آموزش الکترونیک در سالهای گذشته توانسته با سرعت بالایی در جهان رواج پیدا کند و به علت هزینه پایین در مقابل بازدهی بالا، مورد استقبال بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان قرار گیرد. در حال حاضر این روش آموزشی در مطرحترین دانشگاههای جهان به کارگرفته میشود و سالانه تعداد زیادی از دانشجویان از این راه فارغالتحصیل میشوند.
طبق آمار منتشر شده، ویتنام، مالزی و رومانی پیشروترین کشورها در آموزش مجازی یا همان e. learning هستند و افراد زیادی از راه دور به کسب علم میپردازند. آمارها نشان میدهد که در کنار آموزش مجازی بازار پررونقی نیز ایجاد میشود و آنطور که آمارها نشان میدهد تا پایان سال 2016، درآمد ناشی از آموزش مجازی به بیش از 5.11 میلیارد دلار خواهد رسید که دو برابر این درآمد در سال 2011 است. این درحالی است که این روش تحصیلی درکشور ما با استقبال چندانی مواجه نشده است و دانشگاهها و دیگر مراکز آموزشی نیز علاقهمند به روشهای سنتی بوده و کماکان از روشهای سابق آموزشی استفاده میکنند.
وحید یزدانیان رئیس دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات با اشاره به اهمیت آموزش الکترونیک در کشور گفت: انتقال مفاهیم در حوزه تکنولوژیهای جدید با استفاده از آموزش الکترونیکی با کیفیتتر انجام میشود، به همین دلیل در این زمینه همکاری خود را با انجمن یادگیری الکترونیک آغاز کردهایم. وی به گستردگی جغرافیایی کشور و اتلاف هزینه و زمان براساس آموزش فیزیکی اشاره کرد و افزود: اینکه چه پلتفرم با چه استاندارد و محتوایی را برای آموزش الکترونیک انتخاب کنیم و تطبیق درست با استانداردهای موجود داشته باشیم، نیاز به بررسیهای علمی داشت که ضرورت همکاری با انجمن یادگیری الکترونیک را ایجاب میکرد.
یزدانیان با بیان اینکه دانشکده پست و مخابرات تنها مرجع ارائه آموزشهای کوتاهمدت تخصصی در حوزهICT در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، ادامه داد: ارائه آموزشهای تخصصی مخابرات همچون نسل چهارم و پنجم ارتباطات سیار، اینترنت اشیا، M2N، رایانش ابری و. . . در دستور کار قرار دارد. رئیس دانشکده پست و مخابرات ادامه داد: اکثر استفادهکنندگان از آموزشهای تخصصی، متقاضی ارائه آموزشها بهصورت الکترونیکی هستند تا حداقل اتلاف زمانی در وقت همکاران بهوجود آید. یزدانیان تصریح کرد: اگر بخواهیم نقش محوری و مرجعیت آموزشی خودمان را حفظ کنیم، چارهای نداریم جز آنکه آموزشهای خودمان را با استفاده از فناوریهای روز در عرصه ICT ارائه دهیم.
وحید ملاوردی، مدرس دانشگاه و کارشناس در پاسخ به این سوال که چرا در ایران آنطور که باید آموزش الکترونیک جدی گرفته نشده است؟ به «فرصت امروز» گفت: در بیشتر کشورهای جهان ابتدا با هر روش مدرنی مقابله میشود و این تنها مختص کشور ما نیست، اما این وظیفه دانشگاهها و مراکز آموزشی است که اطلاعرسانی در این زمینه داشته باشند تا مردم از آموزش الکترونیکی استقبال کنند.
وی افزود: در حال حاضر تعداد دانشگاههایی که آموزش الکترونیک در آنها بهطور عملی ارائه میشود بسیار کم است و متأسفانه هیچ راهبردی برای توسعه این روش آموزشی وجود ندارد. این استاد دانشگاه بااشاره به اهمیت آموزش الکترونیک در کشور گفت: این روش آموزشی به زیرساخت چندانی نیاز ندارد و با توجه به اینکه دورافتادهترین نقاط کشور هم در حال اتصال به اینترنت پرسرعت هستند، میتواند به تحصیل روستاییان کمک زیادی کند.
ملاوردی اظهار کرد: متأسفانه هنوز در کشور ما آمار بیسوادی و کم سوادی بالا است که امیدواریم با جدی گرفته شدن آموزش الکترونیک، نمودار بیسوادی در کشور با سرعت بیشتری نزولی شود. وی افزود: اگر آموزش الکترونیک را بتوانیم رواج دهیم دیگر شاهد مهاجرت دانشجویان به شهرهای بزرگ نخواهیم بود و این هم میتواند به بالا رفتن تعداد دانشگاهیان کمک کند و هم از اتلاف وقت، هزینه دانشجویان و ازدحام شهرها تا حد زیادی جلوگیری به عمل آورد، ضمن اینکه دانشجویان میتوانند در زادگاه خود به کار مشغول شوند و در کنار خانواده خود زندگی کنند.
این مدرس دانشگاه گفت: همانطور که آمارها نشان میدهد، کشورهای نه چندان توسعهیافته علاقه زیادی به پیشرفت این راه آموزشی دارند تا هر روز بر تعداد تحصیلکردگان کشور خود بیفزایند. ملاوردی در پاسخ به این سوال که آیا آموزش مجازی روی یادگیری دانشجویان اثر منفی نمیگذارد؟ گفت: آموزش مجازی شاید در چند روز اول کمی برای مخاطبان ناآشنا باشد، اما بعد از گذشت چند روز این راه آموزشی بازدهی بالایی دارد، چون خستگی ناشی از رفتوآمد به کلاس و نشستن روی صندلیهای مراکز آموزشی را ندارد. وی افزود: به هرحال امیدوارم تدابیری اندیشیده شود تا آموزش الکترونیک در کشور ما توسعه یابد و دانشگاهها و دیگر مراکز آموزشی به این روش روی خوش نشان دهند.