چهارشنبه, 10 مرداد 1397 - 15:50

بررسی شیوه برندسازی Glossier، La Croix و Article / رازهای موفقیت سه برند برتر در اینستاگرام

تلاش برندها برای تغییر روش از الگوهای سنتی بازاریابی نظیر تلویزیون، رادیو و تبلیغات فیزیکی دیگر بر هیچکس پوشیده نیست. در حقیقت اکنون بیشتر برندها تلاش های خود را معطوف به شبکه های اجتماعی کرده اند. در میان شبکه های اجتماعی مختلف نیز اینستاگرام به دلیل سلطه افراد تاثیرگذار بین المللی و محلی، آگهی های طبقه بندی شده و فرمت های محتوایی چندگانه بدل به پلتفرم میزبان عالی برای کسب وکارها به منظور برندسازی شده است. برای برخی از برندها کار حتی به جایی رسیده که اینستاگرام نقش یک تغییر بزرگ در کسب وکارشان را بازی می کند. چنین برندهایی به طور کامل برندسازی و تبلیغات اینستاگرامی را جایگزین الگوهای سنتی کرده اند.

دلیل اصلی چنین چرخش سریعی نیز انطباق بیشتر استراتژی های اینستاگرامی با بودجه محدود شرکت هاست. همچنین آزادی عمل در اینستاگرام برای برندهای خواهان ارائه تصویری خاص از خود نیز مناسبت تر از سایر روش ها به حساب می آید.

در ادامه این مقاله به بررسی مقوله های ذیل خواهیم پرداخت:

- آیا استراتژی برندسازی مبتنی بر اینستاگرام برای کسب وکار شما مناسب است؟

- چگونه با محتوای اینستاگرامی مان تقاضای مشتریان را برآورده سازیم و از این طریق فرآیند جذب مشتری را تسریع کنیم.

- ایده های خلاقانه به منظور دیده شدن برندتان از سوی مشتریان جدید به طور روزانه.

- الگوهای کلیدی مورد استفاده برندهای موفق که شما قادر به اخذ آنها به صورت فوری هستید.

مطلب مرتبط:چگونه در اینستاگرام برند خود را بهبود بخشیم

رازهای موفقیت سه برند برتر در اینستاگرام

1- Glossier

در سال 2014 امیلی ویس، وبلاگ نویس مشهور حوزه زیبایی، برند Glossier را در زمینه آرایش و مراقبت از پوست راه اندازی کرد. برخلاف سایر برندهای زیبایی که شاید در فروشگاه محلی یا مغازه های اطراف خیابان مشاهده کنیم، Glossier یک برند کاملا اینترنتی است. در اینجا اجازه دهید به بخشی از مصاحبه ویس با مجله دیجیتال Mashable توجه کنیم: «فعالیت ما به طور کامل در کانال های اجتماعی صورت می پذیرد. در واقع امروزه شما به لطف پیشرفت های تکنولوژی توانایی مدیریت آسان یک برند موفق همراه با نتایج مثبت آنی را دارید. ما در Glossier مشتریان مان را به خوبی می شناسیم. به این ترتیب بهترین راهنمایی ها و توصیه های زیبایی را به آنها ارائه می کنیم.»

اهمیت ساخت یک برند منسجم و دارای جلوه بصری جذاب

اگر به حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی علاقه داشته باشید، جست وجو در اینستاگرام بدون مشاهده خیل عظیمی از پست های پیرامون برند Glossier برای شما غیرممکن خواهد بود. فرقی ندارد که این پست برای یک تاثیرگذار موفق یا یکی از مشتریان کاملا معمولی باشد، در هر صورت شرکت در زمینه ایجاد دوستان متعدد برای برندش در شبکه های اجتماعی کاملا موفق عمل کرده است.

به لطف بسته بندی پیشرفته و چشم نواز Glossier و همچنین برندسازی زبانزد آنها در دنیای مد و زیبایی تصاویر محصولات این برند به شدت مناسب عکاسی است. اجازه دهید سری به آمارهای رسمی نیز بزنیم. براین اساس هشتگ Glossier در زمان نگارش مقاله حاضر بیش از 194 هزار پست دارد. نکته جالب اینکه هر دقیقه بر شمار این پست ها افزوده می شود.

بسته بندی زیبای محصولات Glossier به معنای عدم توجه مشتری به مختوای آن نیست. در حقیقت به اندازه تصاویر موجود از بسته بندی محصولات امکان یافتن عکس ها و استوری های مربوط به استفاده از آنها نیز وجود دارد. براین اساس به طور معمول کاربران و آرایشگرهای حرفه ای تصاویری از خود در حال استفاده از محصولات شرکت پست می کنند.

پرسش اصلی در اینجا کاملا روشن است: برند شما به منظور دستیابی به جایگاهی مانند Glossier چه کارهایی می تواند انجام دهد؟

- انتخاب یک سبک و جلوه بصری مشخص و تداوم آن: به طور کلی برند Glossier در شبکه های اجتماعی و به ویژه اینستاگرام با رنگ صورتی محصولاتش شناخته می شود. براین اساس در همه پست های صفحه رسمی این شرکت از چنین المانی استفاده شده است. به این ترتیب آنها موفق به خلق جلوه بصری پایداری برای برندشان شده اند. شما نیز اگر به دنبال کسب موفقیتی مشابه Glossier هستید، باید از الگوی فوق پیروی کنید.

- نورافکن را روی مشتریان قرار دهید: اگرچه Glossier تجربه همکاری تبلیغاتی با افراد تاثیرگذار مشهوری در شبکه های اجتماعی را دارد، اما صفحه رسمی شان پر از پست های مربوط به مشتریان معمولی است. بی تردید تصاویر ارسالی از سوی مشتریان عادی دارای کیفیت تاثیرگذاری حرفه ای نیست. شاید عجیب باشد، اما این نکته دقیقا مزیت موردنظر Glossier برای اثبات کیفیت محصولاتش است. براین اساس وقتی کاربران تصاویر زیبای سایر مشتریان به هنگام استفاده از لوازم آرایشی شرکت را مشاهده می کنند، چنین ذهنیتی را پیدا خواهند کرد: اگر این مشتری معمولی توانایی استفاده ماهرانه از محصولات Glossier را دارد، پس کیفیت آن بسیار بالاست. در حقیقت این شیوه تبلیغات روش خاص Glossier برای جلب اعتماد مخاطب ها به حساب می آید.

2- La Croix

با شناختی که از برند جان سخت La Croix (فعال در زمینه تولید آب گازدار) دارم، به هیچ وجه از خبر افزایش دو برابری سود شرکت از سال 2015 تا 2017 به هیچ وجه تعب نکردم. در حقیقت این شرکت در طول زمان مذکور از سود 49.3 میلیون دلاری به بیش از 107 میلیون دلار سود رسیده است.

مطلب مرتبط: چگونه برند خود در اینستاگرام را به شهرت برسانیم

اگرچه اکنون بیش از 30 سال از شروع فعالیت این برند می گذرد، با این حال La Croix تازه همین چند سال پیش تجدید حیات به معنای واقعی کلمه پیدا کرد. نکته جالب اینکه تجدید حیات شرکت با افزایش علاقه به اینستاگرام همراه شده است. بی تردید برند La Croix تنها تولیدکننده آب گازدار در آمریکا و دنیا نیست. با این حال تمرکز آنها روی برندسازی دیجیتالی و ترجیح آن به شیوه های سنتی مزیت قابل توجهی به بار آورده است. در این زمینه لارا انتیس، روزنامه نگار مجله فورچون، اظهارنظر جالبی دارد: «این شرکت به طور قابل ملاحظه ای در اینستاگرام فعال است. آنها در این شبکه اجتماعی با تاثیرگذارهای محلی (کسانی که به جای شهرت میان میلیون ها نفر فقط بین چد هزار نفر کاربر که معمولا از یک نقطه هستند محبوبیت دارند) رابطه تنگاتنگی برقرار کرده اند. همچنین آنها کاربران را به اشتراک گذاری مطالب شان با استفاده از هشتگ La Croix تشویق می کنند.»

علاوه بر فعالیت تبلیغاتی وسیع در اینستاگرام، La Croix به دلیل استفاده از کالری اندک و عدم بهره گیری از شیرین کننده ها به عنوان برندی سالم نزد مشتریان شناخته می شود. به این ترتیب آنها به عنوان جایگزینی برای نوشابه های پر از قند شهرت یافته اند.

به مانند Glossier در اینجا نیز La Croix از بسته بندی خلاقانه سود فراوانی می برد. بر این اساس مشتریان با افتخار پست هایی پیرامون خریدشان از این شرکت به اشتراک می گذارند. با فعالیت مدام در اینستاگرام این برند موفق به جلب توجه همگانی شده است. نکته جالب اینکه به موازات این افزایش جلب توجه هزینه های تبلیغاتی آنها نیز کاهش یافته است.

پرسش اصلی در اینجا نیز درست به مانند بخش قبلی است: برند شما چگونه می تواند به قدرتی نظیر La Croix دست یابد؟

- محتوا: بی تردید همه شرکت ها محصولاتی با بسته بندی جذاب تولید نمی کنند. با این حال اگر اندکی خلاقیت به خرج دهیم، حتی از ساده ترین بسته بندی ها هم تصاویر جالبی شکار خواهد شد. به این ترتیب منبع مناسبی برای تولید محتوای جذاب در اینستاگرام در اختیار خواهیم داشت.

