کارمندان سابق فیس بوک توضیح داده اند که تغییرات iOS 14.5 در حوزه حریم خصوصی، چگونه کسب و کار تبلیغاتی فیس بوک را متأثر می کند.
به گزارش زومیت، اپل همواره برای حفظ حریم خصوصی کاربرانش اهمیت ویژه ای قائل است و این اهمیت از زمان انتشار iOS 14 بسیار بیشتر از قبل شده. سیستم عامل موبایل اپل میزبان قابلیت های جدیدی می شود تا کاربران را قادر سازد که تعیین کنند اپلیکیشن های مستقل چگونه از داده های آنها استفاده کنند. فیس بوک از همان زمان معرفی این تغییرات انگشت انتقاد را به سمت اپل نشانه گرفت است و آنطور که 9to5Mac می نویسد، اخیرا شماری از کارمندان پیشین فیس بوک توضیح داده اند تغییرات iOS در حوزه حریم خصوصی چگونه روی این شرکت اثر می گذارد.
اپل روی قابلیتی با نام شفاف سازی در مورد رهگیری اپلیکیشن ها (ATT) کار می کند که در بهار پیش رو با انتشار iOS 14.5 در دسترس تمامی کاربران قرار می گیرد. زمانی که ATT در آیفون فعال شود، اپلیکیشن ها بدون کسب مجوز مستقیم از کاربران نمی توانند آنها را هنگام استفاده از دیگر اپلیکیشن ها و وب سایت ها رهگیری کنند. فیس بوک یکی از غول های صنعت تبلیغات آنلاین محسوب می شود و درآمد بسیار زیادی از این راه کسب می کند. به همین دلیل بدیهی است که این شرکت مخالفت زیادی با ATT داشته باشد.
خبرنگار CNBC به تازگی با شماری از کارمندان پیشین فیس بوک مصاحبه کرده است تا از آنها بپرسد سیاست های حریم خصوصی اپل چگونه شرکت مارک زاکربرگ را متأثر می کنند.
فیس بوک همچون دیگر پلتفرم های تبلیغاتی، از قابلیتی با عنوان «نظارت از طریق تعامل» استفاده می کند تا بفهمد چه تعداد از کاربران تبلیغ را مشاهده کرده و به صورت فوری با آن تعامل برقرار نکرده اند، اما بعدا خریدی مرتبط با آن بنر تبلیغاتی انجام داده اند. به گفته CNBC، پس از ثبت خرید، فروشگاه شناسه تبلیغ کنندگان (IDFA) کاربر را ثبت می کند و آن را با فیس بوک به اشتراک می گذارد. سپس فیس بوک بررسی می کند که آن کاربر تبلیغ را مشاهده کرده است یا خیر. این موضوع به فروشگاه نشان می دهد که تبلیغ فیس بوک اثرگذار بوده است.
IDFA اطلاعات بسیار زیادی درباره کاربری که با تبلیغ تعامل برقرار کرده است در دسترس فیس بوک و تبلیغ کنندگان قرار می دهد. براساس همین اطلاعات، شرکت های تبلیغاتی تعیین می کنند که به هر کاربر چه تبلیغی نشان داده شود. به لطف ATT در iOS 14، کاربر می تواند به صورت اختیاری جلوی ردیابی IDFA خود را توسط فیس بوک بگیرد.
این اتفاق باعث می شود فیس بوک به سختی تشخیص بدهد که بنر تبلیغاتی اش اثرگذار بوده است یا خیر. در نتیجه احتمالا شرکت های کمتری برای تبلیغ در دنیای وب سراغ پلتفرم فیس بوک خواهند رفت و درآمد این شرکت پایین خواهد آمد. فیس بوک نگران است که مشتریان تبلیغاتی خود را از دست بدهد و این مشتریان سراغ استفاده از گوگل بروند. گوگل ادز در حال حاضر بزرگترین پلتفرم تبلیغات آنلاین در دنیا محسوب می شود.
فیس بوک تاکنون بارها پویش های مختلفی به راه انداخته است تا بگوید سیستم جدید iOS 14 به کسب وکارهای کوچک صدمه می زند؛ چون بسیاری از آنها برای تبلیغ محصولات و سرویس های شان سراغ پلتفرم تبلیغاتی فیس بوک می روند، اما یکی از کارمندان سابق فیس بوک ادعا می کند این تغییرات ممکن است کسب وکارهای کوچک را متأثر نکنند؛ زیرا آنها به طور معمول در شهرها یا ایالت های خاصی فعالیت دارند. محدود بودن جامعه کاربران باعث می شود کسب وکارهای کوچک بدون نیاز به IDFA بتوانند جامعه هدف تبلیغات را مشخص کنند.
CNBC می نویسد هنری لاو، یکی از کارمندان سابق فیس بوک، گفته است مثلا صاحب یک کافی شاپ کوچک در آستین تگزاس، احتمالا برای هدف دار کردن تبلیغاتش به اطلاعات زیادی نیاز ندارد. کسب وکاری این چنینی به طور معمول هدف گذاری خود را به دسته های نسبتا گسترده نظیر محدوده سنی یا کد پستی مشخصی محدود می کند. با این کار، تبلیغات این کسب و کار برای کاربران فیس بوک که در آن نزدیکی ها حضور دارند به نمایش درمی آید.
لاو می گوید: «اگر با صاحب رستوران در هر منطقه ای صحبت کنید و از او بپرسید IDFA چیست، فکر نمی کنم هیچ کدام از آنها مفهوم IDFA را بداند. تغییراتiOS، فیس بوک را در مقیاسی بزرگ متأثر می کند، نه صاحبان کسب وکارهای کوچک را.»