یکشنبه, 26 فروردين 1397 - 13:19

بازاریابی بهینه با استفاده هوشمندانه از شبکه های اجتماعی


   به قلم: مت دی آنجلو

امروزه کسب و کارهای مختلف با استفاده از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس بوک امکان برقراری ارتباط مستقیم و شخصی سازی شده با مشتریان شان را دارند. اگرچه شاید بخش قابل توجهی از مشتریان و مخاطب های شرکت شما از حضورتان در شبکه های اجتماعی بی اطلاع باشند، اما راهکارهای زیادی برای جلب توجه آنها در دسترس است. به طور کلی بی اطلاعی کاربران از حضور یک شرکت در شبکه های اجتماعی از دو علت ناشی می شود. نخست ناآگاهی از حضور آن برند در شبکه های اجتماعی و دوم عدم علاقه به مشاهده پست های ارسالی. یکی از راهکارهای خلاقانه برای ایجاد ارتباطی قوی و پایدارتر آنلاین با مشتریان قرار دادن بخش خبرنامه یا خوراک شبکه های اجتماعی مشهور ( فیس بوک، اینستاگرام، پینترست و توییتر) روی وب سایت رسمی شرکت است.

کدیم فایف، طراح فشن شعبه نیویورک برند WOLACO، با توجه به تجربه اش در استفاده از این شیوه نظر جالبی در مورد کاربرد بخش خوراک شبکه های اجتماعی در وب سایت ها دارد: «براساس تجربه شخصی ام این فعالیت یک مزیت واقعی است. صاحبان کسب و کارهای کوچک باید حداکثر استفاده را از شبکه های اجتماعی داشته باشند. در وضعیت کنونی توجه نکردن به شبکه های اجتماعی ماهیت برندها را غیرحرفه ای به نمایش در می آورد.»

فرآیند کلی قرار دادن بخش خوراک یا پروفایل مان در وب سایت رسمی شامل ایجاد ویجت و بارگذاری آن به صورت مستقیم در کد HTML سایت شرکت است. شیوه ساخت ویجت باتوجه به پلتفرم موردنظر ممکن است اندکی متفاوت باشد. اگرچه در صورت آگاهی هرچند جزئی از کدنویسی سایت مراحل مدنظر بسیار ساده خواهد بود. همچنین اگر از WordPress یا Wix استفاده می کنید، امکان بهره گیری از ویجت های آماده این دو شرکت برای شما وجود دارد.

اگر به دنبال انجام فرآیند مذکور به صورت شخصی هستید، در این مقاله مت دی آنجلو اقدام به بررسی گام های موردنیاز به صورت ساده برای فیس بوک، اینستاگرام، توییتر و پینترست کرده است. در ادامه هرکدام از این پلتفرم ها را با یکدیگر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

فیس بوک

برخلاف دیگر شبکه های اجتماعی سایت محور، فیس بوک سرویس ساده ای را برای اتصال پروفایل یا خوراک به وب سایت ها فراهم کرده است. در صورت تمایل تنها کافی است سری به آدرس صفحه URL خود در این شبکه اجتماعی بزنید، سپس ابعاد ویجت تان را تعیین و به همین سادگی کد موردنیاز را دریافت کنید. با کلیک روی گزینه «دریافت کد» تیم فنی فیس بوک کد JavaScript و HTML را برای شما به نمایش در خواهد آورد.

اینستاگرام

اینستاگرام سرویس مشابهی مانند فیس بوک برای تهیه کدهای HTML ارائه نمی کند. در حقیقت، اینستاگرام تنها سازوکاری برای کاربران به منظور بارگذاری یک پست خاص بر روی سایت شان را در دسترس قرار داده است. به این ترتیب اگر مایل به بارگذاری تمام پست های تان روی صفحه اصلی وب سایت خود هستید، باید از یک شبکه میزبان سوم استفاده کنید.

خوشبختانه ابزارهای غیرمستقیم فراوانی به منظور بارگذاری تمام پست های اینستاگرام روی سایت در دسترس علاقه مندان قرار دارد. InstaWidget یکی از نمونه های کارآمد از جمله چندین ابزار موجود در مارکت های دیجیتالی است. این ابزار درست مانند سرویس تولید ویجت فیس بوک عمل می کند. به این ترتیب با وارد کردن نام کاربری و تنظیم ابعاد ویجت به راحتی کد JavaScript و HTML ویژه خود را دریافت خواهید کرد.

اگر به هر دلیلی علاقه ای به استفاده از این ابزار ندارید، نرم افزارهای دیگری مانند LightWidget و Stadget نیز گزینه های مناسبی به حساب می آیند. اگر بخواهم صادق باشم، تفاوتی میان ابزارهای کمکی برای بارگذاری صفحه اینستاگرام روی سایت ها وجود ندارد. هدف اصلی استفاده از بازخوردها و تأثیرات مثبت این اقدام بر روی فرآیند فروش و بازارایابی است.

در این مورد توجه به اظهارنظر کدیم فایف خالی از فایده نیست: «ما اکانت های فیس بوک و اینستاگرام خود را تنها به این دلیل بر روی سایت مان قرار می دهیم تا از تأثیرات مثبت این اقدام بر روی فرآیند فروش، برندسازی، افزایش ترافیک و بازاریابی بهره مند شویم. هیچ هدف دیگری به جز موارد اقتصادی و مرتبط با کسب وکار از این اقدام وجود ندارد.»

مطلب مرتبط: 10 قانون بازاریابی رسانه های اجتماعی

توییتر

بارگذاری پست های توییتر روی سایت شرکت شامل فرآیند ایجاد ویجت کسب و کار از طریق پروفایل ویژه شرکت های تجاری است. خوشبختانه در توییتر مانند فیس بوک نیازی به استفاده از نرم افزارهای جانبی برای تولید ویجت نیست. تنها کافی است به بخش تنظیمات بروید و ویجت دلخواه تان را طراحی کنید. سپس کد موردنظر برای بارگذاری در وب سایت به طور خودکار در اختیار شما قرار خواهد گرفت. به منظور انجام هرچه راحت تر این فرآیند روی تصویر پروفایل تان کلیک کنید و به بخش تنظیمات و فضای شخصی بروید. در اینجا روی گزینه Widgets کلیک و Creat New را انتخاب کنید.

توییتر به طور پیش فرض به هنگام ساخت ویجت از شما در مورد کاربرد مدنظر آن مانند به اشتراک گذاری پروفایل، پست ها، فهرست از پیش تعیین شده، امکان لایک مطالب و جست وجو میان پست ها سؤال خواهد کرد. براساس پاسخ شما کد ویژه ای در اختیارتان قرار خواهد گرفت. با قرار دادن این کد در بخش ویژه کدهای HTML و JavaScript در پنل سایت تان ویجت موردنظر روی سایت به نمایش در خواهد آمد.

پینترست

پینترست به منظور کسب رضایت هرچه بیشتر کاربران یک سازنده ویجت را در اختیار آنها قرار می دهد. همچنین فرآیند ساخت ویجت در این پلتفرم بسیار ساده تر از نمونه های مشابه است. به مانند سایر شبکه های اجتماعی ابتدا باید ابعاد و اندازه ویجت تان را مشخص کنید. سپس کد موردنظر در همان صفحه برای شما به نمایش در خواهد آمد. با کپی این لینک در بخش HTML و JavaScript به آسانی پست ها، کامنت ها یا هر بخش دیگری از اکانت رسمی خود را روی سایت شرکت قرار دهید.

راهکارهای دیگر

به جای استفاده از تنظیمات داخلی یا ابزارهای جانبی به منظور نمایش محتوای حساب رسمی خود در شبکه های اجتماعی روی وب سایت مان امکان همکاری با دیگر شرکت ها نیز وجود دارد. این گزینه به ویژه اگر تجربه اندکی در زمینه کدنویسی دارید، توصیه می شود.

این شرکت ها محتوای اکانت تان در شبکه های اجتماعی را روی سایت شما قرار می دهند و آن را به روز رسانی خواهند کرد. همچنین با انتخاب این گزینه دیگر خبری از قالب های ناموزون با تم اصلی سایت در میان نیست. توجه داشته باشید هزینه استفاده از خدمات این شرکت ها بسته به نوع سرویس مدنظر متفاوت است.

سخن پایانی

هماهنگ سازی و قرار دادن محتوای شبکه های اجتماعی روی وب سایت رسمی علاوه بر اطلاع رسانی موجب افزایش کیفیت خدمت رسانی و جایگاه برندتان خواهد شد. به عنوان یک کسب وکار کوچک تنها مزیت شما تلاش برای برقراری رابطه صمیمانه و نزدیک با مشتریان است. در غیر این صورت، در بحث مالی و توان استفاده از تکنولوژی های نوین هرگز قادر به رقابت با برندهای بزرگ و چندملیتی نیستید. با افزودن محتوای تان در شبکه های اجتماعی به وب سایت اصلی تا حد زیادی از اطلاع رسانی بهینه به مشتریان، به ویژه مشتریان مهم، اطمینان حاصل خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی