

 آرالیا-آنتوریوم- پیتوسپوروم- داوودی- دراسنا، گل ساعتی- سی تی سوس- سونریلا- شفلرا- فلفل زینتی- جگن

تقسیم بوته

آگلونما- آنتوریوم- استرپتوکاذپوس- بگونیا- بنفشه آفریقایی- آلوئه‌ورا، بواردیا- پیله آ- ساکسی فراگا- سته نانته- سیرپوسریزوم

ارکیده-هل- سانسوریا- عبایی- کردیلین-مارانتا

قلمه برگ

استرپتوکارپوس-بگونیا رکس- بنفشه آفریقایی- پپرومیا- تولمئیا-سانسوریا

پاجوش

آناناس- بیلبرجیا- پاندانوس- تیلانزیا-دیفن باخیا- رهوئو-گل ساعتی- سانسویا

ساقه رونده(خوابانیدن)

پاپیتال- دراسنا- ساکسی فراگا- فیکوس- بنجامین-کروتون- لاپاجریا

گیاهچه

تولمئیا- گندمی

 

جمع بندی

قلمه زدن یکی از رایج‌ ترین روش‌های تکثیر گیاهان آپارتمانی است. این روش معمولا موفقیت‌ آمیز است اما ممکن است شکست بخورید اما با کمی صبر و حوصله و به مرور زمان می‌ توانید در این کار حرفه‌ ای شوید. 

با ما همراه باشید

برای مشاوره آنلاین کلیک کنید

  **اگری راز ،راز رویش ها**

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/fojSVDW9
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه