بازاریابی در حوزه B2B همیشه نکته بسیار مهمی برای برندها محسوب می شود. امروزه افزایش رقابت در بازار B2B فعالیت بازاریابی و تبلیغاتی را بیش از هر زمان دیگری مهم ساخته است. بنابراین شما باید برنامه های ویژه ای برای حضور در این عرصه و ارتقای کیفیت استراتژی های بازاریابی تان داشته باشید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای رقابت با برندهای بزرگ و جلب نظر مشتریان پیدا نکنید. هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهمترین نکات برای ارتقای کیفیت استراتژی بازاریابی B2B در دوران کنونی است. در ادامه برخی از نکات و تکنیک های مناسب در این راستا را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.
استفاده از ویدئوهای لایو
استفاده از ویدئوهای لایو به عنوان یک راهکار مناسب بازاریابی فقط مخصوص حوزه B2C نیست. شما هم به عنوان یک بازاریاب در دنیای B2B می توانید به خوبی از این راهکار سود ببرید. یادتان باشد ماهیت کسب و کار شما استفاده از برخی ترندها در این حوزه را با مشکل رو به رو می سازد. بنابراین باید به جای استفاده از هر ترندی دم دستی به دنبال راهکارهای بهتری باشید.
مطلب مرتبط: بازاریابی B2B با استراتژی های جدید
یکی از شیوه های جذاب برای ساماندهی کمپین های B2B در قالب استفاده از ویدئوهای لایو برگزاری جلسات تخصصی با حضور مهمان های ویژه است. شاید در حالت عادی چنین بحثی بسیار کلیشه ای محسوب شود، اما در دنیای B2B این نکته جذابیت زیادی برای برندهای هدف شما خواهد داشت. بنابراین در صورت اجرای درست این شیوه می توانید دامنه مشتریان تان را به طور چشمگیری افزایش دهید.
درست مانند هر الگوی بازاریابی دیگری، در اینجا نیز شما برای استفاده از ویدئوهای لایو باید اول از همه پلتفرم محبوب میان مخاطب هدف تان را پیدا کنید. چنین امری به شما فرصت جلب نظر دامنه وسیعی از مخاطب هدف را خواهد داد. با این حساب هیچ مشکلی پیش روی شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان باقی نخواهد ماند.
توسعه پرسونای مشتری
پرسونای مشتریان به ویژگی های عمومی شامل سلیقه، میزان تمایل برای پرداخت و همچنین علاقه شان به برند شما اشاره دارد. اگر کسب و کار شما پرسونای مشخصی از مشتریانش نداشته باشد، به طور مداوم درگیر فرآیند ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان خواهید شد. این امر می تواند شما را در مدت زمانی کوتاه از یک برند حرفه ای تبدیل به کسب و کاری کلیشه ای نماید.
همانطور که می شود حدس زد، شما برای توسعه پرسونای مشتریان نیاز به راهکارهای حرفه ای دارید. در این میان هیچ نکته ای به اندازه تعامل مستقیم با مشتریان و تلاش برای دریافت اطلاعات موردنیازتان به طور مستقیم وجود دارد. این امر می تواند به شما فرصت کافی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و ایجاد رابطه ای عمیق را بدهد. به این ترتیب هیچ مشکلی پیش روی شما برای تعامل با مشتریان هدف تان باقی نخواهد ماند.
توجه به بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا یکی از ایده های جذاب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. شما در صورت تولید محتوا و توجه به سلیقه مخاطب هدف در فرآیند این امر به سادگی توانایی تاثیرگذاری بر روی مشتریان را خواهید داشت. مشکل اصلی بسیاری از برندها در حوزه B2B بی توجهی مداوم به سلیقه و ایده های مشتریان است. بنابراین در نهایت محتوایی به شدت نامناسب برای مخاطب هدف روی دست برندها باقی می ماند.
شما در بازاریابی B2B به جای مشتریان نهایی با شمار بالایی از برندها و شرکت های تجاری رو به رو هستید. با این حساب ایده ها و ترندهایی که برای مشتریان عادی جذاب است، شاید برای مشتریان شما چندان هیجان انگیز نباشد. معنای این امر ضرورت مطالعه دقیق درباره ویژگی های مشتریان در دنیای B2B است. شما در این میان امکان استفاده از منابع جانبی متعددی را نیز دارید. چنین امری برای شما به شدت کاربردی خواهد بود.
مطلب مرتبط: بازاریابی B2B با ترندهای توصیه شده کارشناسان
گردآوری بازخوردها
فعالیت در دنیای بازاریابی و تعامل با مشتریان همیشه همراه با بازخوردهای حرفه ای خواهد بود. این امر می تواند شانس شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده و کیفیت بازاریابی تان را متحول سازد. امروزه برخی از برندها برای گردآوری بازخوردهای مربوط به مشتریان کارشان را جدی نمی گیرند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت. درست به همین خاطر اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و بهبود مداوم کیفیت کمپین های تان هستید، باید از همان ابتدای کار به دنبال استفاده از ایده های جذاب باشید، در غیر این صورت هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان پیدا نکرده و خیلی زود تبدیل به یک برند کلیشه ای در بازار خواهید شد. این امر می تواند شانس شما برای حضور مداوم در بازار را کاهش داده و تمام برندها را نیز از اطراف کسب و کارتان پراکنده سازد.