مدیریت زمان را باید الزامیترین مهارت هر فرد تلقی کرد. درواقع بدون آن امکان کسب نتایج مورد انتظار، عملا غیرممکن خواهد بود. تحت این شرایط سوالی که مطرح است این است که چگونه میتوان اطلاعات خود را در این زمینه افزایش داد. یکی از بهترین منابع در این رابطه، سایت TED است. در این سایت افراد مختلف از سراسر جهان در رابطه با موضوعات مختلف سخنرانی های فوق العاده ای را انجام میدهند که باعث شهرت بسیار بالای آن شده است. در ادامه 10 مورد برتر را بررسی خواهیم کرد.
1-چگونه میتوانید کنترل وقت آزاد خود را در دست بگیرید؟
سخنران: لارا وندرکام
بسیاری از افراد از کمبود زمان در زندگی خود شکایت دارند، با این حال قبل از اعتراض لازم است تا این سوال را از خود بپرسید که آیا از 24 ساعت شبانه روز خود به صورت کامل استفاده میکنید؟ درواقع همه ما اقداماتی را انجام میدهیم که ابدا اولویت نبوده و زمان زیادی را از ما اشغال میکند. همین امر نیز باعث میشود تا زمان کافی برای موارد به مراتب مهمتر نداشته باشید. این امر در حالی است که افراد موفق جهان، هیچگاه از زمان خود شکایتی را ندارند. این امر در حالی است که همه افراد در سراسر جهان تعداد ساعت یکسانی را در اختیار خود دارند. درواقع در این سخنرانی با ذکر آمارهای مختلف، به خوبی نشان داده میشود که سبک زندگی افراد تا چه حد باعث ایجاد معضل کمبود زمان شده است. یک نمونه ساده این است که افراد دیر به خواب رفته و این امر باعث میشود تا به زمان استراحت به مراتب بیشتری نیاز داشته باشند، با این حال نتایج تحقیقات بیانگر آن است که بهترین زمان برای استراحت کردن، قبل از ساعت 12 است. این امر باعث خواهد شد تا به ساعت خواب به مراتب کمتری نیاز داشته باشید. همچنین در این سخنرانی با اهمیت زمانهای مرده و حتی یک دقیقه از طول روز خود آگاه شده و تکنیکهایی برای استفاده مفید از آن ها، بیان میشود. به همین خاطر نیز به عنوان مورد نخست فهرست ما، انتخاب شده است.
2-کمک تکنولوژی به مدیریت زمان
سخنران: دیوید پوگ
بدون شک فناوری باعث شده است تا انجام تقریبا همه چیز با سرعت و کیفیت بالاتر، امکانپذیر باشد. تحت این شرایط عدم استفاده از آنها، اقدامی غیرهوشمندانه خواهد بود. درواقع یکی از دلایل مهمی که باعث میشود تا افراد با معضل کمبود وقت مواجه شوند، این است که همچنان به شیوه سابق به کارهای خود ادامه داده و از فناوریهایی جدید، غافل هستند. به همین خاطر ضروری است تا به صورت مداوم، به دنبال جدیدترینها باشید. برای مثال در حال حاضر تایپ کردن، درست به مانند این است که برای فردی یک نامه را بنویسید که اقدامی زمان بر محسوب میشود. این امر در حالی است که شما میتوانید محتوای خود را بیان کرده و صدای خود را برای طرف مقابل ارسال کنید. با استفاده از تکنولوژی پیشرفتهتر، در یک زمینه بسیار ساده شما صرفه جویی خوبی در زمان خود خواهید داشت. این امر تنها یک مثال ساده از صدها اقدامی است که شما میتوانید در این رابطه انجام دهید.
3-همه چیز به ذهنیت شما وابسته است
سخنران: تیم اربان
بزرگترین دشمن مدیریت زمان، ذهنیت غلط افراد است. درواقع بسیاری از افراد به علت باورها و اشتباهاتی که در زمینه بینش خود نسبت به مسائل مختلف دارند، به سادگی زمان خود را از دست میدهند. این امر در حالی است که اگر به مبارزه با عادتها و تفکرات غلط خود بپردازید، بدون شک تحولی جدی در زندگی شما رخ خواهد داد. همچنین لازم است تا فردا را فراموش کرده و امروزه به نحوی رفتار کنید که انگار آخرین زمان شما برای بودن در این جهان محسوب میشود. در نهایت در این سخنرانی از آزمایشهای جالبی صحبت میشود که مهر تاییدی بر موارد معرفی شده است.
4-راهکارهای رهایی از جلسات
سخنران: دیوید گریدی
یکی از اشتباهات رایج این است که همچنان جلسات متهددی برگزار میشود. این امر در حالی است که امروزه باید اولویت همه برندها، ایجاد وبینار باشد. در هر صورت اگرچه نمیتوان جهان را تغییر داد، با این حال میتوانید خود را در شرایطی متفاوت قرار داده و زمان خود را حفظ کنید. نکته مهم دیگر که باعث شده است تا این سخنرانی کاملا ارزشمند باشد، این است که آقای گریدی در ابتدای سخنان خود اعلام میکند که در زمینه مدیریت زمان، همه افراد به دنبال راهکارهایی کلی و همهجانبه هستند. این امر باعث میشود تا در رابطه با هر یک از آنها به خوبی عمیق نشده و راهکارها بیش از حد سطحی باشد، با این حال مسئله اصلی این است که بتوان مشکل را به صورت کامل حل کرد. درواقع پاک کردن صورت مسئله، هیچگاه نتایج خوبی را خصوصا در درازمدت به همراه نداشته است. به همین خاطر اگر در این زمینه موردی رفتار کنیم، به مراتب بهتر خواهد بود. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که جلسات، معضل همه افراد محسوب نشده و مشخص بودن موضوع، باعث میشود تا همه افراد مجبور به مشاهده یک سخنرانی برای پیدا کردن بخشهای موردنیاز خود، نباشند. این امر خود منجر به صرفهجویی در زمان خواهد شد.
5-چگونه به بهره وری بالاتری دست پیدا کنیم؟
سخنران: کریس بیلی
بسیاری از افراد برای مدیریت زمان، روش های مختلفی را مورد استفاده قرار میدهند که بسیاری از آن ها از تجربیات فردی به دست آمده است. با این حال آیا این مقوله به حدی پیچیده است که نیاز به چندین روش مختلف باشد؟ بدون شک جواب منفی بوده و نباید خود را بیش از جد درگیر روشهای مختلف کنید. این امر باعث خواهد شد تا تداخل شکل گیرد. همچنین این نکته را توجه داشته باشید که راهکار یک فرد، برای شرایط و خصوصیات او کاملا مناسب است. به همین خاطر هیچ تضمینی وجود ندارد که شما نیز بتوانید از آن نهایت استفاده را داشته باشید. در این رابطه تنها کافی است تا اصول اولیه را رعایت کرده و به دنبال تکنیکهای مخصوص به خود باشید.
6-قانون 10 دقیقه را مورد استفاده قرار دهید
سخنران: اندی پودیکامب
این قانون کاربردهای بسیاری داشته و در زمینه مدیریت زمان شما میتوانید در دو بخش مورد استفاده قرار ندهید. نخست آنکه تلاش کنید تا 10 دقیقه از هر اقدام خود را کاهش داده و در رابطه با موارد کوچک، آنها را در همین مدت زمان انجام دهید. با این اقدام از بیش از حد طولانی شدن اقدامات خود جلوگیری کرده و امکان رعایت یک برنامه منظم و دقیق، به وجود میآید.
7-انجام چند فعالیت به صورت همزمان را فراموش کنید
سخنران: پائولو کاردینی
اگرچه همواره با این جمله مواجه شدهاید که انجام چند فعالیت به صورت همزمان باعث صرفهجویی در زمان شما خواهد شد، با این حال آیا این تکنیک به معنای واقعی کاربردی است؟ بدون شک پاسخ منفی بوده و در این رابطه آزمایشهای متعددی انجام شده است. به همین خاطر نیز آقای کاردینی در سخنرانی خود عنوان کرده است که باید در هر زمان، تنها بر روی یک اقدام تمرکز داشته باشیم. این امر باعث خواهد شد تا امکان انجام دقیق و سریع آن، مهیا باشد. همچنین در هنگام انجام چند فعالیت به صورت همزمان، احتمال بروز خطا و نیاز به تکرار اقدامات، افزایشی چشمگیر را پیدا خواهد کرد. در نهایت با مشاهده این سخنرانی، با راهکارهای افزایش سرعت در هنگام انجام یک فعالیت، آشنا خواهید شد.
8-چگونه بهترین راندمان کاری را داشته باشیم
سخنران: جیسون فرید
یک نظرسنجی جهانی نشان میدهد که ترجیح افراد به انجام وظایف خود در محیطی خارج از دفتر شرکت هستند، با این حال علت این امر چیست؟ درواقع دلیل اصلی وجود مواردی است که باعث خواهد شد تا تمرکز افراد مختل شده و به خوبی نتوانند اقدامات خود را انجام دهند. تحت این شرایط ضروری است تا مدیران تصمیمات جدیدی را اتخاذ کنند. برای مثال در حال حاضر استراتژی روزهای بدون صحبت اجرا میشود. برطبق آن افراد در روزهایی که حجم کاری بسیار زیاد است، اجازه صحبت نداشته و در صورت نیاز به ارتباط، باید موارد را یادداشت کنند. این امر باعث خواهد شد تا میزان سکوت در شرکت افزایشی چشمگیر را داشته باشد، با این حال راهکارها تنها به این مورد خلاصه نشده و انواع روش های جدید و خلاقانه نیز معرفی میشود.
9-چگونه زمان خود را افزایش دهیم؟
سخنران: روی وادن
اگرچه عملا نمیتوان تعداد ساعتهای شبانه روز را افزایش داد، با این حال با تکنیکهایی میتوان از اتلاف آن جلوگیری کرده و تاثیر اقدامات خود را افزایش دهیم. برای مثال میتوان به نحوی رفتار کرد که نیم ساعت فعالیت ما، به اندازه سه ساعت قبل نتایج لازم را به همراه داشته باشد. در کنار مطرح کردن این روشها و بیان ضرورت اولویتبندی، موارد اصلی که باعث شکست در مدیریت زمان میشود نیز به خوبی تبیین شده است.
10-کنترل همهچیز
سخنران: دیود آلن
برای موفقیت در زمینه مدیریت زمان، شما باید به موارد متعددی توجه داشته باشید. درواقع یک مشکل کوچک نیز میتواند باعث هدررفتن تعداد ساعت زیادی شود. در این رابطه توصیه میشود که در ابتدا نگاهی به برنامه روزانه خود انداخته و پس از آن اقدام به حذف موارد مضر کنید. درواقع در این سخنرانی به صورت کامل، تمامی مراحل کار توضیح داده شده است.
در آخر توجه داشته باشید که این موارد صرفا برای آشنایی شما با موضوعات بوده و برای درک بهتر هر یک، ضروری است تا زمانی را صرف مشاهده آن ها کنید.