وقتی پای صحبت حمایت از تولید داخلی به میان میآید همگان دست به کار میشوند و با ذکر شعارها و برنامههای دهنپرکن، سعی بر گام نهادن در این مسیر تاریک دارند. باوجود وضعیت حساس کنونی کشور که تکیه بر اقتصاد مقاومتی و بهرهگیری از ظرفیتهای درونی را میطلبد، اما همچنان نامهربانیها و بیعدالتیها نسبت به تولیدکنندگان داخلی ادامه دارد. آن هم از سوی رسانه ملی که رسالتش رساندن صدای تولیدکنندگان داخلی به گوش مسئولان و در طرف مقابل نمایش سیمای پاسخدهندگان در راستای تولیدات داخلی برای مخاطبان است.
در چند سال اخیر برنامههای تحلیلی، نقد و بررسی و کارشناسی صداوسیما در حوزههای مختلف بهویژه اقتصادی گاهوبیگاه منجر به آغاز حرکتهای اصلاحگرایی شده که شایسته تقدیر است، اما از چنین ارگانی که خود داعیه حمایت از تولید داخلی را در سر دارد و میتواند با تکیه بر دایره نفوذی که دارد از پیشگامان این هدف باشد، جای بسی شگفتی است که واحدهای نظارت آن بر نحوه پخش آگهیهای بازرگانی و نوع تبلیغات هیچ دخالتی ندارند.
این روزها برنج شالیکاران شمالی در حال ارائـه به بازار است و دقیـقا در چنیـن برههای که باید از برنج ایرانی و کیفیت آن سخن به میان آید تا جای غصب شده آن در سفرههای ایرانی بازپس گرفته شود، متاسفانه مشاهده میشود که در عین بیانصافی و بیعدالتی برای تبلیغ برنج و چای خارجی، میهمانانی اغلب از هنرمندان مطرح کشور دعوت میشوند. قرعهکشیهای طولانی انجام میگیرد و جوایز گرانبهایی هم اهدا میشود. هرچند پخش چنین برنامههایی در سال همیشگی شده، اما همزمانی این تبلیغات گسترده و هدفدار با زمان برداشت برنج و چایِ تولیدِ داخل، امری باخت - باخت برای کشاورزان و مصرفکنندگان است.
با چنین رویهای گمان میرود صداوسیما صرفا میخواهد رفعتکلیف کند و بهدنبال منافع مادی و گذران امور درونسازمانی خود است، وگرنه فاصله زمانی و مکانی اداره نظارت صداوسیما با واحد بازرگانی آن چقدر است؟ آیا نمیشود دستکم در این چند ماه که فصل عرضه و توزیع برنجهای ایرانی در کشور است، تبلیغات و قرعهکشیهای گسترده را با احتیاط بیشتری از رسانه ملی پخش کرد؟ ایکاش به جای افراشتن پرچم رنگارنگ محصولات خارجی، پرچم کشاورزان ما در صداوسیما افراشته شود و میهمانان هنرمندی که نزد مخاطبان خود جایگاه و اعتبار ویژهای دارند زمان و اعتبار خود را صرف تبلیغ برای محصولات داخلی کنند و به سوال مجری برنامه که میپرسد چای یا برنج؟ پاسخ دهند: چای و برنج از نوع ایرانی یا خارجی؟!
به نظر میرسد ناهماهنگیها و سطحینگریهای حوزه موادغذایی و کشاورزی در کشور ما به صداوسیما هم رخنه کرده است. گواه این سخن، ادعای مجری برنامه درخصوص اظهار ناآگاهی از نوع داخلی یا خارجی بودن محصولی است که ساعتها برای آن تبلیغ میکند، مجری که حرف از رکب خوردن همکاران خـود میزند و پیشنهـاد میدهد تا قبل از پخش آگهی تبلیغاتی، به بازار مراجعه و راستیآزمایی شود. دستمریزاد جعبه جادویی خوشرنگ!
در تقابل پیشنهاد مجری، ما پیشنهاد میدهیم صداوسیما از قراردادهای میلیاردی پخش آگهیهای بازرگانی و تبلیغاتی محصولات کشاورزی خارجی دست بردارد. در این صورت کشاورزان هم کاری میکنند که صداوسیما ضرر نکند! به این ترتیب که با راهاندازی صندوقهای حمایتی رادیو و تلویزیون در روستاها و اخذ کمکهای نقدی داوطلبانه کشاورزان تمام درآمدهای مالی را جبران کنند. چاره چیست؟ دیوار کوتاه کشاورزان باز هم تحمل میکند، اینگونه، حداقل کشاورزان و شالیکاران بیپناه رکب نخوردهاند و آگاهانه و با رضایت کامل از جیب خود مبالغی را پرداخت کردهاند، این ضرر و زیان نسبت به شرایطی که به دور از چشم و دست آنها وضعیتی برایشان رقم بخورد و عوایدی را از جیبشان خارج کند عادلانهتر مینماید!
در غیراینصورت کشاورزان ما با رضایت قلبی سوار بر موجی میشوند که مسئولان تلاش میکنند «به رنج» ایرانی را با «بیرنج» خارجیها معاوضه کنند و جای این دانهبلندها یا به عبارتی گردنکلفتهای خارجی را بر سر سفرههای ایرانی بهطور کامل محکم کنند!!