- توجه به ترندهای حوزه سبک زندگی: La Croix در زمان مناسبی اقدام به فعالیت در شبکه های اجتماعی کرد. منظور من زمانی است که نوشابه های گازدار هر روز شهرت شان را از دست می دهند. در این میان مشتریان نیز به دنبال جایگزینی برای نوشابه های مضر هستند. درست در چنین موقعیتی سر و کله La Croix پیدا می شود. آنها با پاسخ به درخواست مشتریان در زمینه سبک زندگی موفق به بازآفرینی برندشان بر محور خواسته های تازه مردم شدند.

- همکاری با تاثیرگذاران محلی: فرقی ندارد در چه کسب وکاری هستید، حتما در آن زمینه تاثیرگذار محلی در اینستاگرام وجود خواهد داشت. به این ترتیب با آگاهی بیشتر از نحوه همکاری با این دسته از افراد تاثیرگذار با هزینه ای بسیار اندک فرآیند برندسازی تان را سرعت بخشید.

3- Article

برند Article از سال 2014 فعالیت قابل توجهی در زمینه معرفی و فروش مبلمان به مشتریان آمریکای شمالی داشته است. نکته جالب در مورد آنها فعالیت موفق بدون داشتن حتی یک اتاق فیزیکی نمایش محصولات به مشتریان است. در حقیقت این شرکت پیشرو در عرصه دیجیتال به حذف افراد میانی (فروشندگان، کارکنان فروشگاه، کارشناس های ماهر و حتی تولیدکنندگان) اعتقاد دارد. به این ترتیب مشتریان تجربه موثر و در عین حال اقتصادی تری را خواهند داشت.

به دلیل نبود هرگونه اتاق فیزیکی برای نمایش محصولات به مشتریان برند Article فعالیت با برنامه در اینستاگرام را ضروری یافته است. در این زمینه مدیر بخش بازاریابی شرکت این گونه توضیح می دهد: «اینستاگرام و شبکه های اجتماعی نظیر پینترست کمک فراوانی در زمینه نمایش خلاقانه محصولات به مشتریان کرده است. در حقیقت آنها پلتفرم هایی بصری هستند. برای کسب وکارهایی نظیر Article نیز چنین فضاهایی بهترین فرصت برای بازاریابی و تبلیغات را فراهم خواهد کرد».

مطلب مرتبط: دلایلی برای حضور برند شما در اینستاگرام

تیم بازاریابی شرکت به منظور اطمینان از کسب بهترین نتیجه در اینستاگرام همیشه به ویژگی های جدید این پلتفرم توجه داشته اند. بر این اساس آنها یکی از نخستین برندهایی هستند که از ویژگی تبلیغات اینستاگرام استفاده می کنند. همچنین یکی از استراتژی های اصلی Article توجه فزاینده به مخاطب های خود است. براین اساس تیم بازاریابی به جای استفاده از معیارهای سنتی برای یافتن مشتری به کاربرانی با سلیقه های مرتبط با کسب و کار برندش توجه می کند. به منظور فهم بهتر موفقیت این برند در زمینه برندسازی مبتنی بر اینستاگرام اجازه دهید سری به آمار فروش آنها بزنیم. براین اساس فعالیت در اینستاگرام 36درصد از فروش Article را تشکیل داده است.

به راستی چگونه امکان تدوین استراتژی تبلیغاتی و برندسازی مشابه Article برای ما وجود دارد؟

- استفاده از تبلیغات اینستاگرام: شبکه های اجتماعی در سال های گذشته کارایی شان در زمینه توسعه کسب وکار را ثابت کرده اند. براین اساس استفاده از تبلیغات اینستاگرام گزینه ای بسیار منطقی به نظر می رسد. در حقیقت روزگار اتکای صرف به تبلیغات فیزیکی به سر آمده است. اکنون دیگر زمان ورود به دنیای دیجیتال برای پیگیری فرآیند برندسازی و کسب سود است.

- تمرکز روی مشتریان هدف: فرقی ندارد پست شما ساده یا تبلیغاتی است، در هر صورت شما نیاز به شناخت دقیق از مشتریان هدف تان دارید. در این زمینه گردآوری مشخصات مشتریان هدف بهترین راهکار برای ساماندهی امور تبلیغاتی محسوب می شود. برای شروع با کاربرانی که پست های مربوط به کسب وکارتان را لایک می کنند، ارتباط برقرار کنید.

- امکان خرید ساده از طریق اینستاگرام را برای مشتریان فراهم کنید: بدون در اختیار داشتن فروشگاهی آنلاین، برند Article به خوبی از ضرورت امکان مشاهده و خرید آسان محصولاتش در اینستاگرام آگاهی دارد. به این ترتیب آنها معمولا از «پست های خرید» اینستاگرام استفاده می کنند. این پست ها امکان خرید مستقیم محصولات موجود در تصویر را به کاربران می دهد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی