سه شنبه, 20 شهریور 1397 - 14:07

تاریخچه ای کوتاه از بازاریابی با روبات سخنگو

با وجود سر و صدای زیاد پیرامون روبات های سخنگو، به نظر می رسد آنها به تازگی وارد بازار شده اند؛ اما در حقیقت، چند سالی است که این روبات ها به کار گرفته می شوند. با این وجود، تکنولوژی به کاررفته در آن ها روزبه روز پیشرفت می کند.

با توجه به پیشرفت ابزارها، استفاده و ساخت روبات های سخنگو برای بازاریابان آسان تر شده است و مشتریان نیز به کار کردن با آن ها عادت کرده اند. روبات های سخنگو در سال های پیش رو، سبک بازی را برای بازاریابان تغییر خواهند داد؛ بنابراین درک تمامی جوانب مربوط به آن ها برای عقب نماندن از قافله بسیار مهم است.

در این مقاله، سایت 16best.net داده ها را از منابع مختلف جمع آوری کرده است. برای مثال، در سال 2015، ظرفیت بازار برای روبات های سخنگو 113میلیون دلار بوده است و برآوردها نشان می دهند که این رقم تا سال 2025 به حدود 1.23 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت ( با نرخ تجمعی سالانه معادل 24.3درصد).

همچنین برخی متخصصان معتقدند که تا سال 2029 و بر اساس سرعت رشد تکنولوژی و پلتفورم ها، تفاوتی میان صحبت با یک انسان و یا روبات وجود نخواهد داشت و این خود یک اتفاق بزرگ است. اجازه دهید تاریخچه روبات های سخنگو را بررسی و نکاتی را که باید، در مورد آن ها بیان کنیم.

مطلب مرتبط: کاربرد چت بات ها در بازاریابی کسب و کار

تاریخچه ای کوتاه از روبات های سخنگو

نقاط برجسته تاریخی این روبات ها به ترتیب زیر هستند:

• 1950: تست تورینگ توسط آلن تورینگ (Alan Turing) ساخته شد.

• 1966: اولین روبات سخنگو به نام الیزا توسط جوزف ویزنباوم (Joseph Weizenbaum) ساخته شد.

• 1972: پری، یک برنامه کامپیوتری بود که توسط دانشمند استنفورد، کنت کلبی (Kenneth Colby) مدلسازی شد و شاخصه رفتاری یک مریض متوهم شیزوفرنیک را داشت.

• 1981: روبات سخنگوی The Jabberwocky توسط برنامه نویس انگلیسی رولو کارپنتر(Rollo Carpenter) ساخته شد.

• 1985: روبات اسباب بازی بیسیم به اسم روبات سخنگوی تامی، که تمامی پیام هایی را که بر آن ضبط شده بود را تکرار می کرد.

• 1995: A.L.I.C.E توسط برنده جایزه نوبل، ریچارد والاس (Richard Wallace) ساخته شد.

• 1996: روبات هکس (Hex) که بر اساس الیزا و توسط جیسون هوچنز (Jason Hutchens) طراحی شده بود و جایزه لوبنر در سال 1996 را از آن خود کرد.

• 2010: Siri، یک دستیار شخصی هوشمند که به عنوان اپلیکیشن آیفون و قسمتی از سیستم عامل iOS عرضه شد.

• 2012: شرکت گوگل روبات سخنگوی Google Now را عرضه کرد.

• 2014: آمازون Alexa را منتشر کرد.

• 2015: فیس بوک روبات سخنگوی M، که به وسیله مسنجر قابل دسترسی است را عرضه کرد.

• 2016: گوگل از Google Home پرده برداری کرد.

روبات های سخنگو برای تجارت

اعتماد تجارت به روبات های سخنگو به طور مستمر و با امتحان کاربردهای مختلف آن ها در حال افزایش است. بر اساس داده های جمع آوری شده:

• 97درصد از تجارت ها معتقدند که روبات های سخنگو برای سالیان سال مورداستفاده قرار خواهند گرفت.

•75درصد از تجارتهایی که از آن ها نظرسنجی شده است، ساخت یک روبات سخنگو تا سال 2017 را در دستور کار خود قرار داده اند.

•67درصد تجارت ها معتقدند که بازده روبات های سخنگو تا 5سال آینده از اپلیکیشن های موبایل پیشی خواهد گرفت.

•80 درصد تجارت ها ادعا کردند که در حال حاضر و یا حداکثر تا سال 2020 از روبات های سخنگو استفاده می کنند.

با گذشت زمان، استفاده شرکت ها از روبات های سخنگو برای افزایش میزان فروش بیشتر و بیشتر می شود و دلیل اصلی آن اعتماد بیش از پیش مشتریان به آن هاست.

اعتماد مشتریان به روبات های سخنگو

به طور کلی، استفاده مشتریان از روبات های سخنگو به صورتی پایدار در حال افزایش است. برای 40درصد از مشتریان و مادامی که نیاز آن ها برطرف شود، کمک گرفتن از انسان و یا روبات تفاوتی ندارد. اما 48درصد از مشتریان ترجیح می دهند از طریق تماس تلفنی زنده با شرکت ارتباط برقرار کنند.

47 درصد از مشتریان احتمالاً از یک روبات سخنگو خرید خواهند کرد (Hubspot, 2017). به طور دقیق، افراد بین 26 تا 37سال با خرید تا سقف 675.89 دلار و افراد بین 37 تا 47سال با خرید تا سقف 490.45 دلار از یک روبات سخنگو مشکلی ندارند.

در قسمت های بانکی و امور سلامت، میانگین صرفه جویی در زمان با استفاده از روبات سخنگو، بیش از 4 دقیقه بیش از مرکز تماس های سنتی است و انتظار می رود تا سال 2022، شرکت ها با استفاده از روبات های سخنگو و به ازای هر تماس تلفنی، بین 50 تا 70 سنت صرفه جویی کنند. در کل انتظار می رود تا سال 2022 و در امور بانکی و سلامتی 8 میلیارد دلار صرفه جویی شود.

مثال هایی از دنیای حقیقی

در این قسمت به چند مثال از شرکت هایی که با استفاده از روبات های سخنگو به نتایج قابل تأملی دست یافته اند اشاره خواهیم کرد.

1. Amtrak به بازده سرمایه 800درصد رسید، رزروها را 25 درصد افزایش داد و پس از به کارگیری روبات سخنگوی Ask Jule در سال 2012، تعداد سؤال های پاسخ داده شده در سال را به 5 میلیون عدد افزایش داد.

2. صفحه های Lead پس از انتقال به Drift، CR خود را 36درصد افزایش دادند و 267درصد پیام ها به مکالمه تبدیل شدند.

3. روبات سخنگوی Winnie پس از راه اندازی در مسنجر فیس بوک، به میزان 72درصد کلیک از سوی کاربران رسید.

برداشت های نهایی

برخی از داده های این مقاله به یک تا یک و نیم سال پیش باز می گردند، اما به روشن شدن تصویر موفقیت های به دست آمده برای شرکت های بزرگ کمک می کنند؛ خصوصاً هنگامی که راه را برای تجارت های کوچکتر هموار می سازند تا با تلاشی کمتر تغییرات چشم گیری داشته باشند.

مطلب مرتبط: آیا باید از روبات های مدیریت حساب شبکه مجازی برای بازاریابی استفاده کنیم / بازاریابی : انسان در برابر روبات

به چند نکته بسیار مهم که باید در مورد این تکنولوژی به خاطر بسپاریم، اشاره خواهیم کرد:

1. در مورد اتفاقاتی که در حال رخ دادن هستند، درک کاملی به دست آورید. مطالعه خود را در مورد چگونگی استفاده شرکت ها از روبات های سخنگو افزایش دهید و نتایج به دست آمده از آن ها را بررسی کنید. این امر به شما در آمادگی و یا ساخت یک روش گفتمان جدید برای بازدیدکنندگان تجارت تان، کمک خواهد کرد.

2. کمپانی هایی را که به دنبال ساده سازی روبات های سخنگو برای استفاده در تجارت های کوچک هستند بشناسید. شرکت هایی مانند HubSpot و Drift شرایط را برای ساخت روبات های سخنگو، که توانایی و قدرت کار معادل یک انسان را دارند، توسط بازاریابان ساده و ساده تر می سازند.

3. آن ها را امتحان کنید! یک قهرمان را در شرکت خود، در راستای نوشتن یک استراتژی برای امتحان این روبات ها در سایت انتخاب کنید ( و یا خودتان آن قهرمان باشید!). این امر می تواند یک تجربه آموزشی عالی و یک راه جدید برای ساختن رابطه ای نو با بازدیدکنندگان باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی