جمعه, 16 شهریور 1397 - 15:57

5 روش برای ساخت لیست مخاطبان ایمیل

استفاده از ایمیل یکی از اجزای هر استراتژی بازاریابی است. ایمیل توانایی برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان را بدون استفاده از الگوریتم های درحال تغییر شبکه های اجتماعی و بدون هزینه اضافی برای تبلیغات، مهیا می سازد. اگر از بازاریابی قانونی با ایمیل استفاده می کنید، تمامی مطالب ارسالی باید با اجازه قبلی باشند. ارسال ایمیل هایی که مخاطبان ناخواسته آنها را دریافت می کنند و نشانه گذاری ایمیل ها به عنوان اسپم، نتیجه ای جز مسدود شدن ایمیل از طرف شرکت ارائه کننده در پی نخواهد داشت.

اما برای فرستادن ایمیل با اجازه قبلی، مشتریان باید لیست شما را امضا کنند. حال چگونه می خواهید آنها را برای حضور در لیست متقاعد کنید؟ در این مقاله به 5 استراتژی لازم برای ساخت لیست ایمیل اشاره خواهیم کرد؛ از جمله نوع درخواست ها، زمان و مکان درخواست و کارهایی که بعد از اضافه شدن مشتریان به لیست باید صورت پذیرند.

1. در قسمت های مختلف درخواست بدهید

فرم ثبت نام ایمیلی باید به راحتی برای افراد قابل رؤیت باشد. قرار دادن این فرم در پاورقی وب سایت شما هیچ توجهی را جلب نخواهد کرد. اکثر بازدیدکنندگان وب سایت ها تا انتهای صفحه را برانداز نمی کنند.

مطلب مرتبط:اجرای کمپین موفق ایمیل مارکتینگ

اما تنها قرار دادن فرم مربوطه در بالای صفحه وب سایت نیز کافی نخواهد بود. مشتریان در طول بازدید از وب سایت به قسمت های مختلفی سر خواهند زد، بنابراین برای به دست آوردن ایمیل های بیشتر، باید لینک فرم را در تمامی این قسمت ها قرار دهید، اما قرار دادن بیش ازحد لینک نیز تأثیر مطلوبی نخواهد گذاشت. عموماً بین 2 تا 4 مکان برای قرار دادن لینک ثبت نام ایمیل مناسب است. این مکان ها می توانند شامل موارد زیر باشند:

• صفحه اصلی وب سایت

• ستون کناری یک بلاگ

• قسمت درباره ما

• پایین صفحه های پربازدید

• قسمت ارتباط با بازدیدکنندگان

• سربرگ وب سایت

• به عنوان یک پاپ-آپ

همچنین لینک قسمت هایی که فرم ثبت نام ایمیلی در آنها وجود دارد را می توان در پست های وبلاگ و یا شبکه های اجتماعی قرار داد. در این مکان ها، شما می توانید درخواست های متعددی را برای ثبت نام ایمیل ارسال کنید، زیرا هر کدام از بازدیدکنندگان فقط برخی از پست ها را خواهند دید.

همواره برای به دست آوردن ایمیل های مشتریان، از یک استراتژی دومرحله ای استفاده کنید. استراتژی ثبت نام دومرحله ای به این مفهوم است که یک ایمیل تأیید برای مشترک های جدید ارسال خواهد شد تا از خواسته آنها برای اضافه شدن به لیست اطمینان حاصل شود. این قسمت به مشتریان نشان خواهد داد که شما به دنبال اجازه برای بازاریابی ایمیلی هستید و همچنین از اضافه شدن بات ها به لیست جلوگیری خواهد کرد.

2. برای مشترکین ایمیلی انگیزه تشویقی ایجاد کنید

اگر دلیلی برای ثبت نام مشتریان در لیست ایمیل وجود داشته باشد، تعداد افراد ثبت نام کننده بیشتر خواهد شد. در سال 2017، روزانه 269 میلیون ایمیل ارسال شده است و رقم تخمینی برای این امر در سال 2021، 319 میلیون ایمیل در روز است. صندوق ایمیل مشتریان شما همیشه پر خواهد بود و زمان کافی برای خواندن تمامی آنها را نخواهند داشت. اگر مشتریان در شرایط عادی ایمیل های بازاریابی و تبلیغاتی زیادی را دریافت می کنند، طبیعتاً مشتاق به ثبت نام برای ایمیل های بیشتر نیستند.

بنابراین اگر می خواهید مشتریان از شما استقبال کنند، نیاز به پیشنهادی دارید که برای آنها جذاب باشد. بهترین نوع مشوق در این زمینه به سبک فعالیت تجاری شما وابسته است. برخی از گزینه ها می توانند شامل موارد زیر باشند:

• کوپن نوشیدنی و یا دسر مجانی در رستوران شما

• کد تخفیف برای خرید بعدی
• ارسال مجانی برای خرید اینترنتی

• کد تبلیغاتی برای یک محصول مجانی به همراه خرید

• یک کتاب الکترونیکی، کتاب کار، اپلیکیشن و یا منابع دیگر
• یک کلاس آموزشی و یا تمرینی آنلاین

• و یا یک خبرنامه اختصاصی

برای به دست آوردن ایمیل های مشتریان، نیازی به گران قیمت و یا پرهزینه بودن این مشوق ها وجود ندارد، اما لازم است برای مشتریان ارزشمند باشند.

مطلب مرتبط: 20 راه برای جمع آوری بانک ایمیل

3. استفاده از صفحه مقصد برای جمع آوری لیست ایمیل

احتمال ثبت نام مشتریان در لیست ایمیلی، هنگامی که حواس شان به مطالبی دیگری پرت نشده باشد، بیشتر است. به همین دلیل استفاده از صفحه مقصد می تواند به جمع آوری هرچه بیشتر ایمیل ها کمک کند. صفحه مقصد به صفحه ای از وب سایت گفته می شود که تنها یک هدف را دنبال می کند. برای ساختن لیست ایمیل ها، صفحه مقصد باید مشتریان را برای ثبت نام متقاعد کند.

شما می توانید از صفحه مقصد برای افرادی که از طریق منابع خارجی، مانند منشن ها و یا از لینک های دیگر به وب سایت شما آمده اند استفاده کنید. همچنین می توانید از صفحه های مقصد در کمپین تبلیغاتی و کلیک های شبکه های اجتماعی بهره ببرید.

هنگامی که مشتریان برای شناخت بیشتر تجارت شما بر روی یک لینک کلیک کنند، مستقیماً به صفحه ای منتقل می شوند که از آنها به وسیله مشوق ها درخواست خواهد شد تا در لیست ایمیلی ثبت نام کنند. اگر از صفحات مقصد مختلف لینک ایجاد کنید، تمایل برای بازدید صفحه شما بیشتر خواهد شد. برای مثال، می توان مشتریانی را که به واسطه کلیک بر روی یک تبلیغ به وب سایت آمده اند را به صفحه ای متفاوت نسبت به افرادی هدایت کرد که از طریق شبکه های اجتماعی به وب سایت شما هدایت شده اند.

استفاده از صفحه مقصد مشخص برای گروه های متفاوت می تواند لیست ایمیلی را براساس سلایق، مشخصات و علایق مشتریان طبقه بندی کند. با در نظر گرفتن نیاز ها و سلایق مشتریان و کمپین های ایمیلی طبقه بندی شده، نرخ کلیک 100درصد بالاتر می رود.

4. پاسخگوی اتوماتیک راه اندازی کنید

ثبت نام مشتریان در لیست ایمیل شما نشان دهنده آن است که تجارت تان توجه آنها را جلب کرده است. ارائه آدرس ایمیل توسط مشتریان به این دلیل است که برای برخی از محصولات و یا خدمات شما هیجان زده هستند.

این دقیقاً همان فرصتی است که باید از آن برای متقاعد کردن مشتریان در استفاده از مشوق ها جهت بازدید از مغازه و یا خرید استفاده شود. در این بین اما، بیشتر صاحبان تجارت ایمیل های مشتریان را جمع آوری می کنند و برای چند هفته از آنها هیچ استفاده ای نمی کنند.

برای استفاده از هیجان مشتریان، باید از سرویس های ارائه شده برای ارسال خودکار مجموعه ای از ایمیل ها برای مشترکین جدید استفاده کرد. به این مجموعه عموماً سلسله پاسخگویی اتوماتیک می گویند. تعداد این ایمیل ها اغلب بین 3 تا 7 است که در طول چند روز یا چند هفته ارسال می شوند.

هدف اصلی سلسله پاسخگویی اتوماتیک، هدایت مشترکین جدید به سمت بازدید دوباره از وب سایت و دنبال کردن صفحه شما در شبکه های اجتماعی و به طورکلی ایجاد اعتماد است. به وجود آوردن یک مجموعه اتوماتیک ایمیل برای مشترکین جدید روابط شما را با آنها بهبود خواهد بخشید.

همچنین می توان به وسیله ایمیل های خوشامدگویی مشتریان را برای اولین خرید مقدماتی راهنمایی کرد. اینگونه پیشنهادات عموماً بسیار ارزان قیمت هستند و یا فقط هزینه ارسال در آن در نظر گرفته شده است. در واقع ارزش اصلی این کار ایجاد رابطه است. 60درصد از مصرف کنندگان ترجیح می دهند محصولات جدید را از برندی تهیه کنند که می شناسند و قبلاً از آن خرید کرده اند. با انجام چنین خرید های مقدماتی، احتمال خریدهای بزرگتر مشتریان در آینده افزایش خواهد یافت.

5. به صورت مستمر ایمیل ارسال کنید، اما نه پی درپی

ساخت لیست ایمیل تنها به مفهوم گرفتن ایمیل مشتریان نیست؛ بلکه به این معناست که آنها در لیست بمانند و احتمال حذف اشتراک محتمل نباشد.

سلسله پاسخگوی اتوماتیک می تواند اولین فرصت برای ایجاد توقعات مثبت حول بازاریابی ایمیلی باشد. اگر به دنبال کاهش از دست دادن مشترکین لیست ایمیلی هستید، ایمیل های خودکار طراحی شده باید حاوی پیشنهاداتی ارزشمند برای مشتریان باشند تا آنها را در انتظار ایمیل های بعدی از طرف شرکت نگاه دارند.

مطلب مرتبط:اعتبار سنجی ایمیل؛ فاکتور مهم در بازاریابی ایمیلی

تکرار بازاریابی ایمیلی یکی از نکات کلیدی در روند ساخت لیست ایمیل است. طبق یک نظرسنجی در سال 2016، 78درصد از مشتریانی که اشتراک خود را از لیست ایمیل تجاری حذف کرده بودند، تکرر زیاد اینگونه ایمیل ها را دلیل اصلی تصمیم شان اعلام کردند. از طرفی دیگر اگر مشتریان ماه ها ایمیلی از طرف شما دریافت نکنند، شما را فراموش و احتمالاً اشتراک شان را حذف خواهند کرد.

برای حفظ لیست ایمیل ها، باید برای مشترکین به صورت مستمر ایمیل ارسال شود، اما نه چندان مکرر که آنها را به عنوان اسپم (Spam) نشانه گذاری کنند. میزان تکرار ایمیل ها به تجارت و مشتریان شما بستگی دارد و ممکن است نیازمند برگزاری کمپین آزمایشی برای پیدا کردن تعداد بهینه باشد. بعضی اوقات ایمیل های هفتگی، ماهانه و یا تنها در زمان حراج بازخورد بهتری را خواهند داشت.

طبیعتاً برگزاری یک کمپین آزمایشی نیازمند کار مضاعف است، اما ارزشمند خواهد بود. ارسال ایمیل یکی از بهترین روش های بازاریابی است و 122درصد بازگشت سرمایه گذاری دارد. صرف زمان برای تهیه و حفظ لیست ایمیلی به واسطه فرصت ارتباط مستقیم با مشتری بدون شخص ثالث، سودمند خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی