سالانه خودروسازان بزرگ در بازار آمریکا در سال ۲۰۲۰ با کاهش روبه رو شد و در این میان شرکت لکسوس توانست برای اولین بار در آمار فروش سالانه از مرسدس بنز پیشی بگیرد.
به گزارش زومیت، با گذشت اولین هفته از سال ۲۰۲۱ تقریبا آمار فروش سه ماهه چهارم و سالانه تمام خودروسازان بزرگ جهانی منتشر شد. قبلا به بررسی ۲۰ خودروی پرفروش در بازار آمریکا پرداخته ایم و نیازی به گفتن مطلب جدیدی درباره رقابت فروش فورد موستانگ، دوج چلنجر و شورولت کامارو و برترین وانت ها نیست. در این مطلب نگاهی به جنبه های تجملی در صنعت خودرو، با تمرکز بر برندهای لوکس می اندازیم.
بار دیگر، بی ام و با فروش ۲۷۸,۷۳۲ دستگاه در سال به عنوان محبوب ترین خودروساز لوکس در آمریکا دست یافت. به گزارش موتوروان، بی ام و با فروش ۵۹,۹۴۱ دستگاه خودروی X3 توانست به پیشتازی خود ادامه دهد، اما این خودروساز آلمانی سال ۲۰۲۰ را با ۱۷٫۵ درصد افت فروش به پایان رساند. رقیب آلمانی آن یعنی مرسدس بنز نیز با افت ۱۳ درصدی مواجه شد، اما فروش در مجموع ۲۷۴,۹۱۶ دستگاه خودرو برای شکست دادن بی ام و کافی نبود. خودروهای شاسی بلند توانستند مرسدس بنز را در رقابت تا حدودی بالا بکشند و مرسدس بنز کلاس GLC با فروش ۵۲,۶۲۶ دستگاه نقش ویژه ای در دستیابی به این افتخار ایفا کرد. کل فروش مرسدس شامل ون اسپرینتر نیست که اغلب به عنوان وسیله نقلیه تجاری کاری فروخته می شود.
با این حال، مرسدس بنز بعد از بی ام و در جایگاه دوم نبود. این افتخار در واقع نصیب لکسوس می شود که با فروش ۲۷۵,۰۴۱ دستگاه خودرو به سختی از مرسدس عبور کرد. این اختلاف فقط ۱۲۵ دستگاه است و لکسوس نیز با درصد نسبتا خوبی، سال بهتری نسبت به هر دو شرکت آلمانی داشت و افت ۷٫۷ درصدی در فروش تجربه کرد. عنوان عامل اصلی موفقیت این خودروساز ژاپنی به لکسوس RX تعلق می گیرد که توانست ۱۰۱,۰۵۹ دستگاه فروش سالانه را رقم بزند که تقریبا به اندازه فروش مدل های پرفروش مرسدس و بی ام و است.
برندهای دیگر نیز سال ۲۰۲۰ را تقریبا به همین منوال گذراندند؛ کل فروش در این سال به شدت افت کرد، به طوری که آئودی با ۱۸۶,۶۲۰ دستگاه فروش در رده چهارم و کادیلاک با ۱۲۹,۴۹۵ دستگاه فروش رتبه پنجم را به خود اختصاص داد. ولوو ۱۱۰,۱۲۹ دستگاه فروش داشت و پس از آن لینکلن با ۱۰۵,۴۱۰، اینفینیتی با ۷۹,۵۰۲ دستگاه و پورشه با ۵۷,۹۲۴ دستگاه در رده های بعدی قرار گرفته اند. از بین همه شرکت ها، ولوو تنها برند لوکس سازی بود که سود سالانه مثبت را گزارش کرد و این سود به طور خاص ۱٫۸ درصد بود. تسلا فروش خود را در ایالات متحده گزارش نکرده است و فهرست ما شامل تولیدکنندگانی مانند رولزرویس یا لامبورگینی نمی شود.
افزایش قیمت خودرو در آمریکا
میانگین قیمت خودروهای جدید در ایالات متحده با افزایش های تازه برای اولین بار به بالای ۴۰،۰۰۰ دلار رسید. به گزارش Carscoops، با تغییر ذائقه خریداران از خودروهای سواری به خرید خودروهای شاسی بلند و وانت و ثبت رکورد عددی در این زمینه، نه تنها قیمت خودروهای جدید افزایش یافته بلکه متوسط بازپرداخت نیز در سه ماهه چهارم به بالاترین حد خود رسیده است. میانگین مبلغ وام گرفته شده برای تأمین مالی خرید یک خودروی جدید نیز به بالاترین حد خود رسید.
میانگین قیمت خودرو جدید در ایالات متحده طی سه ماهه چهارم سال گذشته ۴۰,۱۷۹ دلار بود و در ماه دسامبر بیشتر شد و به ۴۰,۵۷۳ دلار افزایش یافت. با وجود این افزایش قیمت و با وجود بیماری همه گیر، مصرف کنندگان همچنان مشتاق خرید وسایل نقلیه جدید هستند.
جسیکا کالدول، مدیر اجرایی بینش در ادموندز، گفت:
افرادی که در بازار خودروهای جدید هستند، تا حدودی از رکود ناشی از همه گیری جدا هستند. تقریبا مثل این است که ما در کشور دو قشر مختلف داشته باشیم؛ افرادی که خانه ها و خودروهای جدید می خرند، در مقایسه با سایر افرادی که شاید در صنعت خدمات هستند و با مشکل دست وپنجه نرم می کنند.
نشریه USA Today متذکر می شود که به طور متوسط، خریداران وسایل نقلیه جدید در این کشور ۳۵,۳۷۳ دلار وام گرفته اند و در سه ماهه چهارم سال گذشته ۴۳۴۴ دلار پیش قسط پرداخت کرده اند که این عدد از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ به ترتیب ۵٫۵ و ۹٫۴ درصد افزایش یافته است.
پیش بینی می شود که قیمت ها همچنان افزایش یابند. تحقیقات انجام شده توسط مؤسسه HIS Markit نشان می دهد که نیمی از تمام خودروهای جدید فروخته شده در ایالات متحده طی سال گذشته، شاسی بلند بودند و ۲۰ درصد آنها در کلاس وانت پیک آپ قرار داشتند. این شرکت تحقیقاتی معتقد است که سهم شاسی بلندها در سال ۲۰۲۱ به ۵۲ درصد افزایش خواهد یافت.