سه شنبه, 15 اسفند 1396 - 14:01

همه چیز درباره سرویس فیس بوک استوری / نبرد میان فیس بوک و اسنپ چت


   به قلم: سوفیا برنازانی

شیوه مواجهه فیس بوک با اسنپ چت پس از شکست در خرید این استارت آپ در سال 2013 در یک ضرب المثل ساده خلاصه می شود: «اگر نمی توانی کسی را شکست دهی، به وی ملحق شو». براین اساس فیس بوک تلاش زیادی در راستای ارائه خدماتی به منظور رقابت هرچه نزدیک تر با رقیب خود کرده است. 

نبرد این دو غول پیرامون استوریه ای ناپدیدشونده با اقدام اخیر فیس بوک در راستای رونمایی از سرویس استوری اش شدت گرفته است. پرسش اصلی در این میان ساده و در عین حال عمیق است: آیا فیس بوک سرویس جدید را مورد آزمایش قرار داده یا بیش از پیش خود را شبیه رقیبش ساخته است؟

در این مقاله سوفیا برنازانی به بررسی نحوه استفاده از سرویس جدید فیس بوک و تأثیرش بر رقابت میان این برند با اسنپ چت می پردازد.

فیس بوک استوری چیست؟

استوری های فیس بوک پیش از این نام وب سایتی جداگانه بود که از سوی شرکت مادر به منظور اشتراک گذاری داستان های واقعی کاربران شبکه های اجتماعی تأسیس شد. فیس بوک این سایت جانبی را مدت ها پیش غیرفعال ساخت.

سرویس جدید فیس بوک به رغم شباهت با نام پروژه قدیمی شرکت امکان بارگذاری اسلاید، تصویر و فیلم را به کاربران می دهد. مانند نسخه موجود در اینستاگرام و اسنپ چت این محتوا تنها برای 24 ساعت در معرض نمایش قرار می گیرد. مانند بخش قدیمی Messenger Day این ابزار نیز از طریق اپ پیام رسان فیس بوک که حدود یک میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان دارد، کار می کند. البته کاربران قادر به دسترسی به استوری دوستان شان از طریق نوار بالای اپ و سایت رسمی شرکت نیز هستند. 

دوربین درونی پیام رسان فیس بوک به کاربران امکان افزودن متن، استیکر، ایموجی، نقاشی، فیلترهای متنوع و تصاویر و فیلم های جانبی پیش از ارسال نهایی را می دهد. پیش از یادگیری چگونگی استفاده از این سرویس فیس بوک باید تصویری کلی از ماجرا کسب کرد. در ادامه به بررسی این موضوع و همچنین مقایسه شباهت های فیس بوک استوری با سرویس های سایر برندها خواهم پرداخت.

فیس بوک استوری چگونه شبیه سایر محصولات است؟

به مانند استوری اسنپ چت و WhatsApp Status در فیس بوک نیز استوری کاربران در نوار باریک بالای صفحه به نمایش در می آید. به این ترتیب تنها یا یک کلیک امکان مشاهده استوری دوستان مان وجود دارد. در این مورد طراحی فیس بوک شباهت بسیار زیادی به اینستاگرام دارد. تفاوت این نوار با سرویس اسنپ چت نمایش استوری های دیده نشده در قسمت مرکزی است. این درحالی است که اسنپ چت استوری های مشاهده نشده را در سمت چپ برجسته می کند.

اگرچه لنز و فیلترهای هرکدام از این سه اپ تفاوت آشکاری دارد، اما در زمینه ویرایش محتوا بسیار شبیه یکدیگر هستند. فیس بوک، اسنپ چت، واتس اپ و اینستاگرام به کاربران امکان انتشار عمومی استوری یا ارسال آنها به گروه های شخصی و افراد مشخص را می دهند.

باتوجه به آنچه گفته شد، اجازه دهید اندکی هم به تفاوت فیس بوک استوری با سرویس سایر برندها بپردازیم.

تفاوت با سایر سرویس ها

پرسش اصلی در اینجا معیار تمایز اساسی فیس بوک استوری با سرویس دیگر شبکه های اجتماعی نظیر اسنپ چت است. این موضوع بدون شک معطوف به حجم کاربران فیس بوک است. البته در این زمینه حرف وحدیث های بسیاری وجود دارد که در زمان مناسب بدان خواهم پرداخت.

تفاوت دیگر سرویس جدید فیس بوک با دیگر محصولات مشابه شیوه استفاده اش است. درحالی که هدف اصلی اسنپ چت و اینستاگرام از بخش استوری به اشتراک گذاری اتفاق های روزمره است، فیس بوک از این سرویس در راستای خلق برنامه های مشترک با دوستان و ارتباط مستقیم در راستای ایجاد جمع های دوستانه استفاده می کند. در این راستا نگاهی به توضیح استان چادنوفسکی، مسئول ارشد پیام رسان Messenger Day در مورد این سرویس مفید به نظر می رسد: «نمایش آنچه در حال انجامش هستم، احساسات و برنامه های مان و از همه مهم تر دعوت دوستان به فعالیت های مان از اهداف طراحی این سرویس محسوب می شود.»

مطلب مرتبط: چگونه از اسنپ چت برای توسعه کسب وکارمان استفاده کنیم / جادوی تصویر در بازاریابی

چگونه از فیس بوک استوری استفاده کنیم؟

1- اپ مسنجر خود را آپدیت کنید. در این راستا نگاهی به نسخه فعلی مورد استفاده تان در بخش تنظیمات سیستم های عامل اندروید و IOS ضروری به نظر می رسد.

2- دوربین مسنجر را باز کنید و دایره قسمت پایین صفحه را فشار دهید.

3- تصویر یا فیلم مدنظر را با استفاده از دوربین مسنجر ضبط کنید. برای ضبط سلفی فقط کافی است گزینه چرخش دوربین را لمس کنید.

4- فیلتر، ایموجی یا استیکر موردعلاقه تان را به محتوای اولیه اضافه کنید. به منظور افزودن متن گزینه Aa را انتخاب کنید.

پس از اینکه کارتان تمام شد، گزینه ارسال را در گوشه سمت راست صفحه لمس کنید. در صفحه جدید امکان انتخاب میان ارسال محتوا به یک فرد، گروه یا بارگذاری در بخش روز (نوار اصلی استوری تان) وجود دارد. همچنین در این مرحله می توان تصویر یا فیلم مدنظر را در گوشی خود ذخیره کرد.

اگر قصد ارسال استوری تان به فرد خاصی و سپس بارگذاری اش در نوار عمومی را دارید، کافی است ابتدا آن را برای فرد مورد نظر ارسال و سپس گزینه افزودن به نوار روز را انتخاب کنید.

آیا فیس بوک استوری پیروزی شگرفی بر اسنپ چت است؟

بدون شک هیچ کارشناسی نسبت به استراتژی فیس بوک تردید ندارد. این برنامه در راستای غلبه بر موفقیت های اخیر اسنپ چت جهت دهی شده است. اکنون به راحتی می توان از نبرد میان فیس بوک و اسنپ چت سخن به میان آورد. در یک طرف غولی با سابقه به همراه چند میلیارد کاربر قرار دارد و در سوی دیگر برندی نسبتا کوچک با ایده های خلاقانه آماده نبرد است.

اگر نگاهی به خروجی نهایی سه اپ فیس بوک، اسنپ چت و اینستاگرام بیندازیم، شباهت های بسیاری قابل مشاهده است. با این حال تفاوت های جزئی نیز خودنمایی می کند.

نخستین تفاوت، همانگونه که در ابتدا نیز اشاره کردم، اختلاف محسوس میان یک میلیارد کاربرد فعال فیس بوک و 187 میلیون عضو اسنپ چت است. البته علت اصلی رشد آرام کاربران اسنپ چت توجه عمومی به سرویس استوری های عمومی اینستاگرام است. این امر باعث عدم توجه بسیاری از کاربران و رسانه ها به سرویس مشابه اسنپ چت شده است.

یکی از دلایل ترجیح کاربران به استفاده از استوری های اینستاگرام عدم نمایش تبلیغات از سوی این توسعه دهنده در میان استوری هاست. اسنپ چت بخش زیادی از ریزش کاربرانش را به دلیل این سیاست غلط تجربه می کند.

بازاریاب ها سرویس فیس بوک و اینستاگرام را به دلیل ارائه خدمات بیشتر و امکانات ویرایشی جزئی تر بیشتر می پسندند. این درحالی است که تمام امکانات اسنپ چت برای برندها در مشاهده تعداد بازدید کاربران و میزان اسکرین شات آن هاست. همچنین این آمار پس از گذشت 24 ساعت ناپدید می شود.

آیا توانایی اسنپ چت در جذب کاربران نتیجه نبرد را تغییر می دهد؟

مزیت اصلی اسنپ چت نسبت به رقبای خود کپی تمام آنها از ایده های نوآورانه اش است. این اپ یکی از نخستین شبکه های اجتماعی مدرن مبتنی بر گوشی های هوشمند است. همچنین براساس آمارهای رسمی، کاربران این اپ به طور متوسط 30 دقیقه در روز از آن استفاده می کنند. این آمار در مقایسه با سایر رقبا بسیار امیدوارکننده است. کاربران اصلی اسنپ چت در گروه سنی 18 تا 34 سال هستند؛ گروه سنی جوانی که منبع بسیار مناسبی برای بازاریابی ها فراهم می آورد.

به یاد دارم درست در روزی که فیس بوک از سرویس جدیدش رونمایی کرد گفت وگویی کوتاه با ماریسا امانوئل، مدیر بخش شبکه های اجتماعی HubSpot، داشتم. وی این حرکت فیس بوک را به طور قاطع یک موفقیت تلقی نمی کرد: «اگر قرار بر موفقیت فیس بوک در این زمینه باشد، باید امکاناتی بسیار بیشتر از اسنپ چت را در اختیار کاربران قرار دهد. در غیر این صورت موفقیت چندانی در انتظار مدیران فیس بوک نخواهد بود.»

گام بعدی فیس بوک

اگر فقط از فیس بوک استفاده می کنید، سرویس جدید این شرکت امکان جدیدی را بر روی شما خواهد گشود، در غیر این صورت تنها یک سرویس قدیمی را در برندی جدید تجربه خواهید کرد. باتوجه به گسترش استفاده از اپ های پیام رسان و شبکه های اجتماعی برای پاسخگویی به مشتریان فیس بوک گزینه بسیار بهتری برای اهالی کسب و کار محسوب می شود. در واقع فیس بوک به خوبی در اخذ ایده ها از سایر رقبا و بهبودش مهارت پیدا کرده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی