دوشنبه, 20 فروردين 1397 - 14:46

بازاریابی در فیس بوک فقط با 100 دلار


  به قلم: دارا فونتین

در دنیای کسب وکار همه برندها از بودجه بالایی برای تبلیغ محصولات شان در فیس بوک برخوردار نیستند. از سوی دیگر شرکت هایی هم که بودجه نسبتا مناسبی در اختیار دارند، همیشه با گزینه صرفه جویی در مخارج مواجه هستند.

در این مقاله دارا فونتین با سه نفر از اعضای تیم شبکه های اجتماعی Hootsuite به بررسی شیوه های امکان پذیر بازاریابی در فیس بوک تنها با صرف 100 دلار پرداخته است. در ادامه موضوعات زیر مورد بررسی قرار خواهد گرفت:


- چگونه در فرآیند هدف گذاری مخاطب در زمان و هزینه مان صرفه جویی کنیم

- معیارهای کلیدی برای موفقیت در برگزاری کمپین های فیس بوکی

- نشانه های مصرف اشتباه بودجه شرکت

- اشتباه شماره یکی که اکثر برندها و بازاریاب ها در فیس بوک انجام می دهند

بازنگری در وضعیت فعلی

پس از اختصاص 100 دلار برای بازاریابی در فیس بوک نخستین گام باید نگاهی مجدد به وضعیت فعلی محتوای اکانت تان باشد. در این زمینه توجه به توصیه آماند وود، مدیر بازاریابی شبکه های اجتماعیHootsuite، خالی از فایده نیست: «اگر متوجه محبوبیت یکی از شیوه های بازاریابی مان در شبکه های اجتماعی شویم، بیشتر راه را پیموده ایم. در حقیقت اگر یک روش بدون اختصاص بودجه ویژه موفقیت آمیز عمل می کند، به احتمال فراوان در صورت صرف هزینه بیشتر نتیجه بسیار بهتری نیز به بار خواهد آورد. به علاوه با بودجه اندکی نظیر 100دلار تلاش برای پیاده سازی روش های جدید ریسک بالایی دارد. برهمین اساس باید سراغ شیوه های مطمئن رفت».

با نگاهی دقیق به وضعیت پست های تان از نظر میزان دریافت لایک، کامنت و بازدید، نمونه های موفق از شکست خورده بازشناسی خواهد شد. در اینجا توجه به یک نکته ضروری است. محتوای اکانت رسمی شرکت به طور معمول یک تبلیغ حرفه ای نیستند، برهمین اساس با بررسی آنها فقط هدف ایده یابی دنبال می شود. به عبارت دیگر، پس از انتخاب گزینه مناسب باید سراغ تبدیل آن به یک محتوای تبلیغاتی برویم.

پس از انتخاب بهترین پست تان در فیس بوک باید به سراغ تقویت آن از طریق صرف هزینه برویم. خوشبختانه سرویس تبلیغاتی جدید فیس بوک امکان تبدیل هر پستی از صفحه کسب و کار به یک تبلیغ مناسب را می دهد. علاوه بر این، امکان تعیین میزان هزینه، مخاطب هدف و زمان بندی ارسال تبلیغ وجود دارد.

معمای تعیین مخاطب

هنگامی که صحبت از هزینه محدود به میان می آید، خواسته شرکت ها اطمینان از هدف گذاری بهترین مخاطب ممکن است. نیک مارتین به عنوان یک بازاریاب حرفه ای در این زمینه روی نگاه واقع بینانه تأکید دارد: «هنگام بررسی مخاطب ها واقع گرا باشید. فرقی ندارد بودجه شما چه مقدار است، استفاده از پژوهش های کاربردی همیشه خروجی فرایند بازاریابی را بهبود خواهد بخشید. همچنین به هنگام صرف بودجه اندک هیچگاه روی مخاطب جهانی هدف گذاری نکنید. به منظور دریافت نتیجه بهتر انتخاب موقعیت های محلی بهترین گزینه به حساب می آید».

یکی از اصول پایه ای پژوهش پیرامون مخاطب یافتن چگونگی جذب آنها از سوی شرکت است. کریستین کالینگ به عنوان هماهنگ کننده بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی در Hootsuite معتقد است که باید به نوع دستگاه مورد استفاده خود و کاربران توجه کرد: «در Hootsuite بیشتر نظرات و ایمیل های دریافتی از سوی کاربران به وسیله گوشی های هوشمند ارسال می شود. برهمین اساس هنگام تصمیم گیری برای اجرای کمپین های تبلیغاتی هدف اصلی ما کاربران گوشی های هوشمند هستند».

به محض اینکه متوجه ویژگی مخاطب شدیم، برنامه ریزی برای جذب وی بسیار راحت تر خواهد شد. تیم Hootsuite در اینجا دو توصیه راهبردی و در عین حال ساده برای موفقیت در هدف گذاری مخاطب با بودجه اندک دارد:

- راهکار نخست سرمایه گذاری روی مخاطب های فعلی شرکت است. به این ترتیب استراتژی اصلی باید روی کاربرانی که حداقل یک بار سایت تان را چک کرده اند، باشد. اگر اکانت رسمی تان در فیس بوک دنبال کننده بالایی دارد، استفاده از این شیوه اثربخش خواهد بود.

- یکی از امکانات جدید فیس بوک شناسایی کاربران جدید با استفاده از آنالیز ویژگی های مشتریان شماست. به این ترتیب شما به جای سرمایه گذاری مجدد روی مشتریان فعلی تان به سراغ طیف وسیع تری از مشتریان بالقوه خواهید رفت.

در مورد تأکید بر روی تنها دو الگو وودز بر روی محدودیت بودجه تأکید دارد: «با استفاده از 100 دلار نمی توان انتظار هدف گذاری روی طیف متنوعی از مخاطب را داشت».

موفقیت چه شکلی است؟

در کنار سرمایه گذاری هرچند اندک روی مخاطب باید اهداف واضحی را نیز در سر داشت. در این مورد عدم آگاهی از اهداف به نظر وود شبیه تلاش بدون برنامه است: «اگر اهداف واضحی در سر داشته باشیم، امکان مقایسه واکنش مخاطب ها و حتی گروه بندی دقیق تر کاربران نیز وجود خواهد داشت. به این ترتیب در فرآیند تبلیغات امکان تحدید گزینه های پیش رو و تمرکز هرچه بیشتر بر روی مخاطب های مناسب تر فراهم می شود».

در این مرحله ابتدا باید اهداف مان را مشخص کنیم. در مرحله بعد باید از پیشرفت فرآیند تبلیغاتی مان مطابق با خواسته های شرکت مطمئن شویم. اگر انجام این کار برای شما دشوار است، استفاده از تجربیات دیگر برندها گزینه مناسبی خواهد بود. براین اساس نگاهی دقیق به شیوه تعیین اهداف سایر رقبای تان بیندازید.

پس از تعیین اهداف باید میزان موفقیت کمپین فیس بوکی مان را بسنجیم. بودجه 100 دلاری ما به اندازه ای نیست که فرصت آزمون و خطا را فراهم کند، برهمین اساس از همان ابتدا باید به بررسی مداوم خروجی کمپین توجه داشت. در این زمینه برخی از معیارهای مناسب به شرخ زیر است:

- میزان دستیابی به مخاطب هدف

- نرخ تبدیل کاربران به مخاطب ثابت

- وضعیت ترافیک سایت

- تعداد ثبت نام و مکالمه کاربران

- مقدار درآمد

مطالب مرتبط:  چگونه در فیس بوک مخاطب بیشتری جذب کنیم / 5 راهکار برای دریافت پیام بیشتر در صفحه فیس بوک برندمان

به هنگام بررسی این معیارها دوره پیش از صرف هزینه و بعد از آن را نیز با هم مقایسه کنید. به این ترتیب میزان اثربخشی 100 دلارتان بیش از پیش نمایان خواهد شد.

مقایسه وضعیت فعلی برندمان با وضعیت ایده آلی که براساس اهداف مان در ذهن داریم به جهت دهی اقدامات بعدی نیز کمک می کند. به علاوه از این طریق از صرف تمام هزینه در راستای دستیابی به اهداف مان نیز مطمئن خواهیم شد.

بررسی مداوم عملکرد تبلیغات

به هنگام اجرای کمپین های تبلیغاتی با بودجه اندک بررسی تمام نکات، هرچند جزئی، ضروری است. بزرگ ترین اشتباه بازاریاب ها و شرکت ها در تبلیغات شبکه های اجتماعی فراموشی بررسی مداوم عملکردشان است. اگر خواستار دریافت نتیجه از هر دلار از بودجه تان هستید، باید بیشترین توجه را به این بخش اختصاص دهید.

اگرچه معیارهای بررسی عملکرد تبلیغات برای بودجه های بزرگ تقریبا هنگام کار با بودجه اندک نیز قابل استفاده است، اما اعضای تیم Hootsuite به منظور دریافت بهترین نتیجه با بودجه اندک روی بررسی وضعیت هر دو ساعت یک بار تأکید دارند.

به منظور بررسی هرچه بهتر وضعیت تبلیغات در فیس بوک استفاده از ابزار «فیس بوک پیکسل» توصیه می شود. این ابزار جانبی فیس بوک به صورت کد روی وب سایت ها قرار گرفته و اطلاعات دقیق در مورد نحوه فعالیت تبلیغ تان در فیس بوک به شما می دهد. کالینگ مزیت استفاده از فیس بوک پیکسل را اینگونه شرح می دهد: «با استفاده از فیس بوک پیکسل کار شناسایی مخاطب های مناسب بسیار راحت تر می شود. به این ترتیب این ابزار کاربرانی را که فقط مطالب را مشاهده می کنند به شما معرفی خواهد کرد. به عبارت دیگر، با استفاده از فیس بوک پیکسل در کمترین زمان امکان صرف نظر از مخاطب های نامناسب و صرفه جویی در هزینه ها وجود دارد».

به عنوان آخرین نکته باید اهمیت ارائه محتوا در قالب های گوناگون را یادآور شویم. امروزه مخاطب ها سلیقه های گوناگونی دارند. برهمین اساس هنگام سازماندهی کمپین تبلیغاتی باید روی قالب های متفاوت نظیر تصویر، ویدئو، پادکست و متن های جانبی به طور هماهنگ سرمایه گذاری کنید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی