سه شنبه, 12 تیر 1397 - 14:58

4 روش برای عبور از میان هیاهو و جلب توجه مشتریان

برندها لازم است که نیازهای مخاطبان خود را پیش بینی کنند.

ما در دنیایی از توجهات نصفه و نیمه زندگی می کنیم، لحظاتی بسیار کوتاه و زودگذر که از میان تکه شیشه هایی در اندازه های مختلف به اشتراک گذاشته می شود. درباره 10 دقیقه اول صبح خود فکر کنید. آیا تلویزیون را روشن می کنید؟ آیا در حال روشن کردن گوشی همراه خود، وضع آب و هوا را از الکسا (Alexa) می پرسید؟ چندتا اپ را باز می کنید؟ چند برند شما را انتخاب کرده اند؟ و چندتا از این بردها را به خاطر می آورید؟

روزهایی که صاحبان برند و بازاریابان می توانستند آگهی یا تبلیغات تلویزیونی خلق کرده و انتظار توجه کامل مخاطبان را داشته باشند، مدت هاست که به پایان رسیده است، چرا که هیچ کس دیگر برنامه های تلویزیون را با توجه کامل تماشا نمی کند. ما همزمان با تماشای تلویزیون، در گوشی های مان وبگردی می کنیم و با همسر یا دوستمان به گفت وگو می پردازیم. ما تبلیغات را نادیده می گیریم، از مسدودکننده های تبلیغات استفاده می کنیم و از لحظاتی که بیش از همه نیازمند توجه ماست، به سرعت عبور می کنیم. در این نمای پرجنب وجوش رسانه ای، صاحبان برند و بازاریابان چگونه در زمان حواس پرتی مخاطبان شان، پیام خود را با موفقیت انتقال می دهند؟

نایاب شدن توجه تمام و کمال، به الگوواره جدیدی پیرامون نحوه برقراری ارتباط ما با مشتریان نیاز دارد. با اینکه توجه نصفه و نیمه بیداد می کند، توانایی ما برای دسترسی به مخاطبان مورد نظر با پیام مناسب و در لحظه مناسب رشد فزاینده ای داشته است. شخص عادی روزانه 80 بار گوشی خود را چک می کند و از آنجا که مردم تقریبا در هر لحظه از وقت آزاد خود با فرمت های متفاوت رسانه ها تعامل دارند، ما هم اکنون در طول روز بسته به شرایط مناسب، از صدها فرصت برخورداریم تا با پیامی ارزشمند به مخاطبان دست یابیم. با این حال اگر صاحبان برند قرار باشد از میان این همه هیاهو عبور کنند، مورد احترام باقی بمانند و بر کسب و کار تأثیر گذارند، می بایست این چالش را به شیوه ای متفاوت پیش ببرند.

مطلب مرتبط: چند روش ساده برای جلب توجه مشتری

در همه جا حضور داشته باشید

برندها لازم است در همه جا حضور داشته باشند تا توجه مصرف کنندگان را در لحظات گذرا حتی به صورتی اندک، به خود جلب کنند. ایجاد محتوای بومی که از همه نوع فرمتی حمایت می کند، منجر به فرصتی می شود که به مخاطبان خود در زمانی دسترسی داشته باشید که آماده گوش دادن هستند. اگر مخاطبان در توئیتر حضور دارند، لازم است شما هم در توئیتر باشید. اگر در اینستاگرام حضور دارند، لازم است در اینستاگرام باشید. در فیس بوک، یوتیوب، تلویزیون و هر پایگاه جدیدی حاضر باشید. مسئله حضور در آنجا طی انتظار سه دقیقه ای برای مترو یا پخش آگهی یک نمایش تلویزیونی محبوب است، ولی این کار شامل فیس بوک نمی شود، چراکه مخاطبان تصمیم گرفتند گوشی خود را چک کنند.

در خدمت باشید اما کنترل نکنید

برندها دیگر قادر به کنترل مخاطبان خود نیستند و باید در همان جایی که مخاطبان حضور دارند، با ارائه همان چیزی که می خواهند و در زمان مورد نظر به آنها خدمت کنند. اگر صاحب برندی هستید که یک محصول را تولید می کنید و منحصرا در وب سایت خود به فروش می رسانید و با فروش محصول در آمازون نگران کاهش فروش خود هستید، باید قبول کنید که مشتریان اهمیت نمی دهند که شما در وب سایت خود درآمد بیشتری کسب می کنید.

اگر یک مشتری در آمازون به دنبال محصول شما می گردد، انتخاب خودشان بوده که در آمازون خرید کنند، اعم از اینکه برای شان راحتی کار مهم است، عضو ممتاز هستند یا اینکه به باتری و لیسک آشپزی و محصول شما نیاز دارند. دلیلش اهمیت ندارد. اگر مشتریان به دنبال محصول شما بگردند و شما آنجا حاضر نباشید، محصول بهتر بعدی را خریداری می کنند: محصولی که در زمان نیازشان، آماده خدمت بوده است. مسئولیت شما که صاحب برند هستید، خدمت به مشتری در پایگاهی است که وی آنجا در حال خرید یا بررسی محصولات است.

ویمئو (Vimeo) اخیرا یک قابلیت انتشار در رسانه های اجتماعی را وارد بازار کرد که به جامعه خلاقش امکان می دهد با فشردن یک دکمه، ویدئوهای خود را در چندین پایگاه - از جمله یوتیوب، فیس بوک و توئیتر - منتشر کنند. با اینکه میسر کردن این نوع قابلیت برای یک پایگاه پخش ویدئو، امری غیرعادی است، خالقان محتوای ویدئویی مسئولیت دارند در همانجایی که مخاطبان حضور دارند و نه در جایی که خودشان دوست دارند، به آنها دسترسی پیدا کنند. هدف ویمئو، خدمت به جامعه خالقان است و اگر به آنها کمک نکند تا به مخاطبان خود در هر جایی دسترسی داشته باشند، آنگاه دیگر در خدمت جامعه اش نیست. در خدمت باشید، اما کنترل نکنید.

ارتباط مردم با برند خود را تسهیل کنید

صاحبان برند با تشخیص این موضوع که در لحظاتی که محصول برند در حال رقابت برای جلب توجه است، مردم با روش ها و فرمت های جدیدی با آن ارتباط برقرار می کنند، می بایست از سهولت اقدام کاربران اطمینان حاصل کنند. اگر به شخصی در گوشی همراه دسترسی پیدا کنید، قرار نیست که او زمانی را صرف پر کردن فرم های مختلف یا باز کردن چندین پنجره در اینترنت کند. شما می بایست فرصت هایی برای تعامل سریع خلق کنید که مانند بازاریابی ایمیلی تک کلیک (one-click opt-ins) یا سازوکارهای ارائه بازخورد، نشان دهنده منظورتان باشد. نیازی نیست هر تعاملی منجر به فروش شود و امکانش هم وجود ندارد، با این حال مشتریان در این لحظات ارتباط گذرا، کم کم پیام شما را به هم متصل می کنند.

یکنواخت عمل کنید

هر بازاریابی این ضرب المثل قدیمی را شنیده که باید پیام خود را پنج بار به شخصی نشان دهید تا در خاطرش بماند. با این حال در این عصر توجهات نصفه و نیمه، آیا پنج بار به 10 یا شاید 15 بار تبدیل شده است؟ صاحبان برند می بایست اطمینان حاصل کنند که همه چیز از لحن صدا گرفته تا گفت وگوها، طراحی و سبک، حتی در پایگاه هایی با هم همخوانی داشته باشند که دارای سطوح بسیار متفاوت از خلاقیت و کنترل پیام از اینستاگرام گرفته تا آمازون هستند. مخاطب شما با زمان محدودی که دارد، به تمامی روش های مشاهده همزمان شما نیاز دارد.

مطلب مرتبط:4 روش ساده برای جذب مشتری

با اینکه محدوده توجه ما کاهش و تعداد وسایل افزایش یافته است که برای جلب توجه رقابت می کنند، برای صاحبان برند هم فرصتی بی سابقه پیش آمده تا از طریق همان روش هایی که به اندازه نیازهای مخاطبان منحصربه فردند، با افراد گفت وگو کنند. چگونگی و روش گفت وگوی شما با مشتریان، باید مطابق با پایگاه ها و فضای کسب وکاری باشد که مردم آنجا در حال تعامل با محصول برندتان هستند. آن صاحبان برند که در این کار مهارت کسب کرده و در زمانی و با روشی که مخاطبان شان آمادگی اش را دارند، برای ارائه ارزش حضور دارند، همان هایی هستند که می توانند از میان این سردرگمی عبور می کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی