شنبه, ۶ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

سرنوشت قیمت دلار در سال 1400

2 سال پیش ( 1400/12/28 )
 

به گزارش فرصت امروز به نقل از تجارت نیوز، قیمت دلار در هفته جاری، ۰،۹۹ درصد رشد داشت. صرافی ملی روز پنجشنبه، ۱۹ اسفند، نرخ فروش دلار را ۲۴ هزار و ۴۹۷ تومان اعلام کرد. این در حالی است که این رقم در روز گذشته، ۲۶ اسفند، ۲۴,۷۳۹ تومان ثبت شد.

قیمت دلار در بازار آزاد در هفته چهارم اسفند، در کانال ۲۶ هزار تومانی نوسان داشت. روزهای ابتدای هفته افزایشی بود اما با روند کاهشی، به کار خود پایان داد.

سرنوشت دلار در سالی که گذشت

دنیای اقتصاد نوشته است:

بازه اول که تحلیلگران ارزی از آن با عنوان بازه ثبات یاد می کنند شامل نوسان نرخ این ارز در کریدور قیمتی ۲۵ هزار تا ۲۶ هزار و ۸۵۰ تومان بود. که با وجود تغییر دولت در این بازه ۶ ماهه نرخ دلار تحرک چشم گیری از خود نشان نداده و نرخ شاخص بازدهی خود را در رقم ۷ درصد به ثبت رساند.

تحلیلگران ارزی بازه زمانی دوم را ۳ ماه افزایشی اسکناس آمریکایی می خوانند. چرا که در این زمان نرخ شاخص بازار ارز توانست از رقم ۲۶ هزار و ۸۵۰ تومان به محدوده قیمتی ۳۰ هزار تومان برسد. از عوامل مهم در شکل گیری این روند افزایشی می توان به کاهش عرضه دلار در بازار، خبرهای متفاوت درباره لغو تحریم ها و همچنین افزایش انتظارات تورمی در جامعه اشاره کرد.

سرنوشت قیمت دلار در سال 1400

نرخ شاخص بازدهی دلار در این ۳ ماه مذکور به رقم ۱۳ درصد رسید. اما بازار ارز در فصل زمستان ۳ ماه سردی را تجربه کرد و با افت دمای قیمتی همراه بود. در ۱۰ روز دوم دی ماه و با شروع دور هشتم نشست های هسته ای ایران و گروه ۱+۴ روند کاهشی نسبتا شدیدی برای اسکناس آمریکایی آغاز شد.

دلار در این روند توانست با عقبگرد تند خود از کانال ۳۰ هزار تومانی به پله های انتهایی کانال ۲۵ هزار تومانی بازگردد و انتظارات جامعه و بازار از آینده نرخ شاخص ارزی را در جهت کاهش قیمت های مجدد قرار دهد. عده ای از تحلیلگران بازار ارز بر این باورند که با وجود انتشار سیگنال های سیاسی مثبت در این ۳ ماه، افزایش چشمگیر فروش نفت ایران و در نتیجه آن بهبود وضعیت ذخایر ارزی کشور نیز تاثیر بسزایی در ایجاد روند کاهشی مذکور داشته است.

نرخ شاخص بازدهی اسکناس آمریکایی در زمستان ۱۴۰۰ به رقم منفی ۱۴ درصد رسید و در نهایت قیمت دلار در آخرین روزهای کاری سال در سطح قیمتی ۲۶ هزار و ۲۵۰ تومان ثبت شد.

روز پنج شنبه ۲۶ اسفند بازار ارز تهران مجددا شاهد کاهش قیمت بود. در ادامه افزایش نرخ این ارز تا کانال ۲۶ هزار تومانی در هفته ای که گذشت و با انتشار اخبار سیاسی مثبت روند افزایشی آغاز شده در روز های میانی هفته متوقف و دلار در محدوده سقف مقاومت ۲۶ هزار و ۴۵۰ تومان به نوسان پرداخت.

انتشار سیگنال های سیاسی مثبت حول محور آینده نشست های هسته ای وین در روز های پایانی هفته گذشته پس از توقف روند افزایشی نرخ دلار سبب کاهش قیمت این ارز تا پله دوم کانال ۲۶ هزار تومانی نیز شد و در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در معاملات آخرین پنج شنبه سال با ۲۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم ۲۶ هزار و ۲۵۰ تومان رسید.

جدول کامل قیمت دلار و ارزهای معتبر

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/NocUFXrp
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه