همزمان با اعلام کاهش دمای هوا، وزیر نیروی فرانسه از تامین کنندگان انرژی خواست به وسیله ارتباط صحیح با مصرف کنندگان از آنها بخواهند در مصرف انرژی صرفه جویی کنند.
وزیر نیروی فرانسه در ابتدای ماه نوامبر و با توجه به توقف 20 رآکتور هسته ای در آن زمان از مسئله میزان مصرف در زمستان و توانایی رویارویی فرانسه با این مسئله اطمینان حاصل کرده بود.
اما با ورود موج سرمای عظیم در روزهای آتی و کاهش 8 درجه ای دما نسبت به حد نرمال خود در این فصل مسئله تامین انرژی باردیگر مطرح شده است. طبق پیش بینی ها، متوسط میزان مصرف در این روزها به رکورد تاریخی سال 2012 نزدیک خواهد شد.
تشویق مصرف کنندگان به اقدامات سبز
وزیر محیط زیست فرانسه تولیدکنندگان برق، فعالان صنعتی و شرکت های تاسیسات برق را به جلسه بحران انرژی فراخوانده و ارتباط با مصرف کنندگان و صحبت پیرامون بحران در برابر آنها و همچنین دعوت به اقدامات سبز را از اهداف اصلی این جلسه دانست.
از شرکت های تاسیسات برق نیز خواسته شده میزان عرضه و تقاضا را در دوره اوج مصرف متعادل کنند به ویژه اگر دمای هوا در سطح کشور و در تمام مناطق از میزان متوسط خود در فصل زمستان کاهش چشمگیری پیدا کند رعایت این تعادل ضروری تر به نظر می رسد.
یکی دیگر از تمهیداتی که در این جلسه مطرح شد کاهش یا قطع موقت خط تولید کارخانجات صنعتی با مصرف بالا و تولیدات غیر ضروری است و آخرین راه حل قطع موقت برق به صورت گردشی در نقاط مختلفی از کشور و برای ساعت های معین عنوان شده است. فرانسه که به طور معمول یکی از صادرکنندگان انرژی به کشورهای همسایه است در این دوره نیاز به واردات برق خواهد داشت اما این امر نیز با توجه به ورود موج سرما به کشور همسایه فرانسه، آلمان غیرممکن خواهد بود.
افزایش سیستم های هشداردهنده
شرکت تاسیسات برق فرانسه دسامبر سال گذشته برنامه ای را طراحی کرد که به مصرف کنندگان در زمان اوج مصرف هشدار داده و آنها را دعوت به اقدامات سبز می کند. یکی از شرکت های تولیدکننده انرژی نیز سیستم هشداری را طراحی کرده که از طریق شبکه مجازی توییتر به مصرف کنندگان خود در دوره های اوج مصرف اخطار می دهد.
شرکت تولیدکننده دیگری نیز با مصرف کنندگان خود از طریق ارسال پیامک ارتباط برقرار می کند و به این شیوه هم در زمان های اوج مصرف برای آنها پیام اخطار ارسال کرده و هم آنها را به مصرف بهینه و صحیح دعوت می کند. این شرکت حتی برای مصرف کنندگانی که پیام های آنها را رعایت می کنند جوایزی نیز در نظر می گیرد. هدف این کار تاثیر بیشتر روی مصرف کننده و افزایش را ه های ارتباط با آنهاست که کاهش میزان مصرف را نیز در پی دارد.
برای انجام این کار و ایجاد ارتباط با مصرف کنندگان همکاری شرکت تاسیسات برق نیز لازم و ضروری است. در این زمان و در وضعیت های اضطراری که مصرف به اوج رسیده و ممکن است قطع شدن جریان برق را در پی داشته باشد. جهت ارتباط با مصرف کنندگان و دعوت آنها به مصرف کمتر ابتدا لازم است شرکت تاسیسات برق شرکت های تولیدکننده را در جریان وضعیت قرار داده و اطلاع رسانی کند تا آنها بتوانند به موقع پیام و اخطار کاهش مصرف را از هر طریق ممکن به مصرف کنندگان خود ارسال کنند.
در زمینه اطلاع رسانی به مصرف کننده پیش بینی شده همایشی در روزهای آتی در فرانسه تشکیل و روند ارتباط با مصرف کننده و افزایش چندبرابری راه های ارتباطی را بررسی شود. همچنین از مردم خواسته شده در ساعت های اوج مصرف تا حد امکان از ماشین های لباسشویی و شوینده های دیگر کمتر استفاده کرده و برق را در بخش هایی از خانه که قابل استفاده نیست، خاموش کنند. شرکت تاسیسات برق پیش بینی کرده میزان مصرف از طریق اطلاع رسانی و ارتباط با مصرف کنندگان به میزان چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.