شنبه, 20 مرداد 1397 - 13:54

نشانه های افول اعتبار رهبران کسب و کار

نیل به اهداف و کسب موفقیت، لزوماً ضامن بقای اعتبار رهبران کسب و کار نیست. رهبران موفق با درک هشدار های محیطی از سقوط خود پیشگیری می کنند.

ظهور و افول شرکت های بزرگ به واسطه درخشش و اشتباه رهبران آن ها امر غیر معمولی نیست. عده ای به آن سقوط ثانویه می گویند. در واقع قانون نانوشته ای در این مورد وجود دارد که آنچه که باعث موفقیت شده لزوماً به بقای آن کمک نمی کند. به عقیده جان هیلن، استادیار دانشکده کسب و کار دانشگاه جورج مانسون و مولف کتابچه تحولاتی در حال وقوع است؟ قبل از آن که عذرتان را بخواهند رهبری کسب و کارتان را تغییر دهید»؛ رهبران اغلب قربانی موفقیت خود می شوند. آن ها به منظور پاسخ به تغییرات، مدل های کسب و کار جدیدی تدوین می کنند، ولی فراموش می کنند که خود را نیز با وضعیت های جدید تغییر دهند.»

آنچه که باعث موفقیت رهبری شما شده است لزوماً همیشه به کار نمی آید. ایفای مسئولیت در رده های بالا مستلزم مهارت ، توانایی ، خط فکر و نگرش های جدید است. به عقیده هیلن متاسفانه رهبران هنگام مواجهه با چالش های جدید به جای تغییر نگرش، انرژی خود را صرف یافتن راه حل های کلیشه ای می کنند. درصد کمی از کسب و کار های سازمان یافته برای رشد رهبران شان برنامه حساب شده ای دارند. در نتیجه رهبران به منظور حفظ بهره وری مجبور هستند بار خود را به دوش کشیده و مهارت های ذهنی و فنی خود را ارتقا دهند.

مطلب مرتبط:باورهای محدودکننده ای که باعث شکست کسب و کار می شوند

۱-مجبور به بازطراحی اهداف خود نشده اید

اغلب رهبران از تغییر مسیر و تعیین اهداف جدید پس از نائل شدن به موفقیت های نسبی عاجز هستند. پس از تغییر شرایط و اضافه شدن افراد جدید به هیات مدیره استراتژی ها باید بازطراحی شوند. رهبران معمولا بر سیاست های خود پافشاری می کنند و تصمیم های یک جانبه ای می گیرند.

نیاز به استخدام نیروی جدید علامت مهمی برای درک بحران است. برای در امان ماندن از این تله های ذهنی، بهتر است جلسات همفکری عمومی با همه اعضای سازمان برگزار کنید. از آن ها بخواهید شرایط موجود را ارزیابی کنند. اعضای تیم مدیریتی را به باز طراحی اهداف و نگرش ها ی قابل درک برای سهامداران و سایر کارمندان تشویق کنید.

۲- اعضای تیم همکاری منسجمی در مسیر هدف ندارند

خطر پیش روی سازمان بعد از کسب موفقیت های نسبی، تمرکز اعضای تیم بر ارتقای شخصی و اهداف درون گروهی و به فراموشی سپردن اهداف و استراتژی های کلی مجموعه است. مهم ترین معیار ارزیابی تیم های حرفه ای توانایی اعضا در درک ماهیت وجودی مجموعه، اهداف آن و توانایی کار تیمی است. به عقیده هیلن مدیران کسب و کار باید به طور منظم جلسات رسمی و غیررسمی با اعضای تیم به منظور تقویت حس تعلق و هماهنگی بیشتر آن ها برگزار کنند.

۳- با افراد مناسبی در ارتباط نیستید

شرکت در جلسات غیرضروری پس از ارتقا به رده های بالاتر مدیریتی می تواند باعث اتلاف وقت مدیران شود. اگر گمان می کنید که افراد از دستور شما پیروی نمی کنند یا اگر مشغله بیش از حد مانع از برگزاری جلسات توجیهی با سهامداران می شود، باید نسبت به آینده مدیریتی خودتان نگران شوید. برای رهایی از این مخمصه برنامه های منظمی برای ملاقات با سهامداران بچینید، اما هدف این جلسات چیست؟ تمرکز اصلی شما باید شبکه سازی با افرادی باشد که بر آینده کاری شما تاثیرگذار هستند.

