جمعه, 15 تیر 1397 - 13:01

شِنُفت اجتماعی چیست؟

کسب و کارهای کوچک استقبال بالایی از شبکه های اجتماعی دارند و استفاده های مختلفی از این شبکه ها می کنند. از عرضه محصولات جدید به صورت آنلاین گرفته، تا فروش از طریق اینستاگرام، ارائه خدمات مشتری و حتی شنیدن نظرات مشتریان.

با گوش کردن به شبکه های اجتماعی می توان به افراد مطلوب در زمان مناسب و از طریق محتوای درخور دسترسی داشت.

شنفت شبکه های اجتماعی در مقابل نظارت شبکه های اجتماعی

افراد اغلب تصور می کنند شنفت اجتماعی (Social Listening) همان نظارت شبکه های اجتماعی (Social Media Monitoring) است و این دو فرقی با هم ندارند. اما این دو مفهوم در عین شباهت، دو مقوله متفاوت هستند. به گفته تیلور کینکید (Taylor Kincaid)، متصدی شبکه های اجتماعی در مؤسسه بازاریابی و تبلیغات دیجیتال آنلاین آپتیمیزم (Online Optimism)، نظارت شبکه های اجتماعی عبارت است از پاسخ دادن به نظرات و سؤال های مطرح شده در پروفایل های شبکه های اجتماعی.

نظارت شبکه های اجتماعی به مثابه یک عمل روزانه است، یعنی با تحت نظر گرفتن اعلانیه ها به نظرات و سؤالات پاسخ می دهید. اما شنفت شبکه های اجتماعی، چشم انداز کلانی از گفته های افراد در این شبکه ها است.

ریچل ساموئلز (Rachael Samuels)، مدیر شبکه های اجتماعی در شرکت نرم افزاری اسپروت سوشال (Sprout Social)، می گوید: «نظارت شبکه های اجتماعی و شنفت شبکه های اجتماعی دو راهکار متمایز قابل استفاده برای برندها هستند. اصطلاح رایجی در این باره هست که می گوید: نظارت، درختان را نشان می دهد و شنفت، جنگل را.»

به گفته ساموئل، شنفت اجتماعی چشم انداز گسترده تری از ترندهای صنعت و احساسات مشتری در اختیار ما قرار می دهد که شاید تأثیر مستقیم یا غیرمستقیمی روی برند ما داشته باشد.

او می گوید: «شنفت اجتماعی ترندها و فرصت هایی را برای برندها شناسایی می کند که احتمال از قلم افتادن شان زیاد است. . . اما معمولا در راهبردهای کلان برندها از این مقوله غفلت می شود.»

مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

شنفت شبکه های اجتماعی چه اهمیتی دارد و برندها چگونه می توانند این مقوله را به کار بندند؟

شنفت شبکه های اجتماعی مهم است. از این طریق پی به چیزهای ارزشمندی در خصوص برند و مشتریان و صنعت خود می برید. با شناسایی ترندهای آنلاین، می توان راهبردهایی پیاده کرد تا محصولات و خدمات خود را همراستا و هماهنگ با این ترندها عرضه کرد.

به گفته امیلی مکرینولدز (Emily McReynolds)، مدیر شبکه های اجتماعی در شرکت بازاریابی دیجیتالی پشن دیجیتال (Passion Digital)، «از جمله کارهایی که می توان در این راستا انجام داد، تولید محتوای مدنظر مشتریان، نظارت بر سلامت برند شرکت خود یا رقیب و الهام گرفتن از ترندها برای راه اندازی کمپین های بازاریابی نوین است.»

در ادامه راهکارهایی برای تبلیغ و تحکیم برند از طریق شنفت اجتماعی ارائه می شود.

شناخت رفتار و عادات مخاطبان در کانال های اجتماعی مختلف. مثلا شاید دیدید مخاطب تان با محتوای ویدئویی کوتاه ارتباط بیشتری برقرار می کند تا محتواهای طولانی. از این بینش استفاده کنید و راهبرد خود را مطابق با آن تنظیم کنید. به توصیه کینکید، به جای بارگذاری ویدئوهای طولانی، همان ویدئو را به ویدئوهای کوتاه تر تقسیم کنید و بارگذاری کنید.

مکرینولدز هم با این توصیه موافق است و می گوید: «تحلیل داده های پیشینی کمک می کند محرک ها و بازدارنده های درگیری مخاطب را شناسایی و بر مبنای آن محتوای خود را تولید کرد. شرکت ها با شنفت اجتماعی می توانند منشن های خدمات مشتریان را تحت نظر بگیرند و این منشن ها هم در آبروی برند تأثیرگذار هستند.»

ردگیری سلامت کلی برند. با استفاده از شنفت اجتماعی می توانید به تصور مردم از تمامیت برند خود پی ببرید. به کمک این اطلاعات می توان مشکلات و حساسیت های بالقوه را شناسایی و مرتفع کرد.

تدوین کمپین های جدید. با گوش دادن به مکالماتی که مشتریان پیرامون برند شما دارند می توان خلأها و فرصت های بازار را شناسایی و از آنها بهره برداری کرد.

بسترهایی همچون هوتسوییت (Hootsuite)، اسپروت سوشال (Sprout Social) و توییتریچ (‎TweetReach)‎ ابزارها و آمار تحلیلی مختلفی به منظور به کارگیری شنفت اجتماعی ارائه می دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ابزارهای بازاریابی شبکه های اجتماعی می توانید راهنمای مجله بیزنس دیلی نیوز را مطالعه کنید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی