به گزارش فرصت امروز به نقل از خبرآنلاین، یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است: قیمت خودرو حتما در سال ۱۴۰۱ افزایش خواهد یافت، ولی میزان این افزایش به نحوه اداره کشور و ادامه یا اصلاح سیاست ها شاید بین ۲۰ تا ۴۵ درصد متفاوت شود.
فربد زاوه درباره پیش بینی وضعیت بازار خودرو در سال ۱۴۰۱ می گوید: وضعیت عمومی اقتصاد ایران و البته دنیا در سال ۱۴۰۱ تورمی است، اما میزان این تورم به سیاست ها و نگرش ها بستگی دارد.
وی افزود: بازار خودرو در داخل از فشار انبساط پولی و کسری بودجه و از خارج از تورم ناشی از کاهش تولید بر اثر کرونا و اخیرا جنگ روسیه و اکراین روند افزایشی خواهد داشت.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: سیاست های داخلی از نحوه رویکرد به برجام، میزان و محدوده فعالیت اقتصادی پسابرجام، کنترل هزینه دولت و اداره کشور و رقابت های سیاسی داخلی متاثر می شود. در خود بخش خودرو هم سیاست های وزارت صمت عامل موثری بر بازار می شود.
زاوه عنوان کرد: تا امروز در حوزه برجام و تعامل بین الملل دورنمای واضحی وجود ندارد و البته رای ممتنع اخیر در مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص محکومیت روسیه در حمله به اکراین شاید بارقه ای برای استقلال برجام از روسیه توسط ایران باشد؛ به هر شکل مشخص نیست آیا تعاملات بین الملل شکل می گیرد یا همچنان مدعیان سیاست های انتزاعی تهاتر فرمان را به دست خواهند داشت.
نشانه های انبساط در بودجه
وی متذکر شد: در کوچک سازی دولت نه تنها نشانه ای نیست که بودجه ۱۴۰۱ و رویکرد مجلس و دولت به انبساط در حوزه های غیرضرور است.
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه گفت: موضوعاتی مثل افزایش نجومی بودجه کنترل فضای مجازی، طرح صیانت و بسیاری دیگر نشان می دهد دولت و مجلس اولویتی برای کاهش هزینه اجرایی کشور که عامل تورم در کشور است، ندارند.
زاوه با بیان این که رویکرد بخشی وزارت صمت هم ایذایی و عجیب است، افزود: از ایجاد معاونت خودرویی در وزارت صمت تا وعده های مثل تولید ۱.۶ میلیون خودرو در سال آینده تماما شبیه تکرار روند مدیریتی صنعت خودرو در دهه ۸۰ است که نهایتا خروجی بهتر از احداث خط سنگال نداشته و تصدی همان آدم ها بر امور در شرایط وخیم فعلی به نوعی خطرناک هم هست.
وی عنوان کرد: وزیر صمت نیاز است واقع بین شود و با اصرار بر تحقق رویاها و ارزوها تولید ناقص ۱۷۰ هزار دستگاه سال قبل را تکرار نکند.
این کارشناس صنعت خودرو متذکر شد: افزایش تیراژ با توجه به کسری قطعات الکترونیک در جهان به نظر رویابافی است.
تاثیر واردات خودرو در بازار
زاوه ادامه داد: در عین حال ریشه تورم ایران پولی است. حل مشکل تورم پولی با افزایش تیراژ هم نشدنی است؛ جدای این که روند فعلی اقتصاد ایران با افزایش تیراژ به وخامت بیشتر قیمتی هم ممکن است منجر شود.
وی افزود: واردات خودرو هم با محدودیت عجیب ۲۵ هزار یورویی کم تاثیر خواهد بود؛ هر چند با محدودیت های خدمات پس از فروش و دیدگاه به شدت انحصاری تیم حاضر در وزارت صمت بازار خودروی وارداتی هم سال آینده شاهد رونق و رقابت درستی نمی شود و صرفا محصولات کم ارزش چینی و نهایتا چند محصول کوچک ژاپنی کره ای به بازار خواهد آمد.
این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: تا زمانی که نگاه قیم مابانه و توهم نابالغی مردم در دید مسوولین حذف نشود، منتظر اصلاح نباشید.
زاوه خاطرنشان کرد: قیمت ها حتما در سال ۱۴۰۱ افزایش خواهد یافت، ولی میزان این افزایش به نحوه اداره کشور و ادامه یا اصلاح سیاست ها شاید بین ۲۰ تا ۴۵ درصد متفاوت شود.
جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی