جمعه, 20 بهمن 1396 - 16:15

چگونه پیام بازاریابی خود را در دنیای دیجیتال به مخاطب برسانیم / بازاریابی موفق در دنیای کلیشه ها

امروزه صبح ها دیگر با خیل عظیمی از مردم روزنامه به دست مواجه نیستیم. به جای آن مردم در حال جست وجو و مطالعه مطالب از طریق گوشی های هوشمندشان هستند. دیگر دوران کلیپ های نوشتاری یا صوتی که روی پایگاه های خبری خاص منشتر می شد، به پایان رسیده است. اکنون مردم مطالب مورد علاقه شان را بیش از همه در شبکه های اجتماعی بارگذاری می کنند.

تبادل اطلاعات به صورت دیجیتالی برای همیشه نحوه تعامل افراد با یکدیگر، شکل گیری گروه های دوستانه و اشتراک گذاری داستان ها و خاطرات را تغییر داده است. این فناوری جدید انتظار مشتریان را به طور روزافزونی افزایش می دهد. از سوی دیگر ابزارهای دیجیتالی امکان جلب نظر مخاطب را روز به روز دشوارتر ساخته است. در حال حاضر با وجود هزاران پیام تبلیغاتی مختلف در دنیای مجازی و سطح شهر، مخاطب ها نیاز مبرمی به درک محتوا و کاربرد تبلیغ برندها دارند. این بدان معناست که سرنوشت اغلب کمپین های تبلیغاتی در همان چند ثانیه نخست رویارویی مخاطب با آنها مشخص خواهد شد.

تغییر در سبک مواجهه مخاطب با تبلیغات بدون شک برندها را نیازمند تهیه و تدارک شیوه نوینی از تعامل با مشتریان خواهد کرد. مهارت ارائه داستان صحیح به مخاطب مناسب و درک اهمیت نگارش متن تبلیغ یا کمپین بازاریابی در راستای جذب سلیقه های مختلف از نیازهای اساسی هر مجموعه ای برای تجربه بازاریابی موفق محسوب می شود. مانند همیشه هدف اصلی در اینجا دستیابی به اهداف کسب و کارمان است. مهم نیست هدف شما جذب مخاطب بیشتر برای سایت یا اکانت تان در شبکه های مجازی باشد یا برندسازی از طریق استفاده درست از ابزارهای دیجیتالی مدرن.

مطلب مرتبط: نویسندگی میهمان / ابزار پایدار بازاریابی دیجیتال

در اینجا هفت نکته مهم در راستای نمایش بهینه پیام کمپین بازاریابی و مدیریت تبلیغات تان در دنیای دیجیتال را با هم مرور خواهیم کرد.

نیروی تأثیرگذاری مخاطب ها

معرفی کسب وکارمان به صورت یک عامل تأثیرگذار در بازار خواسته حقیقی هر مدیرعامل یا سازمانی است. این امر نیازمند معرفی خود به مثابه کارشناسی خبره در مسائل مربوط به کسب وکارمان است. خوشبختانه امروزه بسیار راحت تر از هر زمان دیگری امکان تبدیل به یک کارشناس کسب وکار برای افراد وجود دارد. تنها باید نحوه کار با ابزارهای دیجیتال را آموخت. به عنوان مثال ارائه مداوم پست های تحلیل در وبلاگ شخصی یا بارگذاری آن در شبکه های اجتماعی راهکاری مطمئن برای حرکت به سوی دنیای کارشناسی است.

اگر حوصله و وقت پرورش شخصیت تان به عنوان یک کارشناس حرفه ای و مستقل را ندارید، استفاده از دستاورد دیگران راه میانبر منطقی محسوب می شود. این امر از طریق همکاری با کارشناس های خبره و استفاده از شهرت شان امکان پذیر خواهد بود. به این ترتیب بهترین راهکار نگارش متن ها به صورت کاربر میهمان برای وبلاگ های مشهور و حتی سایت های پرآوازه است. در هر صورت هیچ سایتی از مطلب رایگان آن هم از سوی یک فعال حوزه کسب وکار به راحتی نخواهد گذشت.

تأکید بر محتوایی با اهداف متفاوت

برای رقابت با دیگران باید محتوایی ارزشمند و خاص تهیه کرد. به عنوان نمونه، به جای بیان مطلب از طریق شیوه های کلاسیک نگارش متن از الگوهای مدرنی نظیر اینفوگرافی های مبتنی بر آمارهای دقیق استفاده کنید. همچنین به جای پرینت اینفوگرافی ها امکان بارگذاری شان در فیس بوک یا توییتر نیز وجود خواهد داشت. در شبکه های اجتماعی فضای نوینی برای جلب نظر دیگران و دستیابی به مخاطب های مدنظر است، بنابراین باید تمام تلاش مان را در راستای تولید محتوایی با اهداف متفاوت به منظور بارگذاری در پلتفرم های مختلف انجام دهیم. در این میان باید به یاد داشت که در محتوای اصلی و فرمت مطلب با توجه به کانال ارتباطی تغییراتی ایجاد کنیم. به این ترتیب یک پیام نسبتا واحد را از طریق درگاه های ارتباطی متفاوت به دست مخاطب های گوناگون خواهیم رساند.

مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی با بهترین نرم افزارهای موجود / بازاریابی ایمیل محور هنوز نفس می کشد

بهره گیری حداکثری از ویدئوها

ذهن آدمی علاقه بسیار زیادی به داستان های زیبا دارد. بدون شک بهترین راه برای بیان داستان های جذاب استفاده از پلتفرم ویدئوست. براساس آمارهای رسمی، مخاطب ها در یوتیوب روزانه بیش از یک میلیارد ساعت بازدید از ویدئوهای مختلف انجام می دهند. در فیس بوک این آمار بسیار عجیب تر است. روزانه 64 میلیارد ویدئو (با احتساب سرویس فیس بوک لایو) مشاهده می کنند. برندهای سراسر دنیا در همه حوزه های کسب وکار با استفاده از ویدئو شانس جذب مخاطب بسیار زیاد در مقیاس جهانی را دارند. نگاهی اجمالی به آمارهای موجود در زمینه استفاده کاربران از شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک، اینستاگرام و توییتر به خوبی بیانگر ضرورت حضور پرقدرت در این عرصه است. همچنین باید توجه داشت که حجم وسیعی از مطالب این رسانه های مجازی را ویدئوها تشکیل می دهند.

خلق ارتباط مستقیم و زنده

امروزه به لطف پیشرفت شبکه های اجتاعی و مکانیسم های برقراری ارتباط تصویری زنده امکان برقراری ارتباط مستقیم با مخاطب ها برای اغلب کاربران شبکه های اجتماعی فراهم شده است. این بدان معناست که اکنون با کمترین هزینه امکان نمایش صحنه های موردعلاقه مان به مخاطب وجود دارد. در این زمینه باید به چند نکته مهم توجه داشت. نخست اینکه ویدئوی زنده شما باید مطابق با خواست و سلیقه مخاطب تهیه شود. دیگر اینکه استفاده مداوم از بازخوردهای دریافتی به منظور بهبود کیفیت ویدئوهای بعدی بسیار مهم است.

پیگیری لینک ها و بازدیدها

امروزه آگاهی از اینکه به مخاطب های مدنظرمان دست یافته ایم یا نه بسیار راحت شده است. بسیاری از پلتفرم های جدید مانند اینستاگرام امکان مشاهده آمار بازدید اکانت ها را به ادمین های آن می دهد. همچنین امکان نظرخواهی از مخاطب با بارگذاری لینک های کوتاه در اکانت های مختلف و سایت های مان وجود دارد. به این ترتیب علاوه بر آگاهی از میزان بازدید های مان اطلاعات دقیق تری از نظر بازدیدکنندگان در دست خواهیم داشت.

اگرچه آگاهی از آمار بازدیدها بسیار ضروری است، اما نباید فقط به آن بسنده کرد. در واقع خلأ معیارهای کیفی تنها با استفاده از لینک های نظرسنجی تفصیلی حل خواهد شد. با این حال در این زمینه نیز محدودیت هایی وجود دارد. در واقع اگر پرسش های نظرخواهی مان بیش از حد تفصیلی باشد، احتمال نارضایتی کاربران افزایش خواهد یافت، بنابراین در زمینه نظرسنجی باید تا حد امکان آن را مختصر و مفید برگزار کرد.

مطلب مرتبط: ۵ نکته بازاریابی جهت برندسازی در اینستاگرام

اشتراک گذاری ریشه ها

بسیاری از مشتریان نسبت به تاریخچه برندها کنجکاو هستند. در واقع این پرسش که فلان شرکت چگونه کار خود را شروع کرد جزو همیشگی پرسش های کاربران از برندهای بزرگ است. این امر فرصتی استثنایی به شما در راستای پاسخگویی به درخواست مخاطب خواهد داد. به این ترتیب از طریق شبکه های اجتماعی نحوه شروع فعالیت تان را با مخاطب ها به اشتراک بگذارید. این نوع داستان سرایی ها صرفا محدود به متن های کلاسیک نیست. ساخت فیلم کوتاه یا حتی سینمایی از تاریخچه برندها یا تولید تصاویر انیمیشنی از آن رسمی رایچ در میان برندهای مختلف است.

تنوع برای پیروزی

یک کمپین بازاریابی موفق نیازمند بهره گیری از تمام امکانات موجود است. به این ترتیب در عین توجه به کانال های ارتباطی رایگان باید نسبت به خدمات اضافی که توسعه دهندگان در ازای دریافت هزینه بیشتر ارائه می کنند نیز توجه داشت. در واقع در برخی از شبکه های اجتماعی تنها با پرداخت هزینه اشتراک اندکی امکان استفاده از طیف وسیع تری از خدمات وجود دارد. با توجه به بودجه در دسترس شرکت استفاده منطقی از این امکانات توصیه می شود.

همچنین باید توجه داشت که در دنیای دیجیتال کاربران متفاوت با سلیقه های گوناگونی وجود دارند.به این ترتیب حضور در تمامی پلتفرم های ارتباطی برای دسترسی به بهترین ترکیب مخاطب ها ضروری به نظر می رسد. به این ترتیب اگرچه نیازمند اختصاص زمان و در مواردی هزینه بیشتر برای فعالیت همزمان در چند پلتفرم هستیم، اما نتیجه نهایی موفقیت برنامه بازاریابی و تبلیغاتی مان خواهد بود. 

مطلب مرتبط: چگونه برند خود در اینستاگرام را به شهرت برسانیم

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

[email protected]

شبکه های اجتماعی فرصت امروز