دوشنبه, ۵ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Mon, 25 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

ویترین از نگاه کاسب ایرانی

8 سال پیش ( 1394/9/29 )
پدیدآورنده : بابک بهی  

«ویترین چشم مغازه است؛ چشم و چراغ چهل چراغ.ویترین دفتر شعر است؛بوم نقاشی.»

این چند جمله جان کلام در طراحی ویترین در دنیا و به‌ویژه بازار ایران است. خواه کاسب خاک بازار خورده باشید یا یک دانش‌آموز هوشمند دنیای نوین کسب‌وکار.این چشم و چراغ کسب‌وکار با وضع تاسفباری در بسیاری از فروشگاه‌های کشور روبه‌رو است.

لازم نیست که فوق دکترای در مارکتینگ یا آنچه ما به آن بازاردانی می‌گوییم داشته باشیم تا بفهمیم که در آرایش و زیبایی این چشم کمترین هنر را به‌خرج می‌دهیم. کافی است به خیابان بیایید و در یکی از پیاده‌روهای پر مغازه راه بروید. خستگی ویترین‌ها و نبود آرایش هنرمندانه را در بسیاری از ویترین‌های فروشگاه‌های کوچک و بزرگ خواهید دید.

شایع‌ترین بیماری‌های ویترین

1- از شایع‌ترین بیماری‌ها در ویترین‌های فروشگاه‌های ما تکرار و تکرار و تکرار است. الگوبرداری‌های چشم بسته از فلان همسایه یا فلان همکار در این باره مثال‌زدنی است. برخی ویترین را با انباری فروشگاه اشتباه می‌گیرند و کنج تا کنج بوم ویترین را با کالاهای خود پر می‌کنند و برخی از روی هم ریختن کالا‌ها هم نگرانی ندارند. هرچند این خود می‌تواند یک استراتژی در آرایش بوم ویترین باشد اما نه بدون هدف و برنامه‌ و برخی نیز با کپی‌برداری‌های خنده‌دار ویترین را با دو قلم جنس رها می‌کنند.به قول شاعر خوش‌فکر، خلق را تقلیدشان بر باد داد(بالای شهر و پایین شهر هم ندارد).

2- سردرگمی را نیز می‌توان به‌عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ویترین در ایران دانست. جای تعجب است که برای هر کاری امروز دوره‌های گوناگون و کلاس‌های گوناگون وجود دارد و برای به‌دست آوردن آن، گذراندن چند دوره و امتحان لازم است اما برای شغل فروشگاه‌داری.... چه بگویم.

3- گندم‌نما بودن نیز یکی از دردهای امروز کاسبی در فروشگاه‌های ماست. به زبان دیگر آنچه در پشت ویترین قرار دارد با آنچه به شما عرضه می‌شود دو چیز است که صدالبته این گندم‌نما بودن و جو فروختن در بخش‌های دیگر جامعه نیز به شکل یک کمدی خنده‌دار وجود دارد.

چند پیشنهاد برای طراحی ویترین

1- ویترین مغازه خود را همانند یک بوم سفید فرض کنید که باید با هنرمندی روی آن نقاشی بکشید.

2- نه پر بودن ویترین مغازه به تنهایی یک امتیاز است و نه بیش از اندازه خالی بودن آن.

3- ویترین‌هایی که از عناصر متحرک در خود استفاده می‌کنند، در بسیاری از زمان‌ها باعث توقف نگاه سرگردان مشتری خواهد شد.

4- متمایز بودن با رنگ را فراموش نکنید. در جایی که دیگران از رنگ‌های درخشان و گرم استفاده می‌کنند استفاده از رنگ‌های خنثی و متفاوت اثرگذار است.

5- گاه استفاده از یک‌ ال‌سی‌‌دی معمولی و نمایش دادن فیلم‌های مستند درباره محصولات آماده برای فروش یا محصولات شرکت و نحوه تولید آن می‌تواند دارای اثربخشی بسیار زیادی باشد.

6- در برخی از تولیدات نحوه ساخت و تولید محصول به‌صورت مستقیم توسط فرد سازنده می‌تواند جذابیت بصری بسیار زیادی به‌وجود آورد.

7- استفاده از کرکره‌های مشبک (همان کرکره‌های قدیمی و رایج در ایران) بسیار موثرتر از کرکره‌های به اصطلاح جدید است زیرا در زمان بسته‌ بودن فروشگاه با یک نورپردازی کم‌خرج می‌توان تبلیغ خوب و ارزانی را انجام داد.

8- گاه مراجعه و بازدید از مراکز هنری و به‌ویژه موزه‌ها و گالری‌های هنری می‌تواند ایده‌های بسیار خوبی به شما بدهد.

9- برخی کتاب‌ها با جمع‌آوری و دسته‌بندی تصاویر فروشگاه‌های گوناگون می‌توانند ایده‌های بسیاری را برای طراحی ویترین به شما بدهد.

10- خردمندانه فکر کردن و هوشمندانه عمل کردن.

و سرانجام اینکه:ویترین چشم و چراغ است. چهل چراغ است. ویترین دفتر شعر است؛ بوم نقاشی.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/FkDzcKnq
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه