چندین هزار ماده معدنی در طبیعت وجود دارد (چیزی بین 2000 تا 7000)، اما کمتر از صد عدد از این مواد معدنی قیمتی هستند و در میان آنها تنها حدود دو جین را میتوان جزو سنگهای قیمتی بهشمار آورد، چراکه یک ماده معدنی برای قرار گرفتن در رنج سنگهای قیمتی باید در درجه اول زیبا بوده و در عین داشتن ظرافت، استحکام و سختی نیز داشته باشد و در نهایت نیز ارزش آن با توجه به وزنش تخمین زده میشود.
الماس، زمرد، یاقوت، لاجورد، عقیق، زبرجد و. . . از جمله سنگهای قیمتی در سطح جهان هستند که در ساخت جواهرات زینتی کاربرد زیادی دارند. همچنین برخی از این سنگها، از معادن استخراج نشده و ریشههای گیاهی یا حیوانی دارند، مانند مروارید و مرجان که از پوسته نرمتنان دریایی به دست میآیند یا عاجی که از حیواناتی مانند فیل، شیرماهی و کرگدن گرفته میشود.
همچنین کهربا نیز از جمله جواهرات کمیاب و قیمتی جهان است که از صمغ برخی از درختان حاصل میشود. در دنیای امروز استفاده از سنگهای قیمتی در جواهرات کاربردی بیش از پیش یافته، به حدی که به یکی از بزرگترین صنایع اقتصادی و سودآور تبدیل جهان شده است.
رشد صنعت جواهر در سالهای پیش رو
بازار جهانی صنعت طلا و جواهر در سالهای آینده رشد خوبی را تجربه خواهد کرد و از فروش سالانه جهانی 148میلیارد یورو، با داشتن نرخ رشد سالانه 5 تا 6درصد، تا سال 2020 به ارزش 250میلیارد یورو میرسد. این افزایش فروش نشاندهنده بالا رفتن ذائقه جهانی نسبت به طلا و جواهر است که اقتصاد این صنعت را به صورتی پویا به حرکت درمیآورد.
از طرفی همانگونه که در صنعت پوشاک، برندهای معروف و بینالمللی جایگاه ویژهای دارند، در صنعت جواهرات و سنگهای قیمتی نیز کمابیش به همین صورت است و برندهای مشهور جهانی این بازار را در دست گرفتهاند.
جواهراتی که برند میشوند
10جواهرفروشی از میان بزرگترین تولیدکنندگان جواهر، تقریباً 12درصد از بازار این صنعت را در دست گرفتهاند و خصوصاً دو برند تیفانی و کارتیه، در رتبهبندی میان 100برند جهانی، برترینها هستند. بقیه بازار نیز متشکل از برندهای خردهفروشی ملی مانند کرایست (Christ) آلمان یا چاوتایفوک (Chow Tai Fook) چین است.
در حال حاضر برندهای جواهر در صنعت طلا و جواهر تنها 20درصد از این بازار را تشکیل میدهند اما پیشبینی میشود که در سالهای پیشرو این مقدار به 60درصد برسد، یعنی چیزی بیش از دو برابر. این امر نشاندهنده گرایش عمومی جهان به سوی استفاده از برندهای معروف در این صنعت است. در این میان بسیاری از برندهای معروف پوشاک مانند دیور، هرمس، لوییویتون و. . . نیز مجموعه جواهراتی با برند خود داشته و بهعنوان برندهای معروف این صنعت شناختهمیشوند.
بازارهای اصلی
از جمله بازارهای بزرگ صنعت طلا و جواهر در جهان چین و هند هستند که افزایش جمعیت طبقه متوسط و تمایل سنتی مصرفکنندگان نسبت به سرمایهگذاری روی طلا، از جمله دلایل رشد صنعت مذکور در این مناطق است، ضمن اینکه تقاضا برای جواهرات لوکس و برندهای معروف این صنعت، در آمریکای شمالی افزایش یافته است که این امر ناشی از بالا بودن قدرت خرید مصرفکنندگان و گرایش به سوی برندهای لوکس است.
همچنین سیستمهای خریدوفروش آنلاین نیز امروزه به یکی از مهمترین مراکز فروش طلا و جواهر تبدیل شده و خصوصاً افزایش تقاضا برای خرید آنلاین جواهرات زیبا و شیک، در بین جوانان به چشم میخورد. جالب است بدانید در سالهای اخیر طلا، الماس و پلاتین بر بازار جهانی طلا و جواهر چیره بودند، ضمن اینکه تقاضا برای سنگهای قیمتی در حال افزایش بوده و سلیقه نسل جوان نیز از طلا به سوی جواهرات رنگی، پلاتین و پالادیوم تغییر کرده است.
برندهایی لاکچری
شرکت تیفانی بهعنوان یکی از معروفترین تولیدکنندگان جواهرات لوکس و قیمتی در سطح جهان شناخته میشود که مقر آن در نیویورک است، انواع جواهرات قیمتی به اضافه محصولات دیگری مانند چرم، عطر، ساعت، لوازم شخصی و... از تولیدات این برند معروف است. این شرکت در حال حاضر بیش از 10هزار و 600کارمند و درآمدی بالغ بر 3میلیارد دلار دارد.
از برندهای معروف دیگر جواهر نیز میتوان به کارتیه اشاره کرد که یک شرکت فرانسوی در زمینه تولید و فروش جواهر و ساعت است. کارتیه یک برند سلطنتی محسوب میشود و سابقهای طولانی در فروش محصولات خود به خانوادههای اشراف دارد. بهعنوان مثال ادوارد هفتم، پادشاه انگلستان برای تاجگذاری خود از جواهرات این برند استفاده کرد و پس از آن دربارهای اسپانیا، پرتغال، روسیه و. . . نیز از این برند استقبال کردند.