۴- قادر به فهماندن ماموریت و انگیزش کارمندان نیستید

اگر کارمندان تان علاقه ای به طرح ها و برنامه های شما نشان نمی دهند و یا وظایف جدید را با اکراه قبول می کنند، علامت دیگری برای خطر از دست دادن اعتبار رهبری است. به جای سرزنش دیگران و اتهام ناسازگاری به آنان، باید مهارت های ارتباطی خودتان را تقویت کنید و در واقع توضیح دادن به دیگران و توجیه آن ها را وظیفه خود بدانید. تا جای ممکن به جای انتقال یک طرفه دستورات، ارتباطات دوطرفه ای فراهم کنید. همیشه لحن مناسب ارتباط با هر فرد را درک کرده و بیشتر از آن چیزی که گمان می کنید برای فهماندن مطلب لازم است، توضیح دهید.

۵- اعتبارتان در حال از دست رفتن است

بعد از کسب موفقیت به منظور حفظ اعتبار به دست آمده باید همواره عملکرد فوق العاده ای از خود نشان دهید. در غیر این صورت کارمندان تان اهمیتی به رهنمود های شما قائل نخواهند بود و تقلای شما برای کسب موفقیت های بالاتر بی ثمر خواهد شد.

به عقیده هیلن رهبران کسب و کار باید تقویت ادراک و احساسات خود و اعتبارشان را تقویت کرده و احترام کارمندان را به دست آورند. پذیرفتن مسئولیت وظایف غیرانتفاعی و عام المنفعه به این امر بسیار کمک می کند.

۶- احساس سردرگمی و بلاتکلیفی دارید

با ایفای نقش در رده های بالاتر حفظ تمرکز و اشراف بر کار مشکل تر از قبل می شود. احساس سردرگمی و عدم اشتیاق به کار، زنگ خطر مهمی برای از دست دادن اعتبار شغلی است. برای اجتناب از این امر کار ها را بر حسب اهمیت آن ها اولویت بندی کنید. لازم نیست همه کار ها را خودتان انجام دهید. بعضی از آن ها باید به دیگران واگذار شوند و بعضی دیگر اصلا نیازی به انجام آن ها نیست و باید کنار گذاشته شوند. عمده وقت خود را برای کارهای حیاتی و تاثیرگذار اختصاص دهید. از همکاران باتجربه کمک بگیرید. بخش مهمی از وقت شما باید به مسئولیت های رهبری اختصاص یابد. برای کار های اجرایی، افراد شایسته زیادی هستند که می توانند به خوبی از پس انجام آن ها برآیند.

مطلب مرتبط:چالش ها و هزینه های رهبری سازمان

7- مهارت های رهبری خود را تقویت نمی کنید

بهترین رهبر کسی است که بتواند سایر رهبران را رهبری کند. اگر از تیم مدیریتی فعلی ناراضی هستید و اعتماد خود را به توانایی های آن ها از دست داده اید، احتمالا قدرت رهبری شما در سراشیبی سقوط قرار گرفته است. در این صورت باید هرچه سریع تر اصلاحات لازم در تیم مدیریتی را با قاطعیت انجام دهید. اهمیت و نقش خود را به دیگران نشان دهید. در کنار ریاست مجموعه، مسئولیت هدایت و مربی گری خود را فراموش نکرده و هیچ کدام را فدای دیگری نکنید.

هر معضل و بحرانی راه حل های منحصر به فردی دارد. شاید همه آن ها در مورد شما صدق نکند، اما اکثر آن ها در مواردی شباهت هایی نیز با هم دارند. اگر در مقام تصمیم گیر در جلسه ای، اطلاعات سایرین بیشتر از شما باشد، باید این زنگ خطر را جدی گرفته و رفتار و نگرش خود را اصلاح کنید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

info@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی