شنبه, ۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

سال جدید که از راه می رسد، خیلی ها به خودشان قول می دهند تا یک کسب و کار تازه را راه اندازی کنند. کسانی که سال هاست به عنوان کارمند در یک برند مشغول به کار هستند، خیلی زود رویاپردازی های دور و درازی برای خودشان در نظر می گیرند. این در حالی است که اصلا در دنیای واقعی شرایط برای چنین ماجراجویی هایی فراهم نیست. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم راه اندازی کسب و کار در سال جدید، حتی اگر واقعا شرایطش را داشته باشید، باید با احتیاط زیادی انجام شود. 

راستش را بخواهید، خیلی از کارآفرینان فقط تحت تاثیر جو سال نو شروع به صحبت درباره راه اندازی کسب و کار تازه می ‏کنند. کافی است تعطیلات سال نو تمام شود تا همه دوباره به تنظیمات کارخانه بازگردند؛ انگار که از اول هم صحبتی از راه اندازی کسب و کار تازه نبود!

شروع کسب و کار در سال 2024

اگر شما به اندازه کافی برای راه اندازی یک کسب و کار تازه صبر کرده اید و الکی هم تحت تاثیر جو دیگران قرار نگرفته اید، این مقاله نکات مهمی برای تان دارد. پس بد نیست تا انتها با ما همراه بوده و گامی هرچند کوچک به سوی جلو بردارید. 

مطلب مرتبط: اصول راه اندازی کسب و کار خانگی

ایده پردازی: بخشی که همه از روی آن می پرند!

ایده پردازی

شروع یک کسب و کار تازه همینطور الکی نیست. خیلی وقت ها کارآفرینان اصلا درباره ایده اصلی شان فکر نمی ‏کنند. درست مثل کودکی که با تماشای بازی های مسی و رونالدو آرزوی فوتبالیست شدن در سر دارد!

اگر شما ایده ای اساسی و از همه مهمتر کاربردی نداشته باشید، خیلی زود رویای تان نقش بر آب می شود. این در حالی است که یک ایده خوب به طور خودکار نظم خاصی به تلاش های تان خواهد داد. شاید شما هم کسانی را دیده باشید که برای توسعه کسب و کار فقط از این شاخه به آن شاخه می پرند. راستش را بخواهید، چنین افرادی هنوز یک ایده مرکزی برای کسب و کارشان ندارند. به همین خاطر خیلی راحت تحت تاثیر ترندها یا حتی توصیه های دیگران قرار می گیرند.
 
سعی کنید در مرحله ایده پردازی کمی به نیازهای واقعی مشتریان فکر کنید. مثلا اگر حوزه ای، هرچند کوچک، هست که کسی به آن فکر نکرده، بد نیست شما ایده تان را بر محور آن توسعه دهید. اینطوری کارتان خیلی راحت تر می شود.  

وقتی درباره ایده پردازی حرف می زنیم، باید نیم نگاهی هم به نظرات همکاران داشته باشیم. خیلی وقت ها کارآفرینان تک سویه ماجراها را تحلیل می ‏کنند. در این شرایط استفاده از نقطه نظر دوستان و همکاران ایده بسیار خوبی خواهد بود. اینطوری شما ایده هایی تا جای ممکن منحصر به فرد برای خودتان خواهید داشت. 

یک مثال ساده درباره ایده پردازی خلاقانه مربوط به تاسیس شرکت اسپیس ایکس (Space X) از سوی ایلان ماسک است. این کارآفرین جنجالی نه به خاطر علاقه کودکی اش به فضا، بلکه نیاز فوری به توسعه کسب و کارها در این حوزه سراغ اسپیس ایکس آمد. بنابراین شما باید برای یافتن ایده استارت آپ تان نیم نگاهی به این مسئله داشته باشید. وگرنه همیش کارتان گره می خورد. 

طراحی برنامه: گامی به سوی جلو

طراحی برنامه

هیچ کاری در این دنیا بدون یک برنامه درست و حسابی با موفقیت همراه نخواهد شد. خیلی از کارآفرینان دوست دارند ایده های خود را به شیوه ای منحصر به فرد اجرا کنند. شاید این نکته جذابیت زیادی برای افراد داشته باشد، اما معمولا از دل چنین رویاپردازی های بزرگی یک برنامه شسته و رفته در نمی آید. به همین خاطر خیلی از استارت آپ ها در نطفه خفه می شوند. 

وقتی شروع به طراحی برنامه برای کسب و کارتان می کنید، باید چند نکته کلیدی را مد نظر قرار دهید. یکی از نکاتی که همیشه در اولویت قرار دارد، توانایی تان برای تحقق اهداف است. خب اگر شما اهداف بی نهایت بلندپروازانه ای را مدنظر قرار دهید، خیلی زود اوضاع تان به هم خواهد ریخت. آن وقت دیگر هیچ فرصتی برای خودنمایی در بازار نخواهید داشت. 

یک برنامه خوب باید از تحلیل منابع در دسترس شروع شود. وقتی شما تحلیل خوبی از منابع در دسترس تان داشته باشید، به طور خودکار به سوی برنامه ریزی منطقی هدایت می شوید. اینطوری دیگر خبری از اهداف غیرواقعی نخواهد بود. 

گام دیگری که در این میان باید بردارید، انتخاب زمان بندی های مناسب است. خب اگر برای تحقق اهداف چارچوب زمانی تعیین نکنید، شاید تا ابد ماجراجویی تان به سوی اهداف ادامه پیدا کند. بی شک این شرایطی نیست که شما مایل به ادامه فعالیت در قالب آن باشید. به همین دلیل باید از همان نقطه نخست فکری به حال این شرایط کنید. وگرنه اوضاع تان حسابی به هم خواهد ریخت. 

بعد از اینکه برنامه کسب و کارتان را پی ریزی کردید، بد نیست آن را با سایر رقبا مقایسه کنید. خب اگر همه کسب و کارها از یک برنامه استفاده کنند، دیگر تفاوتی میان آنها به چشم نخواهد خورد. این همان نکته ای است که می توان خیلی زود اوضاع تان در بازار را به هم بریزد. پس سعی کنید تا جای امکان از چنین شباهت هایی دوری کنید. 

مطلب مرتبط: راه اندازی کسب و کار بدون سرمایه اولیه

تامین سرمایه: چالشی همیشگی

تامین سرمایه

آیا کسب و کاری را سراغ دارید که تا صحبت از تامین سرمایه می شود، مدیرانش دچار استرس نشوند؟ این روزها در بازار یافتن یک سرمایه گذار مطمئن یا تامین سرمایه به هر شیوه ای دیگر کار چندان ساده ای نیست. درست به همین خاطر خیلی از ایده های کارآفرینی برای سال های سال گوشه ذهن مدیران خاک خورده و هیچ وقت رنگ واقعیت را نمی بینند. 

اگر نظر ما را بخواهید، تامین سرمایه در سال 2024 تفاوت زیادی با سال های قبل ندارد. شاید تنها نکته کلیدی در این میان امکان استفاده از پلتفرم های آنلاین مثل لینکدین باشد. خب این روزها کلی پلتفرم ویژه برای ایجاد ارتباط میان کارآفرینان وجود دارد. یکی از وجوه این ارتباط هم تامین سرمایه است. ماجرا از این قرار است که در بسیاری از سایت ها امکان تعامل میان کارآفرینان و سرمایه گذارها فراهم شده است. بسته به بازاری که در آن حضور دارید، کلی سایت محلی در این رابطه دم دست تان خواهد بود. پس بد نیست همین امروز دست به کار شده و گشت و گذار در میان سایت های این چنینی داشته باشید.

یک گزینه ساده در رابطه با تامین سرمایه مربوط به پلتفرم لینکدین است. شما در این پلتفرم به خوبی امکان ارتباط با دیگر کارآفرینان و به طور کلی هر آدم علاقه مند به حوزه کسب و کار را دارید. شاید به نظرتان عجیب برسد، اما بد نیست شانس تان برای تعامل با سرمایه گذارها را در این فضا هم امتحان کنید. شاید در ابتدا مسیر بی نهایت سختی پیش روی تان باشد، اما به مرور کارتان ساده و ساده تر خواهد شد. تا جایی که دیگر ماجرا برای تان بدل به یک بازی سرگرم کننده می شود. ماجرا جالب شد، نه؟

آخرین گزینه ای که برای تامین سرمایه دم دست هر کارآفرینی قرار دارد، مراجعه به دوستان و اعضای خانواده است. البته اگر تجربه خوبی از مشارکت با چنین افرادی ندارید، باید دور آن را خط بکشید. البته ما در روزنامه فرصت امروز در صورتی که شرایط همکاری به خوبی درج شود، این ایده را اصلا مضر نمی دانیم. فقط یادتان باشد به خوبی جزییات کار را مشخص نمایید. وگرنه همیشه یک جای کارتان ایراد خواهد داشت. 

مطالعه بازار: وقتی همه چیز واقعی می شود!

مطالعه بازار

مطالعه بازار فرآیندی است که چند هدف همزمان را دنبال می کند. اول از همه شما باید نسبت به اوضاع کلی بازار درک درستی پیدا کنید. اینکه هر برند چطور گلیم خود را از آب بیرون می کشد، نکته مهمی است که باید بدان توجه کرد. در مرحله بعد باید تصویری تا حد امکان کلی از بازار برای خود ترسیم کنید. این تصویر به شما برای تصمیم گیری بهتر در فرآیند کارآفرینی کمک خواهد کرد. 

گاهی اوقات شما باید تصمیم های فوری بگیرید. در این شرایط اگر تصمیم تان درست نباشد، خیلی زود از عرصه رقابت حذف خواهید شد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شناخت بازار امری ضروری است. اینطوری در لحظه امکان تصمیم گیری سریع و صدالبته با کیفیت را خواهید داشت. خب مگر یک کارآفرین به غیر از این نکته دیگر به چه چیزی نیاز دارد؟ 

اگر بخواهیم خیلی دقیق ماجرا را تحلیل کنیم، باید گفت مطالعه بازار دقیقا مثل آنالیز رقبا قبل از یک مسابقه فوتبال مهم است. اینطوری شما شناخت خوبی از سناریوهای احتمالی پیدا کرده و تاکتیک های درستی انتخاب می کنید. ماجرا جالب شد، نه؟

مطلب مرتبط: راه اندازی کسب و کار آنلاین با کمترین هزینه ممکن

بازاریابی و تبلیغات: گرد و خاک و دیگر هیچ!

بازاریابی و تبلیغات

هیچ استارت آپی بدون بازاریابی شانس موفقیت در بازار را ندارد. حتی کسب و کارهایی که ایده های بی نهایت ارزشمند هم دارند، باید در نهایت از کمپین های اصولی برای توسعه کارشان سود ببرند. شاید شما هم شنیده باشید که خیلی ها می گویند مشتریان این روزها با چشم شان خرید می ‏کنند. خب راستش را بخواهید، این نکته از بسیاری جهات درست است. ما اینجا قصد نداریم این نکته را مورد بررسی بیشتر قرار دهیم. مسئله اساسی در این میان ضرورت استفاده بهینه از این نکته کلیدی است. اگر شما نتوانید کمپین های خوبی برای مخاطب تان آماده کنید، دیر یا زود نسخه تان پیچیده خواهد شد.

ما تا اینجا فقط درباره ضرورت استفاده از کمپین های بازاریابی و تبلیغاتی صحبت کرده ایم. نکته کلیدی در این میان نحوه طراحی یک کمپین استاندارد است. خب شما که نمی توانید همینطور بی مقدمه وارد میدان شده و انتظار موفقیت های بزرگ را داشته باشید. یک ایده بهتر در این میان تلاش برای تعریف پیام محوری کمپین قبل از هر کاری است. آیا شما به دنبال معرفی یک محصول تازه هستید؟ شاید هدف تان پاسخ دادن به کمپین تبلیغاتی رقیب تان باشد. شاید هم دوست دارید کمی در بازار گرد و خاک کرده تا مشتریان بهتر با برندتان آشنا شوند. قول می دهم اگر قبل از اینکه با عجله سراغ طراحی کمپین بروید، کمی درباره پیام اصلی کمپین فکر کنید، بسیاری از مشکلات تان حل خواهد شد. 

بعد از اینکه پیام اصلی کمپین تان را مشخص کردید، باید فکری به حال بحث بودجه کنید. خب بدون یک بودجه بندی درست و حسابی همیشه کارتان در بازار مشکل خواهد داشت. اجازه دهید همین اول کار خیال تان را راحت کنیم؛ شما قرار نیست بودجه های عجیب برای کسب و کارتان تعیین کنید. در عوض بهتر است با حداقل ها کار را شروع کرده و فقط در صورتی که شرایط مساعد بود، جلوتر بروید. ماجرا به جاهای جالبی رسید، نه؟

انطباق با شرایط تازه: آمادگی برای هر چیزی

انطباق با شرایط تازه

شرایط اقتصاد جهانی و بازارهای مختلف طوری پیش می رود که کمتر کسی توانایی ارائه پیش بینی های کاملا دقیق را دارد. چه بسا خیلی وقت ها پیش بینی های من و شما حسابی اشتباه از آب درآید. آن وقت اگر براساس آنها برنامه ریزی انجام شده باشد، اعتبار ما را زیر سوال خواهد برد. 

شاید فکر کنید ناتوانی در پیش بینی دقیق اوضاع اقتصادی به معنای پایان ایده کارآفرینی است. خب در این صورت باید کاملا ناامیدتان کنیم؛ چراکه ماجرا تازه از اینجا به بعد شروع می شود. شاید شما نتوانید اوضاع را به طور دقیق پیش بینی کنید، اما این دلیل نمی شود خودتان را برای تغییرات آماده نگه ندارید. خب تا وقتی می توانید به ساده ترین شکل ممکن با تغییرات هماهنگ شوید، چرا نباید خود را برای آنها آماده نکنید؟

یادتان باشد، اوضاع بازارهای جهانی شاید خیلی به هم ریخته باشد، اما این دلیل نمی شود شما آمادگی لازم برای مواجهه با سناریوهای مختلف را نداشته باشید. این مدل بهانه تراشی ها بیشتر مخصوص کارآفرینانی است که فقط برای سرگرمی در بازار حضور دارند. اگر شما تا اینجا با دقت بخش های قبلی را پشت سر گذاشته باشید، دیگر جایی برای شک و تردید باقی نمی ماند. 

استارت آپ ها و حتی کسب و کارهایی که میانه خوبی با پذیرش تغییرات ندارند، خیلی زود از عرصه رقابت کنار می روند. درست به همین خاطر شما باید خودتان را برای یک ماجراجویی بزرگ آماده کنید. قبول دارم ادامه تکنیک ها یا دست فرمان گذشته خیلی ساده است، اما از یکجایی به بعد شما نیاز به تغییر خواهید داشت. حالا اگر بی خودی در برابر این تغییرات مقاومت به خرج دهید، اوضاع تان خیلی زود به هم می ریزد. 

مطلب مرتبط: ایده هایی برای شروع کسب و کار در خانه

سخن پایانی

راه اندازی کسب و کار در سال جدید

سال جدید فرصت های تازه ای برای کارآفرینی پیش روی شما قرار می دهد. شما می توانید به خوبی از این فرصت ها به سود خودتان استفاده کرده و ایده هایی که سال هاست پس ذهن دارید، بدل به واقعیت کنید. تنها نکته کلیدی در این میان استفاده از یک راهنمای درست و حسابی است. 

ما در این مقاله سعی کردیم به شما چنین راهنمای کلیدی بدهیم. پس اگر دوست دارید کمی هم که شده به سوی آرزوهای تان قدم بردارید، بد نیست توصیه ‎های این مقاله را کمی جدی تر بگیرید. 

شما الان آمادگی اولیه برای راه اندازی کسب و کارتان در سال جدید را دارید. یادتان باشد، اجرای همه توصیه های مورد بحث در این مقاله به طور همزمان رمز موفقیت شما خواهد بود. پس دور انتخاب سلیقه ای آنها را همین حالا خط بکشید. وگرنه سرنوشت خوبی در انتظارتان نخواهد بود. ماجرا پیچیده شد، نه؟

من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای پیگیری آرزوهای دور و درازتان در زمینه کارآفرینی کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی در رابطه با نکات مقاله داشتید، کارشناس های ما 24 ساعته آماده پاسخگویی به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید. 

منابع:

https://www.noobpreneur.com

https://www.forbes.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/AiYemLf7
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه