شنبه, 10 شهریور 1397 - 15:43

7 اشتباه تحقیقات بازار مصرف که باید از آنها اجتناب کرد

من چند ماه پیش در یک کنفرانس شرکت کردم و در حال صحبت با برندهای جدید بودم که ناگهان اتفاق عجیبی رخ داد. من با 4 کارآفرین صحبت کردم و 3 نفر از آنها هیچ نوع تحقیقی بر روی بازار انجام نداده بودند و نفر چهام با افتخار در مورد ساعت ها جست وجو در گوگل و کسب اطلاعات رقبا توضیح می داد. نیاز به دانش، به این شکل، گاهی در عجیب ترین شرایط مشاهده و احساس می شود. خواهر من، یک محقق حرفه ای بازار است و با برندهای بزرگ نظیر تارگت (Target) و استارباکس (Starbucks) همکاری می کند و به شرکت های کوچک نیز مشاوره می دهد.

من و او صحبت های بسیار زیادی در رابطه با بزرگ ترین اشتباهات هنگام انجام تحقیقات انجام داده ایم، به خصوص هنگامی که مردم و افراد مبتدی در حال آماده سازی شرایط برای عرضه یک محصول جدید هستند. مهم نیست که شما در حال عرضه اولین یا دهمین محصول خود هستید، ما تضمین خواهیم کرد که شما مرتکب این اشتباهات به ظاهر ساده و پیش پا افتاده نخواهید شد. بدون مقدمه چینی به سراغ بزرگ ترین اشتباهات هنگام انجام تحقیقات خواهیم رفت.

1- تنبلی و به تعویق انداختن تحقیقات

من می دانم که سر شما شلوغ است و پول زیادی هم ندارید و همچنین آماده ورود به بازار هستید. این جمله دائما در ذهن شما تکرار می شود: «من فقط باید وارد بازار شوم.» اینجا مرحله است که شما باید کمی مکث کنید و مراحل بعدی را در نظر بگیرید. چنانچه محصول اشتباهی را به بازار عرضه کنید، زمان بندی هیچ اهمیتی نخواهد داشت. شما می توانید با کمی کاهش سرعت و تفکر و انجام تحقیق، هزینه های خود را به شدت کاهش دهید. شما باید از احساس، نظر و تفکر مشتری در رابطه با محصول آگاه باشید. این مرحله را از یاد نبرید.

مطلب مرتبط:اهمیت تحقیقات بازار

2- تمام کارها را به تنهایی انجام ندهید

هرگز مرتکب این اشتباه نشوید. هنگامی که تا این اندازه به بازار نزدیک شده اید، به شدت در معرض خطر قرار خواهید گرفت. این فرزند شماست، شما به آن تعلق خاطر دارید و این احساسات، قدرت تصمیم گیری و تفکر را از شما سلب خواهند کرد. به یکی از دوستان متخصص خود و یا یک مشاور مراجعه کنید. وضعیت را از دیدگاه آن ها بسنجید. چنانچه به دنبال اطلاعات صحیح و صادقانه هستید حتما از یک متخصص و کارشناس مشورت بگیرید.

3- پرسش سوالات اشتباه

سوالاتی نظیر: «شما چه دوست دارید؟ از چه چیزی متنفر هستید؟» بسیار عالی هستند ولی خالی از عیب و ایراد نیستند. شما در مورد چرا و یا احساسات هیچ اطلاعاتی ندارید و به یک تصویر کلی نیاز خواهید داشت. احساس شما چیست؟ به چه چیزی فکر می کنید؟ اکثر افراد در تحقیقات گم می شوند و زمینه را از یاد می برند. آیا شما مصرف کننده را می شناسید؟ آن ها به چه چیزی اهمیت می دهند؟ تمام این موارد در محصول و جایگاه آن در زندگی مشتری خلاصه خواهند شد. چنانچه سوالات اشتباهی بپرسید، تحقیق نیز بی فایده خواهد بود.

4- نادیده گرفتن تحقیقات رقابتی

شما هرگز نباید این بخش اساسی و حیاتی را نادیده بگیرید. شناسایی رقبا و ارزیابی استراتژی های آن ها، جهت تعیین نقاط ضعف و قوت، در مقایسه با محصولات و خدمات شما بسیار حائز اهمیت خواهد بود. تنها شناسایی رقبا کافی نیست. اشتباه نکنید، رقابت خوب است ولی شناسایی ویژگی ها و قدرت ها بی نهایت باارزش خواهد بود.

5-عدم استفاده از دانش افراد مختلف

برای ارزیابی کمّی، شما به حداقل به بازخورد 500نفر با سن، جنسیت و سلیقه های متفاوت نیاز خواهید داشت. شما نه تنها باید با تمام مشتریان احتمالی خود صحبت کنید، بلکه به این کار نیاز دارید و در غیر این صورت تحقیق شما کیفی خواهد بود. شما باید با حداقل 25 تا 30 نفر، یا به صورت اینترنتی و یا تلفنی، صحبت کنید. شما به نظرات و پیشنهادات مختلف نیاز دارید تا به این ترتیب از مسیر حرکت خود و نحوه توسعه محصولات مطمئن شوید.

6- بی توجهی به پیگیری

پیگیری، پیگیری، پیگیری! شما به دلیل تغییرات بازار، تغییرات افراد، تغییرات رنگ و تغییرات الگوها به تحقیق نیاز خواهید داشت. تمام این موارد با نحوه تعامل مردم با محصول شما، احساسات آن ها و همچنین تصمیم خریدشان در ارتباط است. به همین دلیل به تحقیق و پیگیری نیاز دارید. تحقیقات را هرگز متوقف نکنید. شما باید حداقل یک بار در سال تحقیقات خود را انجام دهید ولی حالت ایده آل، حالت فصلی است.

7- ترس از ادامه

ادامه، ادامه، ادامه! برخی افراد پس از انجام تحقیق، هرگز آن را ادامه نخواهند داد. اجازه ندهید که ترس مانع پیشرفت شما شود. اکثر افراد به دلیل ترس موفق نخواهند شد. «نظر مردم چه خواهد بود؟؟» منتظر بازگشت مشتری نباشید. سریع باشید. ایمیل بفرستید. با ارائه پرسش های صحیح، بازخوردی مناسب دریافت کنید. مردم صادق هستند و نظرات خود را خواهند گفت. شما باید بدانید. اجازه ندهید که ترس مانع کار شما شود.

مطلب مرتبط:اصول تحقیقات بازار

بهترین باشید

هیچ راه میانبری وجود ندارد. شما به تحقیقی جامع و به دور از تعصب نیاز دارید. ارائه پرسش های مناسب به افراد مناسب و کافی باعث هموارسازی راه شما خواهد شد و این مورد به توسعه و فروش محصول محدود نخواهد شد و مواردی مانند تبلیغات، بازاریابی، ساخت برند و در نهایت فروش محصولات جهت کسب درآمد را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی