چهارشنبه, 22 آذر 1396 - 10:10

وزیر نفت در جلسه علنی مجلس تأکید کرد / کاهش تصدیگری دولت با اجرای طرح برندینگ

فرصت امروز: بیژن زنگنه، وزیر نفت روز سه شنبه در جلسه علنی مجلس با بیان اینکه کمبود منابع یکی از مشکلات موجود برای امضای قراردادهای نفتی است، گفت: برای خرید باید مناقصه برگزار شود و نمی توان از طریق ترک تشریفات کالا را از شرکت خاصی تهیه کرد.

در پاسخ به سؤال مشترک سه نماینده (جواد کریمی قدوسی، هادی قوامی و حسینعلی شهریاری، نمایندگان مجلس، اسفراین و زاهدان) درباره علت خرید لوله های بدون درز برای شرکت های نفت از خارج از کشور، بیان داشت: این بحث، درباره لوله های عادی نیست، بلکه مربوط به لوله های بدون درز است که با فشار بسیار بالا در درون چاه و برای انتقال نفت از چاه تا واحد بهره برداری مورد استفاده قرار می گیرد. وزیر نفت افزود: ما در سال های اخیر به جز در مورد غرب کارون و پارس جنوبی، تقریبا در سایر سرمایه گذاری های دیگر در بخش بالادستی و پالایش، نزدیک به توقف هستیم.

توقف قرارداد 250 میلیون دلاری به دلیل کمبود منابع

زنگنه با تأکید بر این که در واقع کمبود منابع یکی از مشکلات ما برای امضای قراردادهای نفتی است، گفت: حتی اجرای یک قرارداد 250 میلیون دلاری که به امضا رسیده، به دلیل کمبود منابع و مشکلات دیگر متوقف شده است.

وی با بیان اینکه به ساخت داخل اعتقاد دارم، اضافه کرد: برای ساخت لوله های سی. آر. ای که لوله های بسیار پیچیده ای هستند، اوایل امسال یک قرارداد 563 میلیون یورویی با یک شرکت اروپایی و یک شرکت ایرانی برای داخلی سازی آن امضا کردیم.

وزیر نفت یادآور شد: این بزرگ ترین قرارداد تولید داخل است که پس از ساخت توربین کمپرسور نفت، به امضا رسیده است.

زنگنه اضافه کرد: برای تأمین لوله های پیچیده سی.آر. ای به ویژه هنگام تحریم دچار مشکلاتی بودیم.

وی با بیان این که لوله سازی اسفراین دچار مشکلاتی است، افزود: این کارخانه در حال واگذاری است و نمی تواند سرمایه گذاری کند.

وزیر نفت به مشکلات مالی اشاره کرد و ادامه داد: گفته شد که در سال 89 کارخانه لوله سازی اسفراین 48 هزار تن قرارداد با نفت امضا کرده بود.

زنگنه اضافه کرد: در سال های 90 و 91 در مجموع به میزان 40 میلیارد دلار در نفت سرمایه گذاری شد، اما میزان سرمایه گذاری امسال تاکنون به 1.5 میلیارد دلار هم نرسیده است.

وزیر نفت با بیان اینکه ما بی پول شده ایم، یادآور شد: حتی اگر سفارش ساخت هم بدهیم، نمی توانیم پول آن را بدهیم. زنگنه یادآور شد: چندی پیش مناقصه ای برای ساخت لوله های بدون درز برگزار شد که شرکت لوله سازی اسفراین به دلیل نداشتن شرایط، کنار گذاشته شده و شرکت دیگری برنده شد، اما با وجود اینکه این طرح 200 میلیون دلار ارزش داشت به دلیل نداشتن پول نتوانستیم عملیاتی کنیم.

برای خرید و سفارش باید مناقصه برگزار شود

وزیر نفت با تأکید بر اینکه برای خرید و سفارش باید مناقصه برگزار شود، گفت: خود مجلس تصویب کرده است که برای خرید باید مناقصه برگزار شود و نمی توان از طریق ترک تشریفات کالا را تهیه کرد.

زنگنه خاطرنشان کرد: حتی اگر یک شرکت توانمند ایرانی قادر به تولید کالایی باشد، ما نمی توانیم بدون مناقصه از آن کالا خریداری کنیم.

وی با بیان اینکه 10 گروه کالایی را برای داخلی سازی تعیین کرده ایم که تاکنون برای بسیاری از آنها قرارداد امضا شده است، گفت: لوله های سی. آر. ای، ساخت کمپرسور و توربین از جمله کالاهایی هستند که بومی سازی می شود.

وزیر نفت با خاطر نشان کردن اینکه شرکت لوله سازی اسفراین نیز تقاضاهایی دارد که منطقی است، گفت: به عنوان نمونه این شرکت اعلام کرده است لوله های آسیب دیده را برای تعمیر به آنها بدهیم که ما از آن استقبال می کنیم.

زنگنه ادامه داد: همچنین درخواست کرده است که در مقابل مطالباتش، لوله های فرسوده را تحویل بگیرد که دستور آن را نیز صادر کرده ام.

وزیر نفت با بیان اینکه سابقه من نشان داده که تا چه میزان به دنبال ساخت داخل بوده ام، افزود: من همه نوع کمکی می توانم به لوله سازی اسفراین ارائه دهم اما برای خرید محدودیت داریم و باید مناقصه برگزار شود.

طرح برندینگ جایگاه های عرضه سوخت

وزیر نفت با بیان این که طرح برندینگ جایگاه های عرضه سوخت باعث کاهش تصدیگری دولت می شود، گفت: برای اجرای طرح برندینگ 85شرکت تقاضا داده اند و انحصاری در طرح وجود ندارد.

نامدار زنگنه همچنین در پاسخ به سؤال حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر درباره غیرقانونی بودن طرح برندینگ بیان داشت: اکنون شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، بنزین را به جایگاهداران تحویل می دهد و پول آن به خزانه واریز می شود.

وزیر نفت با بیان اینکه 3 هزار و 500 جایگاه نفت و بنزین و 2500 جایگاه سی.ان. جی داریم، افزود: پس از واریز پول به خزانه، وزارت نفت برای پرداخت دستمزد جایگاهداران و کامیونداران باید از خزانه درخواست پول کند.

وی ادامه داد: تحویل بنزین و فرآورده های نفتی به این جایگاه ها اختلاف نظرهای بسیاری ایجاد می کند که کار را به دادگاه می کشد، اما اگر طبق مصوبه دولت نفت، بنزین، گازوئیل در محل انبار به جایگاهدار فروخته شود، اختلاف و دعواها کاسته می شود.

زنگنه تأکید کرد: اینکه گفته می شود مالکیت جایگاه ها با طرح برندینگ به خطر می افتد، درست نیست، این مسئله اختیاری است و واگذاری جایگاه ها به صورت اجبار انجام نمی شود.

وزیر نفت با بیان اینکه با طرح برندینگ کمیت و کیفیت سوخت، ایمنی جایگاه و ظاهر جایگاه نیز مورد توجه قرار می گیرد، ادامه داد: برای اجرای طرح برندینگ 85 شرکت تقاضا دادند و صلاحیت آنها بررسی شد، بنابراین انحصاری در کار وجود ندارد و شرکت های برند تنها می توانند سهم 20 درصدی در نظارت، سهم 30 درصدی در سطح استان و سهم 50 درصدی در سطح شهرستان داشته باشند که این به نفع کشور تمام می شود.

زنگنه درباره اینکه قانون به او اجازه ایجاد چنین طرحی را نداده است، گفت: طبق قانون نفت در سال 91، وزیر نفت اختیار مقررات و دستورالعمل ها در زمینه حسن انجام امور توزیع نفت و گاز و نظارت بر فرآیند تجارت نفت و گاز را برعهده دارد، بنابراین کار ما غیرقانونی نیست.

وزیر نفت در پایان تأکید کرد: طرح برندینگ باعث کاهش تصدیگری و هزینه های دولت می شود، هم پالایشگاه ها می توانند جایگاه داشته باشند، هم جایگاهدارانی وجود دارند که پالایشگاه ندارند، این طرح در واقع تشویقی است. برندسازی یا طرح ایجاد جایگاه های زنجیره ای چندی پیش با هدف ارائه خدمات کیفی همزمان با رقابت زایی به دستور صریح وزیر نفت کلید خورد. اکنون جایگاه عرضه سوخت در کشور به روشی سنتی اداره می شود و هدف از برندسازی، فاصله گرفتن از این روش سنتی و رسیدن به اصل مهم مشتری مداری است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

info@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی