به گزارش فرصت امروز به نقل از تجارت نیوز، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش گفت: تقاضای خودرو در کشور یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است و آنچه امسال تولید می شود یک میلیون دستگاه است که ۵۰۰ هزار دستگاه کمبود عرضه خواهیم داشت. این کمبود در سال آینده جبران می شود.
او وعده داد: طبق این برنامه افزایش تولید متناسب با تقاضا خواهد بود و با این فرایند، قرعه کشی خودرو در سال ۱۴۰۱، که مدت کمی به آغاز آن مانده است، حذف می شود.
اخیرا یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس توضیح داد که وزارت صمت چگونه می خواهد قرعه کشی را حذف کند.
فرهاد طهماسبی، دبیر اول کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با اقتصادآنلاین طرح جایگزین احتمالی را حذف قیمت کارخانه ای خودرو و تک نرخی شدن بهای آن دانسته است.
ماجرا چیست؟
کاظم محمدی نیک خواه، کارشناس خودرو در گفتگو با تجارت نیوز گفت: تک نرخی شدن قیمت خودرو فعلا پیشنهادی است که مطرح شده.
او افزود: اجرایی شدن این طرح به منزله حذف قیمت گذاری دستوری است که نتیجه آن مثبت خواهد بود. قیمت گذاری دستوری باید حذف شود تا قیمت کالا را عرضه و تقاضا در بازار مشخص کند.
محمدی نیک خواه توضیح داد: در این طرح، کارخانه محصول خود را تولید و به نمایندگی ها عرضه می کند. نمایندگی ها نیز بر اساس تعهداتی که دارند، نمی توانند در فروش خودروها تخلف کنند. اگر این طرح اجرا شود میزان تخلفات، بسیار کمتر از رانت هایی خواهد بود که در طرح های فروش کارخانه ای توزیع می شود.
این کارشناس خودرو ادامه داد: قیمت گذاری دستوری در هر حوزه ای صورت بگیرد زیان آور است. رانت هایی که در طرح های فروش شرکت های خودروسازی بوجود آمد، خودرو را از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل کرد.
او در مورد تاثیر این طرح بر بازار گفت: این موضوع فعلا در حد حدس و گمان است و اجرایی شدن یا نشدن آن مشخص نیست. اما اگر اجرا شود، عرضه و تقاضا در بازار به تعادل می رسد و احتمال بیشتری وجود دارد که بازار به ثبات برسد.
جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی