به گزارش فرصت امروز به نقل از ایمنا، نایب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران گفت: اکنون در ایران، خودروهایی که ارزش واقعی آن ها کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان است، با قیمت های بیش از پنج میلیارد تومان به فروش می رسد. همچنین خودروهای تولید داخل با قیمت های پنج برابر قیمت واقعی ارزش آن در دنیا به دست مصرف کننده ایرانی می رسد.
فرشاد پرویزیان خاطر نشان کرد: برای ساماندهی بازار خودروی ایران، ابتدا دولت باید از این صنعت و بازار کاملاً خارج شود.
وی با بیان اینکه باید بازار خودروی ایران رقابتی شود، افزود: فقط در صورتی که واردات خودرو آزاد شود، بازار آن رقابتی خواهد شد.
نایب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران گفت: اکنون در ایران، خودروهایی که ارزش واقعی آن ها کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان است با قیمت های بیش از پنج میلیارد تومان به فروش می رسد؛ همچنین خودروهای تولید داخل با قیمت های پنج برابر قیمت واقعی ارزش آن در دنیا به دست مصرف کننده ایرانی می رسد.
پرویزیان اضافه کرد: دلیل اصلی این تناقض ها، نبود رقابت و انحصاری بودن صنعت خودرو در ایران است؛ مردم هم چاره ای ندارند جز اینکه همین خودروها را با قیمت های غیر واقعی خریداری کنند.
وی ادامه داد: تا زمانی که رقابتی وجود نداشته باشد، خودروسازان دلیلی برای ساخت خودروی با کیفیت تر ندارند.
نایب رئیس انجمن اقتصاددان ایران گفت: مخالف تولید خودرو در کشور نیستیم؛ اما تولید خودرو باید در بازار رقابتی انجام شود، جلوگیری از واردات هم مانع ایجاد فضای رقابتی در بازار خودرو شده است.
پرویزیان اضافه کرد: راهکار حل مشکل بازار خودروی ایران، این است که دولت از این بازار کناره گیری کند؛ به طوری که بازار خودرو برای دولت، حیاط خلوت نبوده و تعیین مدیران آن بر عهده دولت نباشد.
وی ادامه داد: باید برای صنعت خودرو، فضای رقابتی فراهم شود. اکنون بازار خودرو در انحصار مدیران دولتی است و فقط چهارچرخ هایی به نام خودرو، تولید می شود.
نایب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران گفت: واردات ۷۰ هزار دستگاه خودرو، مشکلی از این بازار حل نمی کند؛ اما می تواند خودروسازان را به رقابت وادار کند.
جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی