چهارشنبه, 13 تیر 1397 - 13:30

چرا بازاریابان باید با کمک یکدیگر حرفه بازاریابی را به یک حرفه جذاب تبدیل کنند

طبق نظر تعدادی از مسئولان ارشد بازاریابی و کارشناسان آکادمیک، برای جلوگیری از بروز مشکلاتی در روند استخدام برندها در آینده، باید یک تلاش مستمر و یکپارچه در سطح صنعت در راستای فروش جذابیت های بازاریابی به مدارس و دانشگاه ها صورت گیرد.

طبق یکی از تحقیقات گسترده هفته بازاریابی (Marketing Week) در اوایل امسال، تنها حدود 3درصد از دانشجویان به بازاریابی به عنوان یک گزینه شغلی بسیار جدی فکر می کنند. نبود آگاهی، نظرات منفی و درک محدود از بازاریابی، دلایل اصلی محبوبیت پایین این حرفه هستند.

به نظر شرکت کنندگان در همایشی که توسط هفته بازاریابی و با هدف بررسی موارد لازم جهت جذب استعداد برگزار شده بود، ما راهی طولانی در پیش داریم.

به گفته پیپا گلوکلیچ (Pippa Glucklich)، یکی از مدیران شرکت دنتسو ایجیس (Dentsu Aegis)، ما به رویکرد هماهنگ نیاز خواهیم داشت.

مطلب مرتبط: ویژگی های تیم بازاریابی حرفه ای

«به نوآوری های بیشتری در سطح صنعت نیاز داریم. شرکت های بسیاری مشغول کار خود هستند. شرکت ما نیز مشغول فعالیت است، ما به مدارس مناطق محروم می رویم و ایده های خود را مطرح می کنیم، اما این روش کار ماست و شاید سایر شرکت ها از روش های دیگری استفاده کنند.»

به گفته مدیر ارشد بازاریابی شرکت بی تی (BT)، زید القصاب، شرکت های بزرگی مانند این شرکت عمق و وسعت حرفه بازاریابی را نشان می دهند: «ما دارای شغل هایی در بازاریابی، ارتباطات، روابط عمومی، اسپانسرشیپ و رسانه هستیم. تمام پست ها و مقام های حرفه بازاریابی در شرکت ما وجود دارد. شرکت های بزرگ فعال در حوزه بازاریابی دارای مزیت بزرگی هستند، ما باید فقط روی فروش بهتر تمرکز کنیم.»

کارشناس آموزش و مشاوره دانشگاه باکینگهام شایر، سر آنتونی سلدون (Sir Anthony Seldon)، از تعداد پایین دانشجویانی که بازاریابی را به عنوان یک شغل جدی در نظر داشتند، «شگفت زده» شده بود، زیرا بازاریابی و تبلیغات در زمان تحصیل او در دانشگاه به عنوان یکی از برترین و معتبرترین شغل های کشور شناخته می شد.

هم او و هم گلوکلیچ بر اهمیت افزایش تنوع افراد تازه وارد تأکید دارند.

سلدون اضافه می کند: «این یک شغل بی نظیر است. شما باید در مورد فرصت های این حرفه بیشتر صحبت کنید و از تمام دانشجویان، صرف نظر از نژاد و اصلیت و رنگ پوست، دعوت به عمل آورید، زیرا استعدادهای پرورش نیافته بی شماری در تمام نقاط دنیا وجود دارد که باید دعوت به کار شوند.»

صحبت از نقش بازاریابی در شرکت ها نیز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. ما باید بازاریابی را در تجارت نیز تبلیغ کنیم. تمام کارمندان شرکت باید از اهمیت این فعالیت مطلع شوند. متأسفانه در شرکت ها به این مسئله چندان توجه نمی شود. با این کار شاید حتی استعدادهای سایر تیم ها را نیز به سمت مجموعه خود جلب کنید.

طبق یک نظرسنجی از حاضران در رویداد، حدود نیمی از آنها (49درصد) معتقد بودند که برنامه های آموزشی مدارس، بهترین روش برای افزایش جذابیت حرفه بازاریابی هستند. ارائه مشاوره از سوی مدیران ارشد در جایگاه دوم (21درصد) و کمپین های افزایش آگاهی نیز در جایگاه سوم قرار داشتند.

نیاز به توسعه و آموزش کارمندان نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. قصاب معتقد است چارچوبی که یادگیری مداوم را ممکن می سازد، باعث پیشرفت حرفه ای و شخصی فرد نیز خواهد شد و شرکت ها قطعا به چنین چارچوبی نیاز دارند.

شرکت ها باید از حداکثر توان فرد استفاده کنند و چنانچه شما این اجازه را به آنها بدهید، اتفاقات فوق العاده ای رخ خواهد داد. اگر در یک شرکت مانند بی تی، با حدود 1000 بازاریاب، افراد تنها یک درصد پیشرفت کنند، گویی که 10 نیروی جدید استخدام شده است و این بی نظیر خواهد بود. فراتر از این مسئله، به دلیل علاقه ذاتی انسان به یادگیری، هر چه فرصت بیشتری برای یادگیری در اختیار افراد قرار دهید، بیشتر این رشد شخصی را احساس خواهند کرد، بیشتر به شما و شرکت متعهد خواهند شد و بیشتر در زندگی شخصی و حرفه ای خود پیشرفت می کنند.

مطلب مرتبط: برای موفقیت حرفه ای، باید شخصیت خود را بازاریابی کنید

سلدون اضافه می کند: «من عمیقا معتقدم که این ذات انسان است و شما باید پنجره ای رو به این دنیا برای آنها باز کنید. بزرگ ترین دروغ، این است که یادگیری و آموزش از لحظه اتمام تحصیل ما در مدرسه یا دانشگاه متوقف می شود. این اعتقاد کاملا اشتباه است. بهترین افراد تا آخرین لحظه زندگی خود به دنبال یادگیری و افزایش دانش خود هستند. یادگیری فقط اطلاعات نیست. شما باید به دنبال دانش باشید و حتی دانش نیز بدون درک صحیح کافی نخواهد بود. در مرحله بعد با بینش مواجه خواهید شد و بینش بهترین و قدرتمندترین سلاح شما خواهد بود. با افراد دانا کار کنید تا از انرژی، انگیزه و اشتیاق آنها لذت ببرید.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی