شنبه, ۷ مهر(۷) ۱۴۰۳ / Sat, 28 Sep(9) 2024 /
           
فرصت امروز

نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با تکذیب این موضوع که چین قصد بازگرداندن بدهی خود به ایران را ندارد، عنوان کرد: اینکه گفته می‌شود قرار نیست چین بدهی‌های خود را به ایران بازگرداند، حرف درستی نیست چون منطق اقتصادی ندارد. مجیدرضا حریری، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره صحبت‌های اخیر طهماسب مظاهری درباره وضعیت دارایی‌های ایران در چین و اینکه چین بعد از رفع تحریم‌ها بدهی‌های خود به ایران را پرداخت نخواهد کرد، گفت: وضعیت میزان بدهی چین به ایران موضوعی است که تنها وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نسبت به آن آگاهی دارند.

وی ادامه داد: اما آنچه من می‌دانم این است که میزان این بدهی رقمی حدود 18‌میلیارد یورو است که طی قراردادی به‌عنوان ضمانت فاینانس‌هایی که چین برای پروژه‌های ایران داده استفاده می‌شده است. این عضو سابق اتاق بازرگانی ایران افزود: درباره موضوع مازاد تراز تجاری و نفتی که به چین فروخته‌ایم و در ازای آن کالا وارد نکرده‌ایم، تنها بانک مرکزی به آن آگاهی دارد. حریری تصریح کرد: بخشی از این پول سهم صندوق توسعه بوده و بخشی دیگری از آن به وزارت نفت اختصاص دارد که معادل 14.5‌درصد است. در واقع اگر به طور متوسط 19‌درصد سهم صندوق توسعه باشد حدود 5 تا 6‌میلیارد سهم صندوق توسعه از این پول می‌شود و حدود 30‌میلیارد نیز سهم وزارت نفت است، همچنین بخش دیگر این پول‌ها مربوط به ذخایر ارزی است که بین 60 تا 70‌میلیارد بوده و ایران به محض جدی‌تر شدن تحریم‌ها از بانک‌های غربی خارج کرد.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین اضافه کرد: آنچه باقی می‌ماند رقمی حدود 30 تا 35‌میلیارد دلار بدهی چینی‌ها به ایران است که برخی صحبت‌های پیرامون آن در خصوص عدم بازگشت این پول‌ها به کشور به خوبی بیان نشده است. این عضو اتاق بازرگانی در پاسخ به اینکه آیا چین قصد بازگرداندن بدهی خود به ایران را دارد یا خیر؟ گفت: با توجه به اینکه مسیر بازگشت پول‌ها به حساب‌ها کاملا مشخص است، بنابراین امکان عدم بازگشت این پول از کشور چین وجود ندارد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/5TB3GAgx
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزکمک به خیریهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکس
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه