جمعه, 15 تیر 1397 - 16:25

5 روش برای افزایش قیمت ها بدون از دست دادن مشتریان

شرکت آمازون در ماه آوریل بیان کرد که قصد دارد هزینه اشتراک سالانه خود را از 99 دلار به 119 دلار افزایش دهد. کمتر از دو ماه است که این افزایش 20 دلاری اعمال شده است که البته زمان زیادی نیست. خصوصا که برای مشتریان امکان برخورداری از «دو روز ارسال رایگان» و دسترسی آنلاین به برنامه های تلویزیونی، فیلم، موسیقی و حتی برنامه های ورزشی را فراهم می آورد. هنوز هم فضای اینترنت از نظرات و شکایات کاربران پر است.

چنین واکنش های شدیدی برای ترساندن کسب و کارهای کوچک از بالابردن قیمت ها، کافی است. افزایش هزینه های نیروی کار، انرژی و قرض و وام بسیاری از صاحبان کسب وکارهای کوچک را بر آن داشت تا به هر ترتیبی شده، هزینه های خود را کاهش دهند.

اما نیاز نیست شما هم همین راه و روش را دنبال کنید. در اینجا پنج تاکتیک برای افزایش قیمت ها ارائه شده است:

1- روراست باشید

بسیاری از مصرف کنندگان و همین طور صاحبان کسب و کار تمایل دارند تا به میزان بیشتری برای خدماتی که ارزشش را دارد، بپردازند. برای مثال، فروشگاه لباس Everlane با افزایش میزان تعهد خود نسبت به استفاده از رویکردهای اخلاقی در کارخانجات و پارچه های بادوام موفق شده است. در نتیجه این شفافیت که مرتبط با سیاست های قیمت گذاری است، Everlane نسبت به رقبای خود می تواند قیمت های بالاتری را برای اجناسش در نظر بگیرد.

به صلاحدید خود و کسب وکارتان قیمت ها را بالا برده و امید دارید که مصرف کنندگان متوجه چنین تغییراتی نشوند؟ البته که آنها متوجه می شوند و اگر صادقانه به آنها بگویید که بالا رفتن قیمت ها به خاطر افزایش دستمزد کارکنان تان و به مراتب بهبود کیفیت زندگی شان است، به احتمال بیشتری این افزایش نرخ قیمت ها را می پذیرند.

مطلب مرتبط:دلایل از دست دادن مشتری و راهکارهایی برای رفع آن

2- قیمت ها را به تدریج افزایش دهید

یک راه آسان برای افزایش قیمت ها بدون از دست دادن مشتریان قدیمی این است که قیمت ها را تنها برای مشتریان جدید خود بالا ببرید. اما این احتمال وجود دارد که مشتریان جدید با آگاه شدن از تفاوت قیمت ها، تمایل خویش را نسبت به محصولات شما از دست بدهند. می توانید از آمازون الگو بگیرید. این شرکت به کاربران اصلی خود این اجازه را داده است که تا ماه ژوئن حساب های کاربری خویش را با قیمت سالانه 99 دلار شارژ کنند. پس از آن این کاربران نیز مثل بقیه باید برای شارژ حساب کاربری خود 119 دلار بپردازند. (هدف بلند مدت شما این خواهد بود که همه مشتریان قیمت بالاتری را بپردازند.)

3- زمانبندی درستی داشته باشید

به تازگی با حجم عظیمی از نظرات منفی مواجه شده اید؟ یا نظر منفی یک کاربر آنلاین توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است؟ یا اینکه محبوبیت تان خدشه دار شده است؟ هنگامی که چنین شکایاتی در مورد محصولات تان وجود دارد نباید قیمت ها را افزایش دهید، بهترین زمان برای افزایش قیمت ها، هنگامی است که عمده مشتریان و مصرف کنندگان کالاهای تان ارضا شده اند. به عمل آوردن همه پرسی از مشتریان، پیش از سیاست گذاری های افزایش قیمت، می تواند در فهم میزان رضایت آنها از محصولات و خدمات شما کمک حال باشد. اگر با نارضایتی خاصی مواجه شدید، باید پیش از افزایش قیمت ها، آنها را برطرف کنید.

4- قیمت ها را به پشتوانه خدمات الحاقی افزایش دهید

آیا تابه حال به هنگام خریدن یک وسیله الکترونیکی به خریداری گارانتی، خدمات ارتباطی، باتری یا وسایل جانبی مجبور شده اید؟ اگر کالاها یا خدمات الحاقی داشته باشید که باب میل بازار هدف باشد، می توانید قیمت ها را کمی افزایش دهید.
برای مثال، من رستوران های بسیاری را دیده ام که در ازای مبلغی اضافه به ساندویچ مرغ و سالادهای شان، آووکادو اضافه می کنند. اگر در منوی خود سالاد سزار به قیمت 10 دلار و 95 سنت دارید، می توانید قیمت آن را به 9 دلار و 95 سنت کاهش دهید، ولی در ازای آن گزینه هایی از قبیل مرغ 2 دلاری، میگو 3 دلاری و سالمون 4 دلاری را برای سالاد در نظر بگیرید. حال مبنی بر انتخاب مشتری، سالاد سزار قیمتی برابر با 11.95، 12.95 یا 13.95 دلار دارد.

گزینه دیگر این است که قیمت کالاها و خدمات اصلی تان را ثابت نگاه دارید، ولی در عوض قیمت نسخه های الحاقی را افزایش دهید. به جای افزایش قیمت غذای اصلی، قیمت نوشیدنی های خود را زیاد کنید. چراکه اکثر مشتری ها به آن توجهی نمی کنند.

5- محصولات، خدمات یا حتی مشتریان غیرسودمند را حذف کنید

این روشی معقول برای افزایش قیمت ها نیست، اما می تواند تاثیر مشابهی داشته باشد. به امور مالی خود توجه داشته باشید و ببینید که کدام دسته از کالاها یا خدمات تان پایین ترین حاشیه سود را دارند. حذف پیشنهادات و گزینه های کم سود، قابلیت و توانایی تولیدتان را افزایش داده و به شما زمان بیشتری برای تمرکز بر بخش های پرسود کسب وکارتان می دهد.

آیا مشتری دارید که مبلغی پایین تر از عرف پرداخت کرده و خواهان زمان و تلاش به نسبت بیشتر است؟ این بیشتر در مورد کسب و کارهایی اتفاق می افتد که بر ارائه خدمات تمرکز دارند. به هرحال وقتی که کسب و کارتان رشد می کند، این دست از مشتریان بیش از پیش سودمندی خویش را از دست می دهند، چرا که زمان و تلاش بسیاری را به خود اختصاص داده و آورده مالی چشمگیری ندارند. سعی کنید قیمت ها را برای این مشتریان افزایش دهید، اگر موافقت نکردند آنها را از چرخه خدماتی خود حذف کنید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی