به گزارش فرصت امروز به نقل از باشگاه خبرنگاران، اخیرا وزیر صمت وعده ۱۵ درصد کاهش هزینه تمام شده خودرو را داده است و باتوجه به این کاهش، قیمت بازار و کارخانه هم کاهش می یابد. بر اساس وعده وزیر، ارزانترین خودروی بازار حداقل ۲۰ میلیون تومان و بقیه خودروها بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون ارزان می شوند اما آیا این کاهش قیمت شدنی است؟
کارشناسان صنعت خودرو می گویند کنترل تورم با کنترل قیمت یکی از ناکارآمدترین شیوه هاست و باعث گرانی و فرار از پاسخگویی مسئولان می شود. تورم در کشور چه در حوزه خودرو و چه سایر حوزه ها، ناشی از افزایش قیمت کالا در مبدا توزیع نیست، ناشی از اشتباهاتی است که در سیاست کلی و مشکلات عدیده در ساختاری و کسری شدید بودجه است.
رئیس کل بانک مرکزی گفته بود کشور را با انتشار پول مدیریت می کنند که به گفته فعالان بازار خورو، همین کار باعث ایجاد تورم شده است. کارشناسان صنعت خودرو می گویند در این بین، ارگان ها و سازمان هایی مانند شورای رقابت که ورود می کنند، مدعی هستند می توانند قیمت را با سرکوب در مبدا توزیع کنترل کنند.
۱۱ سال است که شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو فعالیت می کرد که مورد انتقاد کارشناسان صنعت خودرو قرار گرفته بود.
سال گذشته حدود یک میلیون دستگاه با مابه تفاوت حداقل ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان به بازار عرضه شد که نجفی منش رئیس انجمن قطعه سازان همگن نیرومحرکه می گوید این مابه تفاوت گاهی به ۲۰۰ میلیون هم رسید. اگر همان عدد متوسط را حدود ۸۰ میلیارد تومان بگیریم، می توانیم بگوییم که منابع درآمدی در بازار به صورت رانت توزیع شد.
عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص اظهار اخیر وزیر صمت گفته بر اساس شرایط حاکم بر خودروسازان کشور و زیان های انباشته وارده بر این صنعت، کاهش ۱۵ درصدی قیمت خودرو دور از واقعیت بوده و توان کاهش قیمت برای خودروسازان داخلی وجود ندارد.
محمد باقری می گوید بدون توجه به ارزانی یا گرانی خودرو، مشخصا با توجه به شرایط فعلی جامعه، مصرف کنندگان رضایتی از قیمت کنونی خودرو ندارند. می بایست از هر گونه اظهارنظر در این خصوص که بی اعتمادی مردم به دولت و وزرا را موجب می شود، پرهیز کرد. کاهش قیمت ابتدا باید در واقعیت و در عمل اتفاق بیفتد و سپس بر وقوع آن صحه گذاشت.
بنابراین به نظر می رسد برای کاهش قیمت خودرو در بازار دولت باید فکری به حال دلالان و سوداگرانی کند که نبض بازار را در دست گرفته اند و مصرف کننده توانی برای خرید خودرو ندارد و به ناچار باید در قرعه کشی هایی شرکت کند که در هر دوره میانگین بین ۲ تا ۵ میلیون نفر ثبت نام می کنند، اما فقط تعداد اندکی شانس برنده شدن در قرعه کشی را می یابند.
در این رابطه حجت اله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید: قیمت خودرو یکی از داغ ترین بحث های جامعه است، زیرا بر نظام اقتصادی و قیمت سایر کالاها اثرگذار بوده و یکی از کالاهای موردنیاز مردم در شرایط کنونی است یعنی به هر میزان که بتوان بازار خودرو را ساماندهی کرد، به همان میزان به جو روانی حاکم بر اقتصاد کمک خواهد شد.
فیروزی می گوید: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به عنوان متولی تولید اشراف کاملی بر بازار خودرو داشته باشد و برای زمان هایی مانند ماه های پایانی سال که تقاضا در بازار خودرو افزایش می یابد، تنظیم گری های لازم را انجام دهد.
بر اساس این گزارش و اظهار نظر کارشناسان صنعت خودرو باید گفت با توجه به ساختار سیاسی، اقتصادی، مالکیتی و مدیریتی حاکم بر صنعت خودروی کشور، انتظار کاهش قیمت خودرو دور از واقعیت است. هر چند برخی فعالان بازار خودرو می گویند خودرو می تواند ارزان شود، اما این مهم با اصلاح ساختار مدیریتی و مالکیتی صنعت خودرو و رقابتی کردن خودروسازی ها به گونه ای که به حذف انحصار از این صنعت بیانجامد و یا از طریق واگذاری به شرکت های رقابت پذیر امکان پذیر است.
جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی