یکشنبه, 20 خرداد 1397 - 15:39

بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوایی عبارت است از خلق و توزیع محتوای آنلاینی که به منظور جذب و جلب توجه مشتری طراحی می شود.

برخلاف شیوه های سنتی بازاریابی، هدف از بازاریابی محتوایی، صرفا جذب مشتری یا تبلیغ و فروش مستقیم یک برند، محصول و یا خدمات ویژه نیست. درعوض، هدف از این نوع بازاریابی، تغییر ذهنیت افراد بااستفاده از اطلاعات ارزشمند و مرتبطی ا ست که آموزشی، سرگرم کننده یا از نظر احساسی رضایت بخش است. بدین طریق بازاریابی محتوایی در ایجاد علاقه و آگاهی نسبت به برند و دستاوردهای آن موفقیت کسب می کند.

کارآمدترین نوع بازاریابی محتوایی به آرامی مخاطب را در مسیر تبدیل علاقه خود به نمونه ای از اقدامات آنلاین در قالب کلیک بر لینک وب سایت، دانلود اوراق سفید یا بروشور، درخواست نمونه یا برقراری ارتباط با نماینده فروش هدایت می کند.

چرا بازاریابی محتوایی؟

در سال های اخیر، بازاریابی محتوایی روند فوق العاده رو به رشدی داشته است؛ به گونه ای که 89درصدی از بازاریابان B2B (تجارت به تجارت) امروزه به کرات بازاریابی محتوایی را به کار می گیرند. دلیل این امر وجود اینترنت است. تمرکز افراد بر رسانه های آنلاین و اخیرا موبایل، به مفهوم آن است که مخاطبان امروزه محتوا را به شیوه های جدید و هوشمندانه به کار می گیرند. این مسئله سبب شده است برندهای بزرگ و کوچک با به کارگیری بودجه های بازاریابی تخصیص یافته خود، استراتژی های محتوایی جامعی را تدوین کنند.

دلیل دیگر این است که افراد آن قدرها هم به تبلیغات علاقه مند نیستند. براساس گزارش نیلسن (Nielsen) با عنوان اعتماد جهانی به تبلیغات، اعتماد افراد به تبلیغات متنی به ویژه تبلیغات روی موبایل کمتر از هرگونه رسانه محتوایی دیگر است. از سوی دیگر، در فهرست رسانه های مورد اعتماد، مطالب مهم بر تبلیغات موجود در تمامی کانال های سنتی، از جمله تلویزیون، رادیو، بیلبوردها، روزنامه ها و مجلات برتری یافته اند.

مطلب مرتبط:بازاریابی محتوایی

اصل مهم: محتوای اصلی، خبری و سرگرم کننده بیشترین کارکرد را دارد.

تاریخچه بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی مفهومی نوظهور محسوب نمی شود. برندها و کسب و کارهای گوناگون پیشتر، یعنی صدها سال پیش نیز مطالب گوناگونی را در نخستین مجلات و روزنامه ها به چاپ می رساندند. بنابراین، در آن زمان نیز مانند شرایط کنونی هدف از این کار، افزایش مشارکت مشتریان، جذب مشتری و اطلاع رسانی درباره برند از طریق فراهم آوردن اطلاعات کارآمد و جالب بود.

رونق عصر دیجیتال، افزایش توجه بازاریابان به قابلیت ها و جذابیت بازاریابی محتوایی را در پی داشت. در ابتدا، بازاریابی محتوایی رویکردی جدید و جالب در حوزه بازاریابی درون گرا و شیوه ای کارآمد برای کنترل ترافیک آنلاین محسوب می شد.

درحال حاضر و باتوجه به اتوماسیون پیچیده بازاریابی و ابزارهای تحلیلی، بازاریابان عملکردی، از بازاریابی محتوایی به عنوان روشی پیشرفته برای جذب علاقه مندان به محصولات، افزایش مشارکت آنها و نهایتا تبدیل شان به مشتری استفاده می کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی