یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
ارزش صف های فروش هنوز از صف های خرید بیشتر است

فتح دوباره ابرکانال 1.4 میلیونی

2 سال پیش ( 1400/10/7 )
نویسنده : ایمان ولی پور  

بسته پیشنهادی 10 بندی دولت در حمایت از بازار سرمایه، چهره بورس تهران را تغییر داده و پس از ریزش مداوم شاخص های بورسی حالا چند روزی است که تالار شیشه ای به رنگ سبز درآمده و توانسته است یک پله بالا بیاید. هرچند که به رغم این سبزپوشی و فتح ابرکانال 1.4 میلیون واحدی کماکان ارزش صف های فروش از ارزش صف های خرید بیشتر است.

نزدیک به 16 ماه است که بورس تهران گرفتار رکود فرسایشی شده و این دوره رکودی از مرز 500 روز گذشته است. در مواجهه با این رکود فرسایشی اما سیاست گذار بورسی - چه در دولت قبلی و چه در دولت فعلی – تنها به بسته های سیاستی کوتاه مدتی اکتفا کرده که گرچه به لحاظ روانی در یک دوره محدود اثر مثبتی برجای گذاشته، ولی تغییری در چرخه نوسانی بورس نداشته و مطالبات سهامداران و اهالی بازار سهام همچنان به قوت خود باقی است. کما اینکه نه محدودیت دامنه نوسان مطابق خواسته فعالان بورسی حذف شده و نه سایه چالش هایی چون قیمت گذاری دستوری از سر بازار سهام برداشته شده است. تحریم ها و مذاکرات احیای برجام هم که جای خود را دارد و با هر بار تغییر سمت و سوی مذاکرات وین و وضعیت مبهم اقتصاد کلان، مسیر شاخص های بورسی تغییر می کند. اقدام سیاست گذار نیز در این میان، عمدتا به «حمایت گلخانه ای» شبیه است و آخرین شاهد مثال این «حمایت گلخانه ای»، بسته 10 بندی وزیر اقتصاد است که یکشنبه هفته گذشته در جلسه ستاد اقتصادی دولت به تصویب رسید و از فردای این روز نماگرهای بورسی به مسیر صعودی بازگشتند.

شاخص بورس تهران یک پله بالا نشست

روند حرکت بازار سرمایه در ششمین روز زمستان صعودی بود و شاخص بورس تهران توانست مجددا کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی را تسخیر کند. با این حال هنوز ارزش صف های فروش از ارزش صف های خرید بیشتر است. از چهارشنبه هفته گذشته که شاخص کل بورس در اولین روز زمستان با خیز 40 هزار واحدی از میانه کانال 1.3 میلیون واحدی عبور کرد، تا روز گذشته که بار دیگر به ابرکانال 1.4 میلیونی رسید، بورس تهران چرخشی زمستانی را تجربه کرده است. با این وجود، زور صف های خرید بورس هنوز به صف های فروش نمی رسد، چنانچه در معاملات روز دوشنبه ارزش صف های خرید ۲۲۲۷ میلیارد ریال و ارزش صف های فروش ۲۷۰۵ میلیارد ریال بوده است.

در جریان معاملات روز دوشنبه 6 دی ماه، شاخص کل بورس با افزایش ۱۶ هزار و ۳۰۲ واحدی به رقم یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد و شاخص هم وزن با ۵ هزار و ۱۱۶ واحد افزایش به رقم ۳۶۵ هزار و ۳۸۳ واحد رسید. در این روز بیش از ۶ میلیارد و ۶۹۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۰ هزار و ۳۹ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران دادوستد شد. شاخص بازار اول، افزایش ۱۸ هزار و ۱۳۵ واحدی و شاخص بازار دوم، افزایش ۱۳هزار و ۳۲۵ واحدی را تجربه کردند.

در معاملات روز گذشته ۲۹۴ نماد بورسی مثبت و ۱۰۰ نماد منفی بودند که از میان آنها شرکت ملی صنایع مس ایران با ۲ هزار و ۹۰۲ واحد، شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ۲ هزار و ۸۵۸ واحد، شرکت صنعتی و معدنی چادرملو با یک هزار و ۱۵۲ واحد، شرکت ایران خودرو با ۶۴۱ واحد و شرکت معدنی و صنعتی گل‎ گهر با ۵۷۵ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص داشتند. در سوی مقابل نیز شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۲۱۵ واحد، شرکت پتروشیمی فناوران با ۹۳ واحد، شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر با ۷۴ واحد، بانک خاورمیانه با ۶۲ واحد و شرکت بورس کالای ایران با ۴۵ واحد با بیشترین تاثیر منفی بر رشد شاخص کل همراه شدند.

همچنین گروه خودرو با ۵۶ هزار و ۲۹۶ معامله به ارزش ۴ هزار و ۳۵۲ میلیارد ریال، گروه فلزات اساسی با ۴۶ هزار و ۹۲۱ معامله به ارزش ۳ هزار و ۶۳۱ میلیارد ریال، گروه فرآورده‎ های نفتی با ۳۲ هزار و ۶۹۸ معامله به ارزش ۲ هزار و ۴۱۲ میلیارد ریال، گروه شیمیایی با ۳۴ هزار و ۶۵۸ معامله به ارزش ۲ هزار و ۲۱۹ میلیارد ریال و گروه چندرشته ای صنایع با ۲۶ هزار و ۹۳۴ معامله به ارزش یک هزار و ۱۷۸ میلیارد ریال در صدر برترین گروه ها قرار گرفتند.

آیفکس در آستانه کانال 19 هزار واحدی

در آن سوی بازار سرمایه نیز آیفکس با رشد 62 واحدی به آستانه کانال 19 هزار واحدی نزدیک تر شد. در جریان معاملات سومین روز هفته در فرابورس ایران، شاخص کل فرابورس با افزایش ۶۲ واحدی به رقم ۱۸ هزار و ۷۱۹ واحد رسید. در این بازار بیش از ۳ میلیارد و ۱۴۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک میلیون و ۲۴۰ هزار و ۴۸ میلیارد ریال دادوستد شد. در معاملات این روز ۱۹۰ نماد فرابورسی مثبت و ۱۰۵ نماد منفی بودند که از میان آنها شرکت پلیمر آریاساسول با ۳۹ واحد، شرکت فولاد هرمزگان جنوب با ۲۰ واحد، شرکت سرمایه گذاری صباتامین با ۹ واحد، شرکت سنگ آهن گهر زمین با ۷ واحد و شرکت پالایش نفت لاوان با ۶ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص فرابورس داشتند. همچنین در سمت مقابل بیمه پاسارگاد با ۵۷ واحد، شرکت صنعتی مینو با ۱۲ واحد، پتروشیمی زاگرس با ۶ واحد، شرکت تولید نیروی برق دماوند با ۳ واحد و بیمه اتکایی ایرانیان با ۲ واحد با بیشترین تاثیر منفی بر رشد شاخص فرابورس همراه شدند.

پس از رونمایی از لایحه بودجه 1401 در میانه آذرماه بود که برخی از بندهای مبهم بودجه به ویژه نرخ خوراک صنایع بورسی، ابهام زیادی را برای سهامداران و اهالی بازار سرمایه به وجود آورد و همین امر به نوسان بیشتر بورس در نیمه دوم آذرماه دامن زد. در این راستا، وزیر اقتصاد در قالب یک بسته پیشنهادی 10 بندی تلاش کرد تا این ابهامات را برطرف کند و در نهایت این بسته سیاستی موسوم به 10 فرمان بورس یکشنبه هفته گذشته در جلسه ستاد اقتصادی دولت به تصویب رسید.

در این بسته سیاستی، سقف گاز خوراک پتروشیمی ها در سال 1401 معادل قیمت گاز صادراتی تا سقف حداکثر 5 هزار تومان تعیین شده است. همچنین نرخ گاز سوخت صنایع فولادی و معادل 40 درصد خوراک پتروشیمی و حداکثر 2 هزار تومان تصویب شد و قرار شد مالیات شرکت های تولیدی 5 درصد کاهش داشته باشد و از سوی دیگر، در سال 1401 فرمول حقوق معادن تغییری نکند. در عین حال، در سال 1401 معادل مالیات نقل و انتقال سهام جهت تقویت صندوق تثبیت به این صندوق بازگردانده می شود و مبلغ 30 هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه صندوق تثبیت بازار اختصاص داده می شود. همچنین 10 درصد وجوه حاصل از عرضه اولیه سهام دولتی جهت بازارگردانی سهام اختصاص پیدا می کند. انتشار اوراق دولتی در بازار منوط به کنترل جریان ورودی نقدینگی به بازار سرمایه شده است. بانک مرکزی نرخ تسعیر بانک ها را معادل 90 درصد نرخ نیما در شش ماهه گذشته اعلام می کند. علاوه بر این، رئیس سازمان بورس برای جلسات ستاد اقتصادی و تصمیم گیری برای انتشار اوراق دعوت می شود و بانک مرکزی نیز موظف شد در بازار بین بانکی و بازار ثانویه مداخله کرده و سقف نرخ سود را در 20 درصد نگه دارد.

ارتباط با نویسنده: IvanKaramazof@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/9myG2ODR
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه