در حال حاضر تقاضای کاذب در بازار وجود ندارد و عمده تقاضاها مصرفی هستند، بنابراین اگر عرضه خودرو افزایش یابد قطعا می تواند سدی در برابر افزایش نامعقول قیمت ها باشد و فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار را کاهش دهد.
به گزارش فرصت امروز به نقل از همشهری، بررسی قیمت فروش خودروهای پرتیراژ داخلی در آگهی های فروش فضای مجازی نشان می دهد که برخلاف کاهش قیمت برخی خودروهای پرتقاضای داخلی، نرخ برخی دیگر از خودروهای شاخص بازار مانند مدل های ۹۹ صفر کیلومتر پراید ۱۱۱، پژو ۴۰۵جی ال ایکس دوگانه سوز با افزایش ۱۰ و ۴ میلیون تومانی به ترتیب به ۱۹۰ و ۲۸۰میلیون تومان افزایش یافته است. این افزایش قیمت ها موجب شد تا قیمت برخی خودروهای تولید و مونتاژ داخلی با درنظر گرفتن قیمت ۳۰هزار تومانی دلار از نرخ برخی خودروهای لوکس خارجی مشابه در بازارهای جهانی پیشی گیرد.
دیروز قیمت دنا معمولی با افزایش ۲ میلیون تومانی در حالی به ۳۷۳ میلیون تومان رسید که نرخ پژو ۲۰۶ تیپ۲ با یک میلیون تومان کاهش به ۲۶۹ میلیون و پژو پارس با ۲ میلیون کاهش به ۲۷۹ میلیون رسید. نوسان قیمت خودروهای داخلی در شرایطی است که به گفته فعالان صنفی با وجود افت شدید معاملات، کاهش شدید عرضه خودرو علت اصلی افزایش و سبقت قیمت برخی خودروهای پرتیراژ و مونتاژی داخلی از قیمت خودروهای با کیفیت خارجی در بازارهای جهانی شده است.
کاهش عرضه و بالا ماندن قیمت خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در گفت وگو با همشهری با بیان اینکه بازار این روزهای خودرو آرام است، گفت: همه منتظر نتایج برجام هستند و گرچه فروشنده در بازار خودرو هست، اما خریداری وجود ندارد. سعید موتمنی علت نوسان قیمت خودروهای پرتقاضا در فضای مجازی را کاهش عرضه دانست و تأکید کرد با شرایط کنونی بازار اگر عرضه زیاد بود، شاهد ریزش بیشتر قیمت ها در بازار بودیم اما با وجود وعده خودروسازان برای افزایش عرضه بعد از گرانی رسمی ۱۸درصدی محصولاتشان، ماه ها ست که عرضه خودرو به بازار بسیار ضعیف است و این وعده ها روی کاغذ باقی مانده است. او با انتقاد از انحصار عرضه خودرو و فشار آن بر مشتریان واقعی، افزود: معدود مشتریان واقعی که با سال ها پس انداز موفق به خرید خودرو از بازار شده اند، پس از ۳ تا ۴هزار کیلومتر کارکرد ناچار به تعویض قطعات هستند، باید قیمت و واردات خودروهای ۱۵تا حداکثر ۳۰هزار دلاری آزاد باشد، تا با رشد عرضه، بازار رقابتی شود.
موتمنی افزایش اخیر قیمت پرایدها و برخی انواع پژو را ناشی از توقف تولید و عرضه و قیمت سازی مجازی این خودروها توسط برخی افراد دانست و گفت: در بازار خودرو خریداری برای پراید ۱۱۱ با قیمت ۱۹۰میلیون تومان وجود ندارد و اگر کسی بخواهد با این قیمت پراید بخرد، تیبای صندوقدار را با قیمت ۱۸۰میلیون تومان خریداری می کند. او با بیان اینکه متأسفانه به دلیل دپوی خودرو در نمایندگی ها و توسط دلالان، عرضه تمام خودروها در بازار کم شده است، افزود: با این شرایط طی یک هفته گذشته و در فضای مجازی، قیمت فروش پژو ۴۰۵ جی ال ایکس صفر دوگانه سوز مدل ۹۹ با حدود ۴ میلیون تومان افزایش به ۲۸۰میلیون، پژو ۴۰۵اس ال ایکس مدل ۱۴۰۰ به حدود ۳۱۲میلیون و پژو ۴۰۵جی ال ایکس بنزینی به ۲۶۸ تا ۲۷۱میلیون تومان افزایش یافته